Her er den elektriske Porsche Cayenne - med monsterkræfter

Alt er vildere i den elektriske Porsche Cayenne med 1.156 hestekræfter, 800 volt-teknologi, 400 kW lynladning og hurtigere acceleration end 911 Turbo S. 

Så røg den sidste kamuflagefolie endelig af Porsche Cayenne Electric. Tredje generation af SUV’en, der nærmest ene model reddede den tyske sportsvognsspecialist fra konkurs og tiltrak helt nye kunder i 2002, er også den første rent elektriske udgave.

Derfor har Porsche også lovet, at den skal være noget helt specielt - og det løfte holder tyskerne fra Zuffenhausen.

Vilde tal og præstationer

Alene tallene er respektindgydende: 10-80 procent lynladning på 16 minutter med 400 kW ved hjælp af avanceret 800 volt-teknologi. To elmotorer med firehjulstræk og op til 850 kW (1.156 hk) i topmodellen Turbo Electric. Topfart på 260 km/t og 0-100 km/t overstået på 2,5 sekunder - hurtigere end den ellers brutale Porsche 911 Turbo S.

Vilde præstationer til priser, der ikke desto mindre ligger et godt stykke under fossil-udgaverne af den ‘gamle’ Cayenne, der fortsætter nogle år endnu. Cayenne Electric koster fra lige godt en million kroner til 1,8 millioner kroner for flagskibet Turbo Electric.

Men en Porsche er altid meget mere end de nøgne tal og rå præstationer. Porsche selv taler om at “sætte nye standarder” og at “opnå en helt ny dimension” af innovativ teknologi med Cayenne Electric.

Bygger videre på Macan

Teknisk bygger den videre på platformen til den mindre Macan. Men man skal ikke tage fejl - med en længde på 499 cm er Cayenne ikke blot et nummer større end Macan, men også fem centimeter længere end en fossil Cayenne.

Bagfra er det tydeligt, at det er lykkedes Porsche at få den enorme Cayenne til at se bred og lav ud.

Den store gevinst kommer på bagsædet, hvor 13 cm længere akselafstand endelig gør Cayenne lige så komfortabel som på forsæderne. Også fordi bagsædet som standard er el-justerbart, mens et panoramaglastag, der kan lysdæmpes i små sektioner, koster ekstra.

Køreegenskaberne skal være et kapitel for sig med aktiv og adaptiv luftaffjedring som standard. Firehjulsstyring kan tilkøbes, og rekuperation - genindvinding af bremseenergien - sender op til 600 kW retur til batteriet. 

Ifølge Porsche kan op til 97 procent af alle opbremsninger klares udelukkende ved hjælp af elmotorerne. Det er med til at give en rækkevidde på mellem 643 og 624 km.

Rekordstort skærmareal

En anden rækkeviddebooster er en lav vindmodstandskoefficient på 0,25, der er opnået ved hjælp af bevægelige kølelameller i fronten, en adaptiv tagspoiler og innovative, aktive vingeblade på bagenden af Cayenne Turbo Electric.

Så mange skærme har vi aldrig før set i en Porsche.

Også digitalt skal Cayenne Electric løfte køreoplevelsen til et nyt niveau. Kernen i det nyudviklede Porsche Driver Experience er det nye ‘Flow Display’ – et elegant buet OLED-display, der flyder smidigt ind i midterkonsollen. 

Porsche holder dog fast i fysiske knapper og greb til bl.a. klimaanlæg og lydstyrke.

I passagersiden kan en separat 15-tommers skærm tilkøbes. Gør man det, får man det største skærmareal, der nogensinde er tilbudt i en Porsche.

Trådløs hjemmeladning

Et andet teknisk højdepunkt er muligheden for trådløs opladning. Som den første seriefremstillede elbil i verden, kan Porsche fås med såkaldt induktiv opladning til hjemmebrug. Man parkerer blot sin Cayenne over en plade, der så - uden brug af kabler - oplader batteriet med 11 kW.

Små flaps kører ud af bagskærmene for at reducere luftmodstanden og øge rækkevidden.

Teknikken kendes fra mobiltelefoner, men er naturligvis langt kraftigere. Trådløs opladning kommer formentlig til at koste godt 50.000 kroner ekstra.

Inspireret af Taycan

Mens Cayenne Electric rent teknisk lever op til hypen om at være noget af et tysk meisterstück, har der også været spænding om designet.

Ville Porsche lave en forstørret Macan eller lægge sig tæt op af fossil-Cayennen, der på mange måder er mærkets cashcow - og derfor fristende at ‘kopiere’?

Ikke rigtigt nogen af delene, viser det sig. Designerne er mere inspireret af den lave Taycan. Det ses bl.a. på den tværgående baglygte, de svulmende skærme og et design, der får den elektriske Cayenne til at se lavere ud, end den egentlig er.

“Den nye Cayenne er umiskendeligt en Porsche og umiskendeligt en Cayenne. Vi har bygget videre på velkendte designelementer samtidig med, at vi har bevaret det, som altid har gjort modellen unik. Resultatet er et moderne designkoncept, som fører Cayenne ind i fremtiden,” lyder det fra Head of Style Porsche, Michael Mauer.

Både-og for elbiler

Om det rækker til at få Porsche-fans til at skifte deres ottecylindrede fossil-Cayenner ud med det elektriske alternativ, må tiden vise.

Akselafstanden er 13 længere i Cayenne Electric - det giver bedre plads på bagsædet.

Bortset fra lande som Danmark og Norge har Porsche haft sværere ved at sælge mærkets ellers fine elbiler, Taycan og Macan, end forventet. Det har kostet dyrt på bundlinjen, hvor Porsche også er ramt af importtold i USA, og benhård konkurrence i Kina.

Derfor er Porsche blevet tvunget til at forlænge omstillingen til elbiler og fortsætte adskillige år med fossil- og hybridmodeller. De kommende år er ikke enten-eller for Porsches elbiler, men et både-og.

Halv pris i Danmark

Det gælder også Cayenne. Den nye, elektriske udgave skal dele showroom med de gamle fossil-udgaver, hvor Cayenne Electric ikke bare vil fremstå mere moderne og endnu mere potent, men også være billigere. Det gælder ikke mindst i Danmark, hvor liebhavere rundt regnet får en elektrisk Cayenne til det halve af en fossil-Cayenne. Det vil være afgørende. Også for Porsches velhavende kernekunder.

På den danske hjemmeside er der nu åbent for konfigurering og bestilling af Porsche Cayenne Electric. De første biler kommer til Danmark i løbet af foråret, hvor de kan opleves hos Porsche Center Aarhus og Porsche Center København.

Porsche Cayenne Electric

Elektrisk SUV med to elmotorer, firehjulstræk og 800 volt-teknologi.

Længde/bredde/højde: 499/198/167 cm
Akselafstand: 302 cm
Bagagerum/frunk: 781-1.588 liter/90 liter
Batteri: 108 kW netto
Ladekapacitet: 11/400 kW. Lynladning 10-80 pct.: 16 min.
Rækkevidde: 642 - 623 km

Motorer:

325 kW (442 hk)/835 Nm: 0-100 km/t på 4,8 sek. Topfart 230 km/t
850 kW (1.156 hk)/1.500 Nm: 0-100 km/t på 2,5 sek. Topfart 260 km/t

Priser:

Cayenne Electric: 1.069.900 kr.
Cayenne Turbo Electric: 1.824.900 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here