2015 skydes i gang med gedigne bilnyheder som Ford Mondeo, Skoda Fabia og Opel Corsa. Reelt er der dog snarere tale om ansigtsløftninger, mener redaktør Jens Velling.
I begyndelsen af 2015 når tre gedigne bilnyheder frem til danske bilkøbere: Ny Ford Mondeo, ny Skoda Fabia og ny Opel Corsa. Tre biler, der traditionelt ligger højt på salgslisten, er afgørende for deres respektive fabrikker og derfor imødeses med særlig stor spænding.
Her på redaktionen glæder vi os også som de inkarnerede bilnørder vi er, til at teste Mondeo, Fabia og Corsa. Ikke mindst fordi det er tre modeller, der sjældent har skuffet i de tidligere udgaver og som – på papiret – byder på reelle nyheder som up-to-date betjening, fornyede og mere økonomiske motorer og ikke mindst friskpresset design.
Men lad os lige dvæle ved beskrivelsen ‘ny’: De tre biler er nemlig eksempler på, hvordan bilfabrikkerne nogle gange strækker betegnelsen ‘ny’ derud, hvor man kan begynde at diskutere, om det holder i byretten.
Set her fra ville betegnelser som ‘halvny’, ‘grundigt facelift’ eller ‘gennemgribende modernisering’ være mere præcise. Som forbruger skal man i hvert fald være klar over, at de ‘nye’ udgaver af Ford Mondeo, Skoda Fabia og Opel Corsa ikke er mere nye, end at de er baseret på platformene fra de nuværende og dermed snart ‘gamle’ platforme.
Nu bliver det lidt teknisk, for er den der platform nu også så vigtig? Ja, det mener vi faktisk. Platformen er den grundlæggende arkitektur, som bilen er baseret på. Når bilfabrikkerne taler om at udvikle en (virkelig) ny bilmodel, starter de altid med platformen. Det er den, som det typisk koster 2-3 år og lige så mange milliarder at udvikle, og i det regnestykke er en ny trykfølsom skærm i midterkonsollen, en automatisk nødbremse og et nyt design bare mindre detaljer.
Ford Mondeo er et godt eksempel på, hvorfor vi synes at betegnelsen facelift ville være mere præcis: Jo, den har fået en ny front – som i øvrigt på vellykket vis giver bilen et helt anderledes og mere eksklusivt udtryk – men ellers består ændringerne ret beset af en nyt instrumentpanel og opdaterede motorer.
Platformen, arkitekturen – alt det grundlæggende, der for alvor definerer Mondeo teknisk – er løftet direkte over fra den nuværende model. Og så er den i øvrigt to år forsinket, fordi Ford umiddelbart før lanceringen besluttede sig for at flytte produktionen fra Belgien til Spanien.
Noget lignende gælder i vid udstrækning for Skoda Fabia og Opel Corsa. Tjekkerne taler lidt forblommet om, at de har fået lov at benytte ‘elementer’ fra VW-koncernens nye MQB-platform, men ret beset kører den nye Fabia videre på den gamle PQ25-platform, der debuterede i den første generation Fabia i 1999 – altså for snart 16 år siden. Hos Opel i Rüsselsheim er historien, at man har ændret så meget på hjulophængene på den eksisterende Corsa-platform, at der reelt er tale om en ny bil… De kolde facts er dog, at Opel Corsa fortsætter på den platform fra 2006, som tyskerne udviklede sammen med Fiat og som også bærer Fiat Punto.
Genbrug af gamle platforme er ikke noget nyt. Jo længere bilfabrikkerne kan køre med en platform, desto flere penge kan de tjene på bilerne. Groft sagt skifter man ikke denne bogstaveligt talt grundlæggende del ud på en bil, før konkurrenterne tvinger én til det, fordi deres biler er blevet bedre.
Det er selvfølgelig helt legitimt, og der er mange eksempler på, at en god platform kan danne basis for gode biler i mange år. Vi har heller ikke grund til at tro andet, end at de kommende udgaver af Ford Mondeo, Skoda Fabia og Opel Corsa er kompetente og konkurrencedygtige biler.
Som forbruger skal du bare spise brød til, når reklamerne bombarderer dig med begrebet ‘ny’. Ofte er det en tilsnigelse. Og i nogle tilfælde betyder det også, at ‘nye’ modeller ikke kan udstyres med moderne udstyr som automatisk nødbremse eller det sidste nye i deformerbare kollisionszoner – simpelthen fordi den gamle platform i den ‘nye’ bil ikke tillader det.
Husk det, når du kigger på ‘ny’ bil.
Læs også: