Ministerforslag: Oplysninger om gebyrer skal være tydeligt skiltet for forbrugerne i bilforhandlernes salgslokaler og på nettet.
Bliver en ny bekendtgørelse vedtaget skal oplysninger om gebyrer snart ”være frit tilgængelige for forbrugerne ved skiltning eller på anden tilsvarende tydelig måde – i forretningslokalet samt på den erhvervsdrivendes eventuelle hjemmeside”. Det skriver Politiken.
”Det er sund fornuft, at en forbruger, der for eksempel skal købe en ny bil eller et nyt køkken, får de samme oplysninger, uanset om han låner pengene i banken eller hos forhandleren. Der bør ikke være nogen forskel her,” begrunder erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) i en ny skiltningsbekendtgørelse, som bliver sendt til høring efter ferien.
Bilforhandlerne tilbyder typisk lån til en konkurrencedygtig rente på 3 procent eller måske lavere endnu, men omkostningerne til etablering af lånet er til gengæld anderledes dyre, har advarslen lydt fra bankportalen Mybanker og Forbrugerrådet Tænk.
Det beløb bliver lagt oven i lånesummen, så lånets reelle rente, den såkaldte årlige omkostning i procent (ÅOP) nærmere er på 10 procent.
Det er helt urimeligt, at der er forskel på, hvordan bilforhandlerne og bankerne hidtil har skullet skilte med omkostningerne ved deres lån. Bilforhandlerne tjener typisk et ’rundt nul’ på selve bilen, så pengene skal tjenes på andet. Det er for eksempel billån,” siger direktør John Norden fra bankportalen Mybanker, der sammenligner priserne i banker, finansieringsselskaber og lignende.
Han vurderer over for Politiken, at 70 procent af de populære minibiler til under 100.000 kroner bliver finansieret med forhandlerlån.
”Vi har set, at ÅOP kunne svinge mellem 5 og 17 procent på den samme bil med samme løbetid, men det er ikke fremgået af bilforhandlernes materiale. Fremover kommer der til at stå et spænd i ÅOP på bilforhandlernes lån, så det bliver tydeligt for kunden, at der er noget at forhandle om,” forklarer Norden.
Forbrugerrådet Tænk hilser ministerens forslag velkommen.”Det er meget fint, at forbrugerne får bedre informationer, inden de optager lånet gennem bilforhandlerne. Så er de bedre rustet til at forhandle om provisionen. En høj provision til bilforhandlerne forlænger jo den tid, hvor kunden skal betale af på bilkøbet,” siger seniorøkonom Morten Brunn Pedersen til Politiken.
Bilforhandlerne afviser behovet for bedre skiltning og mener ikke, at de nye regler vil give billigere billån til forbrugerne.
”Oplysningerne om ÅOP findes allerede i dag i de papirer, kunderne får, når de optager lånet hos forhandlerne. På den måde har de mulighed for at danne sig et overblik over, hvad omkostningerne er ved at låne gennem forhandlerne. Hvis der kommer endnu flere skilte hos forhandlerne, tror jeg, det i højere grad vil forvirre end øge informationsniveauet,” udtaler adm. direktør Jens Brendstrup, AutoBranchen Danmark.
En test, som Forbrugerrådet Tænk gennemførte tidligere på året, viste, at udgifterne til at etablere et lån gennem bilforhandlere svingede omkring 10.000 kroner.
Læs også: Pas på de dyre billån