Her er priserne på elektrisk E-klasse

priskrig

675.000 kr. bliver startprisen for den ’elektriske E-klasse’, Mercedes EQE, der låner detaljer fra flagskibet EQS. I Danmark til sommer.

Taxavognmænd, direktører og andet godtfolk kan godt begynde at finde dankortet frem: Mercedes har offentliggjort priserne på EQE, der bedst kan betegnes som tyskernes første fuldt elektriske E-klasse. Og netop den model har historisk haft en historisk stærk position hos førnævnte bilister. Formentlig får EQE det også, da den på mange måder er den første direkte udfordrer til Teslas populære Model S.

Priserne starter ved 675.000 kr. for EQE 350+ med baghjulstræk, 215 kW (292 hk), 90 kWh batteri og en rækkevidde på 645 km. Det svarer til førnævnte Tesla Model S, der dog er væsentligt kraftigere, når den dukker op i en faceliftet udgave i begyndelsen af 2023.

Kraftigere AMG-udgave

Mercedes EQE fås da også i en kraftigere udgave kaldet AMG EQE 43 4Matic med 350 kW (476 hk) og firehjulstræk. Det får dog rækkevidden til at skrumpe til 533 km – også selv om den kraftige AMG-version ikke er lige så hurtig som Model S, der efterhånden har været på markedet i 10 år. Samtdig stiger prisen markant til hele 1.080.000 kr.

Mercedes EQE har en rekordlav vindmodstand på cW 0,2. Det er med til at gøre rækkevidden lang.

Her kan man så gruble over, om tysk bilindustris stjernemærke egentlig er nået på omgangshøjde med Tesla, men vi er ikke i tvivl om, at den nok skal finde købere. Formentlig ganske mange. Mercedes EQE er nemlig noget så sjældent som et mere lavtflyvende alternativ til høje SUVere. Samtidig er det svært at finde elbiler med længere rækkevidde. To kvaliteter, der nok skal sikre pæn trafik hos Mercedes-forhandlerne.  

Et andet trumfkort er masser af high-tech. EQE låner nemlig en del teknik fra flagskibet EQS. Bl.a. kan du tilkøbe verdens største infotainmentskærm: Den 141 centimeter brede Hyperscreen, der ikke blot har en skærm med digital instrumentering og en centralt placeret betjeningsskærm, men også en ekstra skærm til underholdning til forsædepassageren. Bagaksel med luftaffjedring og aktiv medstyring kan også krydses af på listen over ekstraudstyr. Det skal gøre den knapt fem meter lange EQE mere køredynamisk og lette bykørsel og parkering.

I Danmark til sommer

Listen over standardudstyr, som du ikke skal betale ekstra for, er dog også både lang og spændende. Blandt højdepunkterne er adaptiv fartpilot, blindvinkelassistent, aktiv vognbaneassistent, ambientebelysning med oplyste dørlister, 19-tommer alufælge, trådløs opladning af smartphone, nøglefri betjening og navigation med såkaldt Electric Intelligence, der automatisk beregner den optimale rute med indlagte ladestop undervejs på langturen.

Begge versioner af EQE kommer med tre års abonnement til opladningstjenesten Mercedes me Charge, som gør det muligt at lade til attraktive priser ved flere end 100.000 forskellige ladepunkter i hele Europa. Du kan også lynlade til reduceret pris ved IONITYs lynladere det første år, du ejer bilen.

De første EQE når frem til de danske Mercedes-forhandlere i løbet af sommeren.

Læs mere om Mercedes EQE her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here