Høj efterspørgsel får Mercedes til at øge produktion af ny elbil

mercedes fem års garanti

Elbilen CLA med rekordlang rækkevidde ligner et hit for Mercedes. Produktionen øges for at følge med efterspørgslen.

Mercedes har haft det svært med sine første elbiler. Særligt de ellers vellykkede men futuristisk designede EQE og EQS har solgt dårligere end forventet. Samtidig har ærkerivalen BMW haft stor succes med en mere konservativ strategi, hvor man bare har ombygget fossilbiler til eldrift.

Men nu vender udviklingen tilsyneladende for Mercedes. I hvert fald er der så stor efterspørgsel på den kommende elbil CLA, at Mercedes indfører et ekstra skiftehold på fabrikken i Untertürkheim lidt uden for hovedkvarteret i Stuttgart. Her fremstilles alle de elektriske udgaver af CLA.

"Vældigt opløftende"

Først senere i år begynder produktionen af CLA med forbrændingsmotorer. Det tyder på, at det især er de elektriske udgaver, som Mercedes har fået mange bestillinger på.
"Ordreindgangen er vældigt opløftende," bekræfter produktionschefen Jörg Burzer til Automobilwoche.

I Danmark har den danske Mercedes-importør også store forventninger til CLA, der i første omgang kommer som fire-dørs sedan. Det sker sidst i august eller først i september. Til marts følger så den mere praktiske Shooting Brake - en smart, lav stationcar - som ventes at blive endnu mere populær.

De danske priser starter ved 428.000 kr. for den billigste sedan med 272 hk.

800 volt og 792 km rækkevidde

Interessen for Mercedes CLA skyldes flere ting.

Først og fremmest er CLA baseret på en ny platform med 800 volt teknologi, der giver mulighed for lynladning med op til 320 kW. Ifølge Mercedes tager det blot 10 minutter at lade til 310 km kørsel.

Samtidig er rækkevidden rekordlang for bilklassen - hele 792 km for de mest effektive udgaver.

Når optimismen stiger hos Mercedes, skyldes det ikke alene stor interesse for CLA. Til efteråret følger Mercedes trop med en ny GLC, der også kommer som både elbil og med forbrændingsmotorer.

Mercedes og BMW bytter strategi

Modsat tidligere benytter Mercedes nu samme strategi som BMW, hvor nye biler udvikles som både el- og fossilbiler. Dermed ruster Mercedes sig til bedre at kunne konkurrere med BMW, der senere i år lancerer sin 'Neue Klasse' af elbiler.

Paradoksalt nok skifter BMW med Neue Klasse til Mercedes' oprindelige strategi og udvikler dedikerede elbiler. Mens Mercedes altså lancerer nye biler på en 'multi-platform' til både el- og fossilbiler.

Så mens BMW begynder at kigge frem, begynder Mercedes så at sige at kigge tilbage. Det skal blive spændende at se, hvilken strategi, der vil virke bedst.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here