SUV’en Stelvio skal være med til at løfte Alfa’s salg på verdensplan – ikke mindst i USA. Teknikken kommer fra Giulia, og køreegenskaberne skal give de tyske konkurrenter baghjul.
SUV-bølgen ligner efterhånden en tsunami. Enhver bilfabrikant med respekt for salgstallene ruller en højbenet SUV ud af fabrikshallerne i disse år – ellers sakker man simpelthen efter konkurrenterne, for verdens bilkøbere er gået SUV-amok. Glem stationcars, MPV’ere og traditionelle firmabiler: Bilkøbernes drømmebil er høj, maskulin og ligner noget, der kan køre tværs over Afrika uden problemer. Så pyt med, om den har firehjulstræk og aldrig møder større forhindringer end perlegruset hjemme i indkørslen: SUV’er er ‘the shit’, som de yngre siger.
Selv hos mærker, hvor det næsten må gøre fysisk ondt på ingeniørerne at løfte tyngdepunktet, øge vægten og forøge luftmodstanden – ja grundlæggende forringe køreegenskaberne – er der ingen vej uden om. Porsche var de første til at smide alle principper over bord – og blev reddet fra konkurs ene SUV af Cayenne.
Siden er det gået slag i slag. Tyske prestigemærker som Audi, BMW og Mercedes tjener tykt på teknisk komplicerede SUV-modeller og senest har ædle bilmærker med tradition for sportslige biler som Maserati og Jaguar også overgivet sig og lanceret store firehjulstrækkere.
På den måde var det uundgåeligt, at turen også skulle komme til Alfa Romeo. Der er bare ingen vej uden om en SUV, hvis mærkets planer om generel salgsfremgang til et årligt salg på 400.000 biler og specifik fremgang på det amerikanske marked skal lykkes.
Dogmeskift for Alfa
Men alligevel… For netop lige Alfa ligner det et dramatisk dogmeskift i klasse med BMW’s beslutning om at tilbyde forhjulstræk: Nogle vil acceptere det som en del af udviklingen, nye kundegrupper vil komme til – og så er der en masse purister, der vil rynke på næsen og begræde udviklingen.
Lige netop Alfa har en lille, men stærkt troende menighed. Vi gætter på, at Stelvio er en model, der får deres hjerter til næsten at gå i stå – men når det nu ikke kan være anderledes, tilbyder Stelvio også noget til ‘Alfistaerne’.
Teknisk er den nemlig baseret på den nye Giulia. Med den som donor følger letvægtsbyg med kulfiber-dele, velskabte former og en topmodel med 510 hestes V6 motor og otte-trins automatgear. Stelvio trækker altid på alle fire hjul via Alfas Q4-system, der kan fordele op til 60 procent af trækkraften til forhjulene. Med speederen nede i gulvtæppet går kræfterne til bagakslen og så accelererer Stelvio fra 0-100 km/t på fire sekunder i den hidsigste Quadrifoglio-udgave.
Den bliver naturligvis megadyr, så hvis Alfa for alvor skal tage kampen op med konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLC samt Jaguar F-Pace skal vi se frem til de firecylindrede dieseludgaver med 150 og 180 hk, der følger senere.
Stelvio er navnet på et berømt italiensk bjergpas med masser af hårnålesving, og det er et velvalgt navn til Alfas første SUV, hvis man spørger italienerne selv:
Skal sælges på køreegenskaber
”Årsagen til, at bilkøberne vil vælge vores mellemstore SUV er, at de vil blive blæst bagover af måden, som den kører på. Hver eneste Alfa skal skille sig ud på køreegenskaberne. På det punkt vil Stelvio ikke skuffe,” som Reid Bigland, global chef for Alfa Romeo, sagde til det britiske magasin Autocar i forbindelse med afsløringen af Stelvio.
Potentielle købere må dog vente til marts med at efterprøve løftet om de spændstige køreegenskaber. Her triller de første Stelvio af samlebåndet på fabrikken i Cassino, i øvrigt side om side med Giulia.
For traditionelle ‘Alfisti’ er der lagt op til et spændende valg: Tør man binde an med noget så u-Alfa’sk som en høj SUV?Eller skal man holde fast i den traditionelle Giulia med de fine køreegenskaber? Måske i den kommende stationcar-udgave, der kan forene sedanens letbenede køreegenskaber med SUV’ens rummelighed?
Det vil være et nærmest eksistentielt valg for Alfa-menigheden, der kan se frem til mange overvejelser frem til premieren på Stelvio til marts. Om ikke andet kan de glæde sig over, at Alfa Romeos første SUV nogensinde formentlig er afgørende for, at vi også i fremtiden vil se ægte fuldblodskøremaskiner som sportsvognen 4C fra det lille specialistmærke med de store ambitioner.
Læs også: Skønne Giulia skal redde Alfa