Midlertidigt øget kørselsfradrag skal hjælpe pendlerne – men dækker kun brøkdel af de øgede omkostninger til brændstof.
Skatterådet har ekstraordinært besluttet at hæve kørselsfradraget. Det sker som følge af de seneste måneders kraftige stigning i benzinpriserne.
Fradraget stiger med 18 øre per kilometer fra 1,98 kr. per km. til 2,16 kr. per km. for kørsel mellem 25-120 kilometer om dagen. For kørsel over 120 kilometer om dagen stiger den fra 0,99 kr. per km. til 1,08 kr. per km.
Forøgelsen af kørselsfradraget sker med tilbagevirkende kraft fra 1. januar i år.
For en dansker, der pendler 25 kilometer hver vej, betyder det ifølge en beregning fra Danske Bank, at fradraget stiger fra 51,48 kroner om dagen til 56,16 kroner om dagen.
Hvis pendleren bor i en gennemsnitskommune og ikke betaler kirkeskat, betyder det, at værdien af fradraget stiger fra 12,86 kroner om dagen til 14,03 kroner om dagen. Med 200 pendlerdage om året svarer det til 234 kroner.
Pendler man 50 kilometer hver vej, betyder det, at fradraget stiger fra 150,48 kroner om dagen til 164,16 kroner om dagen. Det svarer til, at værdien af fradraget stiger fra 37,59 kroner om dagen til 41,01 kroner om dagen. Med 200 pendlerdage om året svarer det til 684 kroner for hele 2022.
En lille håndsrækning
”Det højere fradrag er en håndsrækning til de danskere der pendler meget, men der er ingen tvivl om at mange fortsat vil kunne mærke på privatøkonomien, at brændstofpriserne er steget,” siger Louise Aggerstrøm Hansen, der er chefanalytiker og privatøkonom i Danske Bank.
Trods det højere fradrag vil pendlerne nemlig fortsat opleve en højere udgift til transport med bil.
Med 25 km hver vej og en bil der kører 15 km/l, var den daglige benzinudgift, efter at værdien af fradraget er trukket fra, på knap 30 kroner om dagen i 2021, mod knap 40 kroner med de nuværende benzinpriser. Det vel og mærke efter fradraget er blevet hævet. Altså ca. 10 kr. pr. dag i ekstra benzinudgift.
Med 200 pendlerdage betyder det en merudgift til brændstof på 2.000 kr. i 2022 sammenlignet med 2021.
Det forøgede fradrag på 234 kr. forslår altså meget lidt, konstaterer Hvilkenbil.dks redaktør Jens Velling:
”Det forøgede fradrag må nok mere ses som en støtteerklæring til pendlerne i en svær tid, end som noget der reelt batter det store. Det dufter af symbolpolitik.”