En australsk bil-stolthed kører mod solnedgangen. General Motors meddeler, at Holden er det næste af GM’s mærker, der må lade livet. I 2021 er det slut.
Amerikanske General Motors er efterhånden en skygge af sig selv, og det seneste offer i GM’s eksistenskamp er australske Holden. Om et år vil mærket være historie.
I begyndelsen af denne uge meddelte GM nemlig, at i 2021 er det slut med Holden. Det gør ondt i Australien. Premierminister Scott Morrison sagde til nyhedsbureauet Bloomberg, at han er både skuffet og vred over General Motors’ beslutning.
“Australske skatteydere har smidt milliarder i dette multinationale selskab, og så lader de bare mærket visne hen,” sagde han på en pressekonference i Melbourne.
For bilelskere er historien om General Motors’ nedtur bedrøvelig. Dét, der var et af den vestlige verdens industri-mirakler, mødte muren i 2011. Her mistede GM efter årtier sin førerposition som verdens største bilproducent, og nedturen var en ubehagelig realitet.
Sidste år var GM kun verdens femte-største bilproducent. Ulykkerne begyndte, da finanskrisen brød ud i lys lue i efteråret 2008. GM blev tvunget i knæ, og afskedigede medarbejdere i tusindtal måtte natten over forlade deres huse i Motor City, Detroit, hvor de i årevis havde skabt sig en tilværelse som en del af USA’s stolthed.
Overflødigt fedt skæres fra
General Motors’ kamp for fortsat at spille en betydelig rolle som bilproducent i den amerikanske bevidsthed tog for alvor fart i januar 2014. Her tog 52-årige Mary Barra, som har arbejdet for GM, siden hun var 18, over som adm. direktør og bestyrelsesformand.
Hun er en benhård og effektiv forretningskvinde, der kan kunsten at skære til – og især fra. Det har hun gjort lige siden og gør det stadig.
Tidligere GM-mærker som Pontiac, Saturn og Oldsmobile findes ikke længere; svenskerne begræder stadig tabet af Saab; i 2015 forlod Chevrolet Europa og Rusland; i 2017 blev de europæiske mærker Opel og Vauxhall solgt til den franske PSA-koncern (Peugeot og Citroën); samme år trak GM sig fra det afrikanske kontinent. Siden har GM også lukket døren bag sig i Vietnam, Indonesien og Indien.
I 2017 flyttede GM produktionen af Holden til Thailand. Det kostede 2.900 australiere jobbet, men var altså en stakket frist. GM trækker sig nu helt i Australien og New Zealand. Fabrikken i Thailand sælger GM til kinesiske Great Wall, der tidligere købte GM-fabrikken i Indien.
“Jeg har altid sagt, at vi vil gøre det, der er det rigtige. Også selv om det er hårdt. Dette er et af de tilfælde,” sagde Mary Barra til nyhedsbureauerne efter beslutningen om at skære koncernens australske mærke fra.
GM’s endelig exit betyder, at 828 australiere beskæftiget med salg og service af Holden, mister jobbet. Ikke mange, men det er den symbolske betydning, der smerter Australiens selvfølelse.
Tilbage i GM-folden efter 2021 er kun mærkerne Chevrolet, Cadillac, Buick og GMC.
Det begyndte med sadler og slutter med Insignia
Nu kan australierne så tage en tur gennem historiebøgerne og med nostalgi tænke tilbage til 1856, da det hele begyndte. Det år blev Holden nemlig grundlagt af James Alexander Holden i Adelaide. Han var sadelmager, og da automobilet i begyndelsen af 1900-tallet gjorde sit indtog, var det helt naturligt, at virksomheden også begyndte at beklæde det indre af bilerne.
Op gennem 1910’erne og 20’erne byggede Holden flere karrosserier, og i 1931 havde amerikanske General Motors fået øje på den australske Holden og købte virksomheden. På grund af 1930’ernes økonomiske depression og Anden Verdenskrig blev udviklingen af den første fuld-australske bil udskudt, men i 1948 var den første australske Holden en realitet. Allerede inden den første bil forlod fabrikken, havde 18.000 australiere forhåndsreserveret den.
Den bedst sælgende Holden gennem tiderne er Holden HQ Kingswood-modellen. I årene 1971-74 blev den købt af næsten en halv million australiere.
Samarbejdet med GM i USA og Opel/Vauxhall i Europa var i perioder ganske betydelig. Særligt i 1980’erne og 25-30 år frem. Flere Holden-modeller nåede til USA under Pontiac- og Chevrolet-skiltene. Holden Commodore, der kom til verden i 1978, var dengang en kopi af den tilsvarende Opel, produceret i tyske Rüsselsheim.
Næste år lukker og slukker Commodore for Holden i Australien. I dag er den en 100 procents Vauxhall Insignia med Holden-logoer. Produceret i Thailand.