Har mikrobiler for store serviceomkostninger?

Danskerne køber mikrobiler som aldrig før, men udgifterne til service og reparation er alt andet end små. FDM er forundrede og vil nu undersøge sagen.

Mikro- og minibilerne er billige i indkøb, men er de også billige at eje?

Det spørgsmål trænger sig på hos FDM, efter at bilistorganisationen er begyndt at få mange henvendelser fra medlemmer, der er forundrede over store regninger for service og reparationer på mini- og især mikrobiler.

De mange henvendelser får nu FDM til at igangsætte en stor undersøgelse af udgifterne til drift og vedligeholdelse af de mindste biler. På sin hjemmeside efterlyser FDM regninger for både serviceeftersyn og eventuelle reparationer, og det gælder, uanset om bilejerne benytter et autoriseret værksted eller et andet værksted.

Efterlysningen gælder regninger for biler som trillingerne Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo, de nyere trillinger Volkswagen Up, Skoda Citigo og Seat Mii – men også biler som Suzuki Alto, Hyundai i10, Kia Picanto og Fiat Panda.

På den måde vil man skaffe sig et datagrundlag for de faktiske udgifter.

“Mikrobilerne er billige i indkøb, men det er ikke ensbetydende med, at alle dele er billige. Vi har allerede erfaret, at der er stor forskel på reservedelspriserne på de forskellige værksteder. Derfor vil vi gerne have så mange regninger som muligt, så vi kan se priserne på elektroniske enheder, styreenheder til motorerne og mekaniske komponenter som bremser, starter og generator,” fortæller journalist Karsten Meyland Lemche fra FDM’s medlemsblad Motor til JP Motor.

Medlemmer undrer sig
Han oplyser til avisen, at flere at organisationens medlemmer har henvendt sig med forundring over store regninger.

“Det kan være en ny generator, der koster 7.000 kroner. Hvis der så også kommer et almindeligt eftersyn oveni, er vi ved at være der, hvor bilejeren skal overveje, om det kan betale sig at få bilen repareret. En mikrobil, der er 5, 6 eller 7 år gammel, er måske kun 10.000 kr. værd i en byttehandel,” forklarer Karsten Meyland Lemche, og så mener han, at bilejeren skal overveje grundigt, om inden han eller hun ofrer en dyr reparation.

“Det gælder selvfølgelig ikke i bilens første år, men når minibilen bliver mere end fem år gammel, kan en reparation overstige bilens værdi. Det kan betyde, at bilen i højere grad end tidligere bliver end brug og smid væk genstand,” skriver Karsten Meyland Lemche på fdm.dk. Han håber at have et resultat af undersøgelsen klar i løbet af næste år.

De to mindste bilklasser har de seneste par år tegnet sig for 85 procent af salget af nye biler til private.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here