’Gudinden’ genopstår som DS 9

ds 9
Otte år efter Citroën C6 udgik, er afløseren på vej: DS 9 taler flydende fransk i en klasse domineret af tyske luksusbiler og kommer især som ladehybrid.

Frankofile bilentusiaster kan ånde lettet op. Otte år efter at den finurlige men sløjt sælgende Citroën C6 udgik som fransk bilindustris flagskib, er afløseren på vej. DS 9 hedder bilen – og allerede her ved ’citronister’, at der bliver tale om noget særligt.

DS er nemlig ikke bare Citroëns luksusmærke på samme måde som Lexus er det for Toyota. DS hentyder til alle tiders mest beundrede Citroën – også kendt som ’gudinden’ (DS udtales Déesse – fransk for gudinde).

ds 9
DS 9 ligner en hatchback, men er en sedan med udvendigt bagagerum. Sådan vil kineserne have det.

Tallet 9 er højt og trumfer dermed DS 7 Crossback, den hidtidige topmodel i DS-serien. Og for at udrydde enhver tvivl om ambitionsniveauet, er den genopstandne gudinde udstyret med samme højt monterede blinklys i bagrudekanten som den originale DS fra 1955. Som vi skrev i indledningen; fans af flydende fransk luksus har atter fået en bil at drømme om.

Fremstilles i Kina

Det kan vi lidt overraskende takke kineserne for. For mens amerikanske og europæiske bilkøbere har fået høje SUV- og crossover-modeller på hjernen, er mange kinesere mere til lange, elegante sedaner. Teknisk står DS 9 da også på en forlænget udgave af den platform, som vi kender fra Peugeot 508. Akselafstanden er gjort hele 10 cm længere. Dermed bliver benpladsen på ministerlimousine-niveau. Vi er sikre på, at det især vil glæde den franske præsident Macron, der endelig kan blive passende kørende i et fransk bilmærke. Så må Macron til gengæld leve med, at hans kommende firmabil ikke skal fremstilles hjemme i Frankrig men i Kina.

ds 9
Blinklys øverst på bagruden er en hilsen til den originale DS fra 1955.

Om DS 9 også hitter hos andre end den franske og kinesiske elite, kan man måske tvivle lidt mere på: Bortset fra enkelte detaljer og den udstrakte brug af krom, er designet nærmest konservativt sammenlignet med Citroëns tidligere topmodeller som DS, CX og C6. Samtidig må man erkende, at europæerne nærmest har glemt den klassiske sedan til fordel for SUVere. En trend, der næppe vender foreløbig. Men er du på udkig efter firehjulet fransk flair som alternativ til seriøst sammenbidte og sortlakerede germanske luksusslæder som Audi A6, BMW 5 og Mercedes E, er DS 9 trods alt anderledes.

Benzin med elektrisk hjælp

Teknisk satser DS på ladehybrider. Der kommer tre motorvarianter: 1,6 liters turbobenziner med elmotor, batteri på 11,9 kWh og en systemydelse på 225 hk. Mellemmodellen yder 250 hk, mens topmodellen får hele 360 hk og firehjulstræk. Den mindste ladehybrid kan køre 40-50 km på ren el, mens de to kraftigere udgaver kan køre endnu længere uden brug af benzinmotoren. Hvor meget oplyser DS dog endnu ikke. Endelig kommer der en basisudgave med førnævnte 1,6 liters turbobenziner, der yder 225 hk uden elektrisk hjælp.

Oppulent og luksuriøs. DS 9 er finere fransk automobilkunst – også inde i kabinen.

Helt i overensstemmelse med historien skal DS 9 byde på høj affjedringskomfort. Det sker ved hjælp af en aktiv undervogn, hvor et kamera aflæser vejens beskaffenhed forude og justerer affjedringen til kommende forhindringer.

Fransk bilindustris flagskib ventes til Europa sidst på året.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here