Som rygterne kraftigt har antydet, bliver Honda-Nissan-fusionen alligevel ikke til noget. Nissan skal nu finde en ny investor.
I dag har Honda og Nissan officielt meddelt, at den fusion, som de indledte samtaler om i slutningen af 2024, endegyldigt er lagt i graven. Planerne kuldsejlede primært på grund af uenigheder om magtforholdet. Honda ønskede tilsyneladende, at Nissan skulle være et Honda-datterselskab.
En fusion mellem de to ville have skabt verdens fjerdestørste bilproducent efter Toyota, Volkswagen og Hyundai. Indtil for få uger siden var Mitsubishi en del af fusionen, og var de tre gået sammen, ville koncernen være blevet verdens tredjestørste. Men Mitsubishi ville ikke være tredje hjul i karavanen og trak sig. Nissan ejer 24 procent af aktierne i Mitsubishi.
På udkig efter nye partnere
De tre japanske selskaber ventes nu at ville fortsætte et strategisk samarbejde om bl.a. elbiler. Nissan er aldrig rigtigt kommet sig over den tumult, som tidligere topchef Carlos Ghosn stod i epicentret af i 2018. Ghosn fik sparket efter mistanker om svindel. Efterfølgende udviklede det sig til en farce, da han flygtede fra sin husarrest i Japan gemt i en kasse, der blev fløjet ud af landet i et privatfly.
Hondas markedsværdi er ifølge nyhedsbureauet Reuters i dag fem gange større end Nissans. For 10 år siden var deres markedsværdi stort set den samme.
Den taiwanske mobiltelefon-gigant Foxconn er nævnt som en interesseret partner. Foxconn har meddelt, at man gerne vil støtte med opkøb af aktier i Nissan, men at målet først og fremmest er samarbejde.
Af redaktionen