Der er kæmpe forskel på, hvor gode bilmærker er til at tjene penge. Ferrari tjener én mio. kr. per bil – kinesiske Great Wall under én pct.
Det er fint at sælge mange biler. Bilgiganter som Toyota og VW sælger hvert år i omegnen af 10 millioner biler. Men spørger du ledelsen, vil de næsten med garanti sige, at det ikke handler om, hvor mange biler du sælger, men hvor meget du tjener på hver enkel bil.
Forklaringen er, at det er indtjeningen og dermed overskuddet, der giver råd til at hyre de dygtigste medarbejdere og udvikle de bedste nye biler. Et stort plus på bundlinjen gør det simpelthen nemmere at fortsætte en i forvejen god udvikling. Succes avler succes, som man også siger.
Det engelske firma Jato Dynamics, der i 40 år har regnet og analyseret på tallene bag verdens bilindustri har nok engang kigget på, hvilke bilmærker, der bedst til at tjene penge.
Der er penge i sportsvogne
Bilnørder og branchefolk vil ikke blive overrasket over, at Ferrari igen topper listen. Her har den italienske sportsvognsproducent ligget i mange år. Opskriften på at fremstille ekstremt attraktive og højtydende biler i begrænset oplag tilsat en unik og lang motorsportshistorie – og italiensk bildesign fra øverste skuffe – virker stadig.
Sidste år kunne Ferrari forlange en premium for deres biler på hele 28,15 pct. Det svarer i runde tal til, at Ferrari tjener én million danske kroner på hver eneste bil, som triller af samlebåndet i Maranello.
Ferrari har endda øget fortjenesten. I 2023 var den ’nede’ på 884.000 kr.
Sportsvogne – og i stigende grad SUVere – er også en god forretning for Porsche. Tyskerne i Zuffenhausen tjente sidste år 14 pct. i gennemsnit pr. solgt bil.
Suzuki overrasker
På tredjepladsen finder vi til gengæld en overraskelse og noget helt andet end potente og dyre luksusbiler. Japanske Suzuki (foto), som traditionelt sælger godt i Danmark, er tredje bedst af alle bilmærker til at tjene penge. Hele 10,30 pct. lød fortjenesten på pr. bil i 2024 – næsten to pct. mere end de 8,48 pct. i 2023.
Dermed overhaler Suzuki og sin ’storebror’ og delvise ejer Toyota, der tjente 10,25 pct. Som verdens største bilproducent kombinerer Toyota altså stor omsætning med høj indtjening. Det er en stærk kombi.
Toyota lever også op til tommelfingerreglen om, at en to-cifret fortjeneste er ønskværdig. Men også svær at opnå. I bilindustrien lykkes det altså kun for fire bilmærker.
Kinesere satser på omsætning
I den anden ende af skalaen finder vi ganske interessant flere kinesiske bilproducenter. Det afslører, at kinesiske bilmærker – hvoraf flere er statsejede og endnu flere statsstøttede – ikke er så gode til at tjene penge, men prioriterer omsætning. Her handler det altså mere om at sælge mange biler end at tjene mange penge pr. bil.
Great Wall, der endnu ikke sælger biler i Danmark, men bl.a. fremstiller biler for BMW-ejede Mini i et joint venture, er dårligst til at tjene penge. Blot 0,87 pct. af prisen for en Great Wall-bil ender som overskud i firmakassen.
De kriseramte Stellantis og Nissan kæmper også med lav indtjening. Det samme gælder Tata Group. Inderne sætter utvivlsomt mange penge til på det hæderkronede britiske sportsvognsmærke Jaguar, der slet ikke er i stand til at tjene penge som konkurrenterne i Maranello.
Så mange penge tjener de bedste bilmærker
Placering | Mærke | Indtjening i pct. |
1 | Ferrari | 28,15 pct. |
2 | Porsche | 14,06 pct. |
3 | Suzuki | 10.30 pct. |
4 | Toyota | 10,25 pct. |
5 | Subaru | 9,83 pct. |
6 | Hyundai-Kia | 9,52 pct. |
7 | Mercedes | 9,34 pct. |
8 | BMW Group | 8,08 pct. |
9 | Isuzu | 7,25 pct. |
10 | Tesla | 7,24 pct. |
Kilde: Jato Dynamics
Og så lidt tjener de dårligste
Placering | Mærke | Indtjening i pct. |
10 | Geely (Volvo, Polestar) | 5,58 pct. |
9 | Mitsubishi | 4,99 pct. |
8 | Li Auto | 4,86 pct. |
7 | Renault | 4,58 pct. |
6 | Mazda | 4,01 pct. |
5 | Ford | 2,82 pct. |
4 | Tata Group (Jaguar Land Rover) | 2,40 pct. |
3 | Stellantis (Fiat, Citroën, Peugeot m.fl.) | 2,35 pct. |
2 | Nissan | 1,22 pct. |
1 | Great Wall | 0,87 pct. |
Kilde: Jato Dynamics