Du kan spare over 1.500 kr. på at vælge de billigste lade-apps til ferien i elbil, viser FDM-undersøgelse. Få overblikket her.
Opladningen af elbilen kan fortsat være lidt af en jungle. Især når man bevæger sig uden for Danmark, hvor man ikke kender ladeoperatørerne.
Særligt den lange biltur ned gennem Europa i sommerferien kan volde kvaler. Der er mange ladeoperatører, og stadig flere tilbyder også betaling med kort direkte på standeren. Vores egen erfaring er dog, at kortbetaling ofte ikke virker og næsten altid er den dyreste løsning.
Vil du have strømmen billigst muligt, kræver det ofte, at du downloader og benytter ladeoperatørens egen app. Og selv her skal du holde tungen lige i munden. De lave priser udløses som regel kun, hvis du betaler et abonnement pr. måned. Lige på den lange bilferie ned gennem Europa kan det til gengæld godt betale sig. Det viser en undersøgelse foretaget af den danske bilistklub FDM.
Størst og billigst
FDM har regnet på udgifterne til at lade en elbil på en tur-retur fra Danmark til Garda-søen i Norditalien. En tur på i alt 3.000 km, der hovedsageligt går gennem Tyskland. Her er der masser af ladestandere. Udfordringen er at holde ladeomkostningerne nede.
Tidligere var det ret nemt: Man kunne bare gå målrettet efter Teslas Superchargere, der selv uden abonnement tilbød den laveste pris pr. kWh. Tilmed er der mange Supercharger-stationer med masser af udtag, så der sjældent er kø ved ladestanderne.
Men konkurrencen for lynladning ’on-the’go’ er skærpet betydeligt de senere år. Det presser prisen – til gavn for forbrugerne.
Ifølge FDMs undersøgelse er det nu Tysklands største ladeoperatør EnBW med 6.000 lynladepunkter, der også er billigst. Det kræver dog et abonnement at udløse den helt lave pris på 39 eurocent pr. kWh (2,90 kr.).
800.000 ladepunkter
Det gælder også for undersøgelsens tredje billigste ladeapp – ligeledes tyske Elli, der giver adgang til hele 800.000 ladepunkter i Europa. Alene det enorme udvalg kan gøre Elli-app’en til et godt valg.
Midt imellem – altså som den næst billigste ladeløsning – finder vi Ionity. Her tilbydes udelukkende lynladning, og hvor Ionity tidligere var blandt de dyrere udbydere, kan du nu presse prisen ned i 0,39 eurocent pr. kWh med et såkaldt Power-abonnement. Prisen er 100 kr. pr. måned, men første måned koster kun 60 kr., og det er forklaringen på, at Ionity er næstbilligst i undersøgelsen.
Tesla har stadig fornuftige priser – især hvis du ejer en Tesla og dermed får strømmen til den laveste pris. Ellers kan du købe abonnement for 75 kr. pr. md., der faktisk barberer 500 kr. af kWh-prisen på den 3.000 km lange tur Danmark – Garda søen tur-retur.
Spar 40 pct.
At de billigste apps – gerne med et abonnement – virkelig betaler sig, er appen A Better Route Planner et godt (dyrt) eksempel på.
Appen er populær og mange bruger den, men hvis du udelukkende lader ved hjælp af A Better Route Planner, løber de samlede omkostninger op i 3.713 kr., viser FDMs undersøgelse. Det er 1.500 kr. mere end de tre billigste lade-apps i undersøgelsen. Du sparer altså op mod 40 pct. ved at se dig for, når vælger ladeoperatør på elbil-ferien.
”Som vores undersøgelse viser, er det en god idé at vælge en god ladeløsning, før man tager afsted. Men ladeprisen bør ikke overskygge alt andet på køreturen. Ser man en lynladepris på omkring 4 kr. pr. kWh, er det markedsprisen, og så skal man bare lade. Det bliver ikke dyrt i forhold til det store feriebudget – og slet ikke i forhold til at tanke benzin,” siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru til fdm.dk.
Masser af ladestandere
Selv om det kræver lidt hjemmearbejde at finde de billigste lade-apps, skal man dog ikke lade sig skræmme. Det bliver stadig nemmere at køre elbil i Europa. Rygterne om mangel på ladestandere er ikke bare overdrevne – de passer ikke. Aktuelt er der flere end én million offentlige ladepunkter langs de europæiske veje – heraf 180.000 lynladere.
God tur!
Det koster turen i elbil Danmark – Garda søen t/r
Placering | Løsning | Abonnementspris | Pris tur/retur |
1 | EnBW | 135 kr. | 2.078 kr. |
2 | Ionity Power* | 60 kr. | 2.178 kr. |
3 | Elli Ionity Ultra | 89 kr. | 2.252 kr. |
4 | Tesla** | 0 kr. | 2.343 kr. |
5 | Tesla abonnement | 75 kr. | 2.418 kr |
6 | EWE Go | 0 kr. | 2.878 kr. |
7 | Tesla (uden abonnement) | 0 kr. | 2.916 kr. |
8 | A Better Route Planner | 0 kr. | 3.713 kr. |
Kilde: FDM. Priserne er baseret på elbil fra Danmark til Garda søen tur-retur, 3.000 km i alt.
* Kræver køb af Ionitys Power-abonnement (60 kr. for første md. – derefter 100 kr.)
** Gælder kun Tesla-ejere