Reglerne for brug af vinterdæk er blevet skærpet i Danmark. Få overblikket her - også over reglerne i de europæiske lande inden skiferien.
Vinteren nærmer sig. Om lidt skal danske bilister forholde sig til rimfrost og risikoen for alt fra regnvåde til is- og sneglatte veje. I år lurer der tilmed en risiko for en ny færdselsbøde, der vil komme bag på mange.
Fra i år er der nemlig indført nye og - mener mange - indviklede regler for brug af vinterdæk i Danmark.
Baseret på et skøn
Sagen er, at reglerne er baseret på et skøn for, hvornår der er tale om “vinterføre”. Er der det, kræver færdselsloven nu, “at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk.”
Allerede her er der et stort spillerum for fortolkninger. Færdselsloven forsøger derfor at begrænse fortolkningerne ved at kræve brug af såkaldte M+S mærkede dæk i “vinterføre”.
M+S står for mudder og sne og forbindes med vinterdæk. Problemet er, at alle dækproducenter i princippet kan sætte et M+S mærke på deres dæk, uden at der reelt er tale om et dæk med særlige vinteregenskaber.
“Hårdt vinterføre”
Det smuthul forsøger Færdselsloven at lukke med det nye begreb “Hårdt vinterføre”.
Er der “hårdt vinterføre”, hæves kravene til dækkene, der så skal være forsynet med det såkaldte 3PMSF-mærke. Det står for 3 Peak Mountain SnowFlake og viser et snefug inde i tre bjergtoppe.
Teknisk er der tale om et rigtigt vinterdæk, der er udviklet til kørsel på is, sne og slud.

Men selv om et 3PMSF-vinterdæk er godt, er færdselsloven stadig åben for fortolkning af begrebet “hårdt vinterføre”.
I realiteten bliver det bogstaveligt talt op til den enkelte færdselsbetjents fornemmelse for sne at bedømme, hvornår det er tilladt at køre på henholdsvis sommerdæk, M+S-dæk og ‘rigtige’ 3PMSF-vinterdæk. For ikke at tale om de stadig mere populære helårsdæk, der både kommer i udgaver med M+S og 3PMSF-mærke.
Ét godt råd
Det er med andre ord umuligt at angive præcise regler for, hvornår de forskellige dæk vil være lovlige at køre på. Ét godt råd kan bilister dog holde sig til: Vil man være sikker på både at have maksimalt vejgreb om vinteren og undgå bøder for ulovlige dæk, skal man køre på 3PMSF-dæk i vintermånederne.
Sverige
Fra 1. november i år har Sverige forlænget den periode, hvor vinterdæk er obligatoriske på tunge køretøjer. Den nye periode gælder fra den 10. november til den 10. april, uanset forholdene på vejene.
For personbiler skal der fra 1. december til 31. marts monteres vinterdæk. Godkendte dæk omfatter 3PMSF eller pigdæk med en mindste slidbanedybde på 3 mm. Til køretøjer med pigdæk skal trailere være tilsvarende udstyret. M+S-dæk er tilladt på trailere til person- og erhvervskøretøjer i en overgangsperiode indtil 2028.
Norge
Norge har lignende regler som i Danmark: Det er ikke lovpligtigt at have vinterdæk på personbiler, men du skal til enhver tid have dæk, der passer til vejret.
I vintermånederne skal du derfor medbringe snekæder. Er bilens totalvægt over 3.500 kg, er det lovpligtigt uanset vejrforholdene.
Frankrig
Fra 1. november til 31. marts gælder regler for vinterdæk i bjergområder med forbehold af beslutninger fra lokale myndigheder. Dette område dækker 34 franske departementer og bjergkæder såsom Alperne, Centralmassivet og Pyrenæerne.
3PMSF-mærkning kræves for både vinter- og helårsdæk.
Pigdæk er kun tilladt på personbiler, mens kæder eller overtræk kan bruges, hvis de er monteret på drivakslen.
Tyskland
Der er ingen fast kalenderperiode for brug af vinterdæk i Tyskland. Derfor er chauffører kun lovligt forpligtet til at montere vinterdæk, hvis vejrforholdene kræver det.
Hvis det er tilfældet, skal køretøjer være udstyret med 3PMSF-mærkede dæk. Pigdæk er ikke tilladt.
Italien
Kravene til vinterdæk i Italien er baseret på skiltning på veje, hvor forpligtelserne håndhæves fra den 15. november til den 15. april og under vinterforhold.
Dæk med M+S-mærkning og mindst 1,6 mm slidbane opfylder kravene. Hvis skiltningen kræver det, skal snekæder medbringes i bilen, medmindre den kører på vinterdæk.
Spanien
Vinterdæk eller snekæder er obligatoriske, når det er angivet med skiltning på veje. Pigdæk er tilladt på person- og erhvervskøretøjer i vinterperioden, som er fra den sidste lørdag før november (25. oktober 2025) til den sidste søndag i marts (29. marts 2026)..
Andre lande i Europa
Lande, der kræver brug af vinterdæk i fastsatte tidsperioder, omfatter Andorra, Armenien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Estland, Georgien, Kasakhstan, Kirgisistan, Kosovo, Kroatien, Letland, Litauen, Nordmakedonien, Montenegro, Slovenien og Tyrkiet.
Lande, der kun kræver brug af vinterdæk under vinterforhold i en bestemt tidsperiode, omfatter Finland, Grækenland, Luxembourg, Moldova, Rumænien, Serbien, Slovakiet, Tjekkiet og Østrig.
Lande uden krav om vinterdæk
Der er ikke noget lovkrav om at montere vinterdæk i Albanien, Belgien, Cypern, Irland, Island, Liechtenstein, Malta, Monaco, Holland, Polen, Portugal, Schweiz, Storbritannien, Ukraine og Ungarn.






