Her er den praktiske udgave af Mercedes’ rekord-elbil

cla shooting brake

Mercedes viser Shooting Brake-udgaven af elbilen CLA med 761 km rækkevidde og 320 kW ladeeffekt. Dansk lancering til marts.

(Opdateret kl. 12.30 med nye oplysninger om opladning) Med klassens længste rækkevidde på næsten 800 km, 800 volt teknologi og lynhurtig lynladning er Mercedes CLA en af årets mest hypede elbil-nyheder.

Hidtil har vi set den som lav sedan med fire døre og udvendigt bagagerum, men nu løfter Mercedes sløret for den udgave, som mange danskere nok vil foretrække: Den mere praktiske stationcar, som Mercedes kalder Shooting Brake – et engelsk udtryk for en særligt lav og sportslig fortolkning af stationcar-begrebet.

Mens den almindelige CLA kommer til Danmark sidst i august, skal liebhavere vente til marts, før Shooting Brake-udgaven følger trop.

Mere plads til høje passagerer

Til gengæld bliver der noget at glæde sig til. Først og fremmest mere plads. Særligt på bagsædet, hvor loftet er næsten tre cm højere end i sedan-udgaven. Bagagerummet er også væsentligt mere praktisk med den store bagklap. Under klappen er der plads til 455 liter bagage – eller 1.290 liter, hvis du lægger det tre-delte splitbagsæde ned.

Stærkt skrånende bagende trods stor bagklap gør Mercedes CLA til en såkaldt Shooting Brake.

Til gengæld leder du forgæves efter mere benplads på bagsædet. Selv om den nye, elektriske CLA har fået seks cm mere mellem akslerne i forhold til forgængeren, er benpladsen faktisk reduceret med seks mm.

På den anden side er det lykkedes Mercedes at finde plads til en enormt frunk på hele 101 liter under motorhjelmen.

310 km på 10 min.

Mercedes CLA handler om stil og teknik. Og især teknikken får et stort løft med 800 volt-teknologi, der gør det muligt at lynlade med op til 320 kW. Ifølge Mercedes tager det blot 10 minutter at lade til 310 km kørsel. Sammen med den rekordlange rækkevidde for klassen på 761 km gør det CLA til en elbil med appetit på langture.

Netop 800-volt-teknologien har dog givet en del støj omkring CLA. Mercedes har umiddelbart undladt at gøre deres system kompatibelt med lynladere, der kører med 400 volt. CLA kan benytte alle nyere lynladere, men ældre typer som de første Tesla Supercharger og ladere fra ABB fungerer ikke sammen med CLA.

Det drejer sig om relativt få ladere, og CLA hjælper med at styre uden om dem, fordi bilens eget navigationssystem kun viser de ladere, som bilen fungerer sammen med.

Bagagerummet sluger op til 455 liter - eller næsten 1.300 liter med nedfældet bagsæde.

Ikke desto mindre bliver det muligt at tilkøbe en konverter, der gør alle typer ladere brugbare. Det sker sammen med lanceringen af Shooting Brake til foråret, hvor også sedan-udgaven kan fås med den ekstra konverter mod merpris. Den danske Mercedes-importør har valgt at gøre konverteren til ekstraudstyr for at holde prisen nede og samtidig spare plads, da konverteren fylder en del.

Mercedes CLA er kompatibel med alle typer vekselstrømsladere. Standard er 11 kW, mens 22 kW bliver ekstraudstyr.

Oplyst stjernehimmel

Shooting Brake kan også fås med et panorama-glastag med et par tekniske nyskabelser. Glasset er varmedæmpet, men kan gøres mælkehvidt i mindre sektioner ad gangen, hvis man vil dæmpe sollyset yderligere eller bare have mere privatliv. Samtidig er det dekoreret med små Mercedes-stjerner, der lyser op, når det er mørkt uden for. Særligt for bagsædepassagererne skaber det en særlig atmosfære i kabinen.

Rat med fysiske knapper

Til daglig vil chaufføren sætte pris på nyeste udgave af Mercedes’ MBUX-styresystem, der i CLA inkluderer kunstig intelligens fra Microsoft og Google. Det skal forbedre stemmeassistenten, der bliver en slags personlig assistent, der også kan huske tidligere samtaler. Ifølge Mercedes vil systemet opføre sig som ”en god ven, der fornemmer stemninger og reagerer på dem.”

Mercedes har lyttet til kritikken - rattet i CLA får flere fysiske knapper.

Lidt mere jordnært er et nyt rat, der introduceres i Shooting Brake-udgaven af CLA. Mercedes har fået kritik for sine touch-knapper, som man både kunne trykke og swipe på. I det nye rat er flere af knapperne derfor ’gammeldags’ trykknapper, lige som der er fysiske vippe- og rulleknapper, der skal lette betjeningen.  

Mens CLA som sedan koster fra 428.000 kr., er der endnu ikke sat danske priser på Shooting Brake-udgaven. Der åbnes for bestillinger sidst på året.

Mercedes CLA Shooting Brake

Lav stationcar (Shooting Brake) med fem døre og plads til fem personer. Bag- eller firehjulstræk.

Længde/bredde/højde: 472/186/147 cm
Akselafstand: 279 cm
Bagagerum: 455/1.290 liter
Anhængervægt: Op til 1.800 kg m. bremser

CLA 250+: 200 kW (272 hk), 761 km rækkevidde
CLA 350 4Matic: 260 kW (354 hk), 730 km rækkevidde

Max ladeeffekt: 11 eller 22 kW AC, 320 kW DC

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here