Stor guide: Hvilkenbil har valgt i mængden af nyheder og præsenterer her de mest interessante elbiler, der er på vej til Danmark i 2024.
Krystalkuglen er rystet, og Hvilkenbil bringer her en oversigt over de mest interessante elbiler, der ventes at rulle ud på de danske veje fra nu og resten af 2024. Altså de biler, som Hvilkenbil vurderer som interessante for flertallet af de danske bilister.
En række angiveligt planlagte biler er ikke nævnt, og da kig i krystalkugler samtidig er forbundet med en vis usikkerhed, er det muligt, at nogle af de nævnte ender med ikke at nå frem til os i år.
For overskuelighedens skyld præsenterer vi bilerne alfabetisk, og vi nævner ikke det, der betegnes som facelift – altså opgraderinger af eksisterende modeller. Læs mere herunder og få overblikket over de mest spændende elbiler i 2024.
Aiways U6
Allerede i december 2022 åbnede Aiways for bestillinger på U6 med forventet ankomst i foråret 2023. Men vi har endnu til gode at se den. I år skulle det så blive. U6 er en fempersoners såkaldt sportscoupé med en rækkevidde på beskedne 405 kilometer og hurtigste ladehastighed på 90 kW, så den er udfordret på præstationer inden lanceringen. Prisen kendes ikke, og det præcise tidspunkt for lancering fremgår heller ikke af Aiways’ hjemmeside. Det kinesiske bilmærke har haft alvorlige økonomiske udfordringer i 2023.
Audi Q6 e-tron
Q6 e-tron (topbillede) er Audis debut på Volkswagen-koncernens PPE-platform, der er udviklet i samarbejde med Porsche. Den har 800 volts-system, der sikrer meget hurtig opladning (270 kW), 100 kWh-batteri og en forventet rækkevidde omkring 600 km. Bilen skulle være hos os til sommer. Næste år kan vi se frem til A6 e-tron, en sedan- og stationcarudgave af Q6.
BMW iX2
iX2 er ikke en del af BMW’s kommende elektriske familie, der kaldes Neue Klasse. Den er en af de sædvanlige, forstået på den måde at bilen som et udgangspunkt er fossildrevet, men med en fuldelektrisk drivlinje som en mulighed. iX2 xDrive30 har op til 449 kilometers rækkevidde, 65 kWh-batteri, opladning kan i bedste fald ske med 130 kW. Forventes at være hos os til maj.
BMW i5 Touring
Sedan-udgaven af i5 blev trods en pris på 590.000 kroner kåret som Årets Bil i Danmark 2024. Batteriet er på 81 kWh, rækkevidden er op til 581 km, og der kan lades med 205 kW. I forhold til sedanen vokser stationcarens bagagerum fra 490 liter til 570 liter. Prisen for Touring vokser også, men kun med 14.500 kr. Forventet ankomst: 25. maj.
BYD Seal U
Seal U er en seriøs kinesisk konkurrent til Tesla Model Y med ganske overbevisende kvalitet og en selvsikker garanti. Prisen starter ved 320.000 kr. for den veludstyrede Comfort, topmodellen Design med alt i udstyr koster 340.000 kr. Det 87 kWh-store batteri giver en rækkevidde på op til 500 km, opladning kan ske med 150 kW.
Seal U bliver så småt rullet ud nu. Trods navnet deler den ikke teknik med sedanen Seal, men står på en ældre platform, der også rummer fossilmotorer.
Citroën ë-C3
Den elektriske C3 er imødeset med stor spænding. Først og fremmest fordi den bliver en af markedets billigste elbiler, men også fordi den skulle udmærke sig ved at være meget komfortabel på den citroënske måde. Batteriet er dog kun på 44 kWh, og rækkevidden er begrænset til maksimalt 320 km. Den kan lade med 100 kW og ventes til Danmark i løbet af foråret.
Cupra Tavascan
Den skarptskårne Tavascan er spaniernes version af de coupé-formede Volkswagen-fætre VW ID.5, Skoda Enyaq iV Coupé og Audi Q4 Sportback e-tron. Samme 77 kWh-batteri, rækkevidde op til 547 km tilsat en særlig portion Cupra-design, blandt andet en meget markant Y-formet midterkonsol. Priserne er endnu ukendte, lanceringsdatoen ligeså, men vi regner med efteråret.
Fiat 600e
For første gang i tre år lancerer Fiat en ny model. 500e får en storesøster, 600e, der står på samme platform som Stellantis-kusinerne Jeep Avenger, Peugeot e-2008 og Opel Mokka-e. Da 500e koster fra 242.000 kr., og 600e må formodes at blive noget dyrere, skal den vinde hjerter og kunder på designet, for batteriet er blot på 54 kWh, rækkevidden officielt godt 400 km, og ladehastigheden overstiger ikke 100 kW.
Ford Explorer
Ford hænger lidt i bremsen, og den elektriske Explorer, der først var tænkt til lancering i begyndelsen af 2024, står nu til at være klar i anden halvdel af året. Med Explorer har Ford skudt genvej ved at købe sig ind på VW’s MEB-platform, der bl.a. står under VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron. Det gængse 77 kWh-batteri burde sikre en rækkevidde på den pæne side af 500 km. Importøren har tidligere nævnt en frapris på 340.000 kr.
Hyundai Ioniq 5 N
Ioniq 5 har Hvilkenbil kåret til en af de bedre elbiler på markedet, og i løbet af året slår sydkoreanerne gækken løs og klistrer et N på bagsmækken. N står for racerbanen Nürburgring, og N er lig med ekstremt underholdende. Så underholdende, at britiske Top Gear kårede den til Car of the Year 2023. Stramme fjedre, større bremser, en helt igennem sporty attitude og kunstig fossilmotorlyd gør sammen med en ydelse på 650 hestekræfter og en 0-100 km/t-acceleration på 3,4 sekunder Ioniq 5 N til en elektrisk morskabsmaskine.
Kia EV3
EV3 er en kompakt SUV, formentlig en smule mindre end Niro. Her i konceptudgaven ligner den en skrumpet version af den store syv-personers EV9. Målet er en pris under 300.000 kr., og derfor får den næppe samme 800 volts-teknologi som EV9, da det vil gøre den for dyr. EV3 skulle nå frem til Danmark inden årets udgang.
Mini Cooper E/SE
Den nye elektriske Mini Cooper får tilføjelserne E og SE. E yder 184 hk, SE 218. Billigste E koster 273.000 kr., men dens batteri er kun på knap 37 kWh og rækkevidden maks 305 km. Billigste SE koster 304.000 kr., i den er batteriet på 49 kWh og rækkevidden op mod 402 km. Mini Cooper er klar hos forhandlerne til maj. Den femdørs Countryman følger, men præcis hvornår har importøren i skrivende stund ikke et bud på.
MG Cyberster
Den tosædede Cyberster ventes til sommer, og roadsteren vil som den første af de kinesiske MG’er være udtryk for, at der stadig er en form for MG-liv i det klassiske navn. Måske fordi bilen er udtænkt af MG’s London-baserede designteam. Samtidig bliver den et elektrisk alternativ til ikonet Mazda MX-5, dog større. De nøjagtige specifikationer kendes endnu ikke, men vi ved, at den får saksedøre, og at den kommer både med bag- og firehjulstræk. Hvis rygterne om henholdsvis 300 og 500+-hestekræfter holder stik, bliver der tale om en festlig raket, så længe strømmen rækker. Prisen er ukendt, men regn med mindst en halv million kroner.
Opel Frontera
Modellen Crossland udfases, og i samme ombæring genopliver Opel Frontera-navnet. Den bliver en elektrisk crossover, men derudover er oplysningerne sparsomme. Mere info er på trapperne, og selve bilen formodes at komme til landet inden årets udgang.
Opel Astra-e og Peugeot e-308
De elektriske tvillinger, Opel Astra-e og Peugeot e-308, kan bestilles nu og ventes at blive leveret i løbet af foråret. De er smækre at se på, men de benytter desværre Stellantis’ gamle teknologi og lider dermed under kun at være udstyret med et 54 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på lige over 400 km. Dertil kommer, at de ikke kan lade med mere end 100 kW. Så de er bagud på point inden lanceringen. Priserne begynder for begges vedkommende ved 300.000 kr. e-308 SW koster 15.000 kr. mere end den femdørs, og dens bagagerum sluger 541 liter mod den femdørs 361 liter. Astra-e i stationcarversionen optræder endnu ikke på Opels hjemmeside, men den ventes at kunne leveres i løbet af sommeren.
Peugeot e-3008 og Opel Grandland
Hér er der omsider gode elektriske nyheder fra Stellantis-koncernen: Den nye, fleksible STLA-platform står under de to, og dermed bryder koncernen rækkeviddebarrieren og bliver en mere seriøs spiller blandt elbilerne. Rækkevidden bliver op til 700 km, og det bliver muligt at lynlade med 160 kW. Den coupé-formede e-3008 har haft europæisk premiere og er blandt finalisterne i Car of the Year 2024. Finalen finder sted senere i denne måned, og inden sommer skulle bilen nå til Danmark. Grandland er der ikke så meget om endnu, men den formodes at blive introduceret i løbet af efteråret.
Polestar 4
Danskerne er vilde med den fine Polestar 2, den store SUV Polestar 3 til en frapris på 800.000 kr. er netop lanceret, og til sommer er 4’eren klar. Dens størrelse og facon gør den til en VW ID.7-konkurrent, det store 100 kWh-batteri rækker til 610 km, og lynladning kan ske med op til 200 kW.
Polestar 4 koster fra 465.000 kr. og skiller sig ud fra mængden ved ikke at have en bagrude. Et kamera kaster billedet bagud op på bakspejlet.
Porsche Macan
Taycan har på mange måder været “state of the art” i Volkswagen-familien, og den position har den besiddet i næsten fem år. Men kommende sensommer dukker Porsche-mærkets kun anden elbil op, SUV’en Macan. Den står sammen med Audi Q6 e-tron på moderkoncernens nye PPE-platform med 800 volts-teknologi. Batteriet er på 95 kWh, rækkevidden bliver op til 613 km. Billigste koster 770.000 kr.
Renault 5 E-Tech
Billige elektriske biler skal der til, og Renault 5, som Hvilkenbil i kommende uge får lejlighed til at smugkigge i Paris, er et af midlerne til elbilernes folkelige udbredelse. 5’eren slutter sig til retrobølgen, så ingen er i tvivl om forlægget. Batteriet bliver på 52 kWh og rækkevidden omkring 400 km. Et mindre batteri kan blive en mulighed. Det forlyder, at Renault 5 E-Tech skal koste nogenlunde det samme som Clio – i så fald vil det sige en frapris på 170.000 kr.
Renault Scenic Electric
Hvis vi skulle pege på en ny elbil i 2024, der har alle chancer for at blive en bestseller, er det Renault Scenic Electric.
Den franske familiebil har altid haft en stor og trofast fanskare herhjemme, og som elbil har den flere trumfer på hånden: Den kommer til maj – lige før sommerferien, melder sig ind i den populære klasse for mellemstore crossovers med god plads til kernefamilien, overrasker med rækkevidde op til 625 km og er – om ikke billig – så i hvert fald konkurrencedygtig på prisen. 310.000 kr. rækker til basisudgaven med 125 kW (170 hk) og et batteri på 60 kWh, der giver en rækkevidde på 420 km efter WLTP-normen. Finder du yderligere 55.000 kr., får du det store batteri på 87 kWh, der når ud på 625 km. Det er rekord for klassen. Sammen med et ganske omfattende udstyr, selv i basisudgaverne, kan det endnu en gang gøre Scenic til en af Danmarks mest populære familiebiler.
Toyota bZ2X
Den kompakte crossover fra verdens største bilproducent, Toyota, får vi efter de nuværende meldinger at se inden udgangen af 2024. Bilen slutter sig til den voksende flok af billige elbiler, og konkurrenterne bliver blandt mange andre Fiat 600e, Kia EV3, Volvo EX30 og Zeekr X. bZ2X-specifikationer har vi ingen af, men et batteri på 50-60 kWh og en rækkevidde i nærheden af 400 km er et godt bud.
Volvo EX90
Over fem meter lang, syv sæder, 2.200 kilo på krogen og dertil en nærmest uendelig bunke komfort- og sikkerhedsudstyr: Dét er EX90, Volvos nye flagskib og store-storebror til den netop lancerede EX30. Batteriet er på mere end 100 kWh, rækkevidden 585 km, og den kan lade med op til 250 kW. Prisen er også voksen – den begynder ved 952.000 kr. EX90 kan bestilles nu, og de første bliver leveret i løbet af sommeren.
Voyah Free
Voyah er et af de kinesiske bilmærker, som Stellantis-importøren K.W. Bruun har taget til sig. Sammen med Hongqi. Første model i Danmark er Free, en næsten fem meter lang SUV på størrelse med Mercedes EQE SUV, BMW iX, Audi Q8 e-tron og Volvo EX90. Og det er den liga, Free vil spille med i. Free-batteriet er på 100 kWh, rækkevidden er 500 km, men ladehastigheden beskedne 100 kW. De første modeller sælges med 100.000 kroners rabat, normalprisen starter ved 600.000 kr. Free er tilgængelig meget snart.
Voyah Dream og Voyah Passion
Inden året er omme, vil der være introduceret tre Voyah-modeller i Danmark. Udover Free er kæmpen Dream, der er en syvpersoners MPV, planlagt til første halvår. Dream koster fra 700.000 kr., har en rækkevidde på 482 km og kan lade med 125 kW. I andet halvår kommer Passion, en meget lang og meget luksuriøs firepersoners sedan. Om den er oplysningerne endnu sparsomme, men rækkevidden skulle blive op mod 600 km.
VW ID.7 Tourer
Stationcar-udgaven af ID.7 må – ganske som tilfældet har været med Passat – være den, køberne vil have. Normalt har navnet været Variant, men med ID.7 ændres det til Tourer. Rækkevidden må forventes at blive stort set ligesom den 5-dørs, hvilket vil sige lige over 600 km. Tourer-merprisen vil formentlig være omkring 10.000 kr., så knap 460.000 kr. er Hvilkenbils bud. På de fotos, der findes af Toureren, er den stadig iklædt kamuflagetøj. Forventet ankomst til Danmark: Tredje kvartal.
VW ID.Buzz 7-personers
Det elektriske rugbrød Buzz bliver i sensommeren forlænget med 25 cm og to ekstra sæder. Rygter lader forstå, at dens batteri også kan få vokseværk fra de gængse 77 til næsten 110 kWh. Det burde sikre en rækkevidde på minimum 500 km, for rækkevidde er ikke noget, den høje og 2,5 ton tunge Buzz fempersoners kan prale af – omkring 400 km under optimale forhold. Prisen kendes ikke, men mon ikke der skal lægges en del til de 430.000 kr., som den billigste fempersoners Buzz koster.
Zeekr X og Zeekr 01
Zeekr er en del af den kinesiske Geely-familie, søstermærke til Volvo og Polestar. Modellen X er en kompakt SUV på samme platform som Volvo EX30, dog lidt længere og dermed med lidt mere plads på bagsædet. Rækkevidden er 400 km. 001 deler platform med Polestar 4 og har omtrent samme størrelse. Den har en rækkevidde på 620 km og kan lade med 200 kW. Begge er bebudet til at ankomme i løbet af året. Priserne kendes endnu ikke.
Xpeng G6
Verdens mest solgte elbil, Tesla Model Y, får til sommer en direkte konkurrent i Xpeng G6. Den kinesiske SUV Coupé har præcis samme størrelse som Model Y, men udmærker sig med 800 volt-teknologi og ekstrem hurtig ladning op til 350 kW. Xpeng G6 står på en ny platform, kaldet SEPA 2.0, og bygges – som Tesla – ved hjælp af såkaldt gigacasting, der skal reducere omkostningerne betydeligt og vægten med 20 pct. G6 kommer med batteri på 66 eller 88 kWh, baghjulstræk og 215 kW (292 hk) eller firehjulstræk og 338 kW (460 hk). Rækkevidden forventes at blive op mod 600 km efter WLTP.
Hvorfor er Xpeng G6 ikke med – det kommer til at blive en af de bedst sælgende elbiler her i 2024, jeg er sikker på den udsælger stor set alle de biler, der er på listen..
Hej Kenneth. Det er også en smutter – Xpeng G6 er nu tilføjet oversigten. Tak for at holde os til ilden 🙂 Bedste hilsner, Hvilkenbil
Hvad med Skoda Enyaq?
Hej Allan. Oversigten gælder kun nye elbiler i 2024 – og selv om Enyaq netop har fået et mindre facelift med bl.a. ny motor, tæller den ikke som ny model 🙂 Med venlig hilsen, Hvilkenbil.
Hvad med Nio biler?
Nio kan være på vej med tre modeller, EC6, EC7 og EL8. De er dog ikke bekræftede for 2024, så derfor har vi udeladt dem af oversigten her. Med venlig hilsen, Hvilkenbil.
Jeg mangler også Renault Scenic e-tech på listen…
Hej Carsten. Det gør vi også! Den er nu tilføjet.. Med venlig hilsen, Hvilkenbil.dk
Øh, kommer Nio ikke med en ny og billigere model her i 2024?
Måske. Nio har tre SUV’ere på vej, der endnu ikke er lanceret herhjemme – EC6, EC7 og den meget store EL8. Ingen af dem er dog bekræftet for 2024, derfor optræder de ikke i oversigten. Med venlig hilsen, Hvilkenbil.