Renault 5 misser en stjerne i crashtest, og det udløser kritik fra FDM. Volvos mindste model og ny, billig kinesisk elbil scorer topkarakter.
Få elbiler har fået så meget omtale som den genfødte Renault 5. En elektrisk mini i smart retro-design, der kommer til Danmark i marts, men allerede har fået masser af positiv foromtale.
Nu finder den franske charmør vej til overskrifterne igen. Men denne gang er viben mindre positiv.
Crashtest-organisationen Euro NCAP har offentliggjort resultatet af årets sidste crashtest. Hele 15 biler har mødt den frygtede mur. Langt de fleste slipper godt fra det, men Renault 5 får en ridse i lakken, fordi den sammenlagt kun scorer fire ud af fem stjerner.
Mangler centerairbag
Den grundlæggende beskyttelse af bilens passagerer kommer faktisk lige akkurat op i fem-stjernet terræn. Men Renault har bl.a. undladt at udstyre den lille 5’er med en centerairbag mellem forsæderne, der forhindrer forsædepassagererne at støde ind i hinanden ved sidekollisioner. Centerairbag er derfor i stigende grad blevet standard i mange nye bilmodeller – men altså ikke i Renault 5.
Hertil kommer, at Euro NCAP ikke er helt tilfreds med funktionen af de aktive sikkerhedssystemer. Bl.a. var der kritik af nødbremsens funktion overfor direkte modkørende biler, vognbaneassistenten og overvågning af, hvorvidt føreren er distraheret.
FDM er skuffet
Alt i alt giver Euro NCAP fire stjerner til Renault 5 – og det er et skuffende resultat, mener det danske medlem af Euro NCAP, bilistklubben FDM.
“Fire stjerner er som udgangspunkt ikke et dårligt resultat efter Euro NCAP’s skrappe krav. Når der alligevel er grund til at være skuffet over Renault 5, skyldes det, at Renault burde kunne gøre det bedre. Både i forhold til kollisionssikkerheden, men også til de vigtige sikkerhedssystemer. Det har de vist med andre modeller. Ambitionerne med den nye Renault 5 er store, og derfor er det ærgerligt, at det ikke også afspejler sig i bilens sikkerhed,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.
Som kompakt og – formentlig – relativt billig elbil, er der store forventninger til Renault 5 i Danmark.
Billig Volvo lever op til ry
En anden kompakt og relativt billig elbil, som der allerede kører en del af herhjemme, er Volvo EX30. Og den slipper – i overført forstand – uskadt fra mødet med Euro NCAPs test-mur.
EX30 bygges i Kina og er Volvos mindste og billigste model, men den lever fint op til mærkets nærmest legendariske ry for sikkerhed. EX30 kører uden problemer fem ud af fem stjerner i hus. Beskyttelsen af både passagererne inde i bilen og bløde medtrafikanter, der er uheldige at blive ramt af en EX30, er i top.
Topkarakteren udløser anderledes anerkendelse fra FDM:
“Det er glædeligt, at Volvo trods ambitionen om at lave en billig bil har prioriteret den sikkerhed, som Volvo er kendt for. For eksempel en airbag mellem forsæderne, som Renault 5 mangler. Alle de nye sikkerhedssystemer er også standard i Volvo EX30, og blandt andet nødbremsen virker godt, når det kommer til at se og bremse for cyklister. Eneste minus er, at systemet, som skal forhindre, at man åbner bildøren op i en forbikørende cyklist, som udgangspunkt er slået fra. Det bør Volvo få rettet. Det ændrer ikke på, at Volvo EX30 er en meget sikker bil,” siger Søren W. Rasmussen.
Billig kineser overbeviser
Blandt de øvrige 13 testede biler af særlig interesse for danske bilkøbere, var der også fem solide stjerner til den nye Audi A5. Trods navnet afløser den A4, der traditionelt sælger godt i Danmark.
Leapmotor C10 kan blive interessant for danske forbrugere. Fransk-italienske-amerikanske Stellantis har aktiemajoriteten i kinesiske Leapmotor, og derfor kan mærket måske allerede næste år komme til Danmark.
Leapmotor satser på lidt billigere elbiler, men der er ikke noget discount over den kompakte SUV C10, når det gælder sikkerhed. C10 klarer sig solidt i alle crashtest-discipliner og scorer fem ud af fem stjerner i den samlede bedømmelse. Dermed bekræfter Leapmotor den udvikling, som kinesiske bilmærker har gennemgået på rekordtid: Fra uhyggeligt ringe crashsikkerhed for blot få år siden til stabilt gode resultater i dag.
Alle testresultater og karakterer af de 15 crashtestede findes på euroncap.com.
Euro NCAP crashtest december 2024
Audi A5: 5 stjerner
Deepal S07: 5 stjerner
Hyundai Santa Fe: 4 stjerner (5 med sikkerhedspakke)
Leapmotor C10: 5 stjerner
Lexus LBX: 5 stjerner
Maxus eTERRON 9: 5 stjerner
Mazda CX-80: 5 stjerner
MG ZS Hybrid: 4 stjerner
Mini Countryman: 5 stjerner
Porsche Macan: 5 stjerner
Renault 5: 4 stjerner
Subaru Forester: 5 stjerner
VW Caddy: (testår 2021, opdateret)
Volvo EX30: 5 stjerner