Honda og Nissan slår sig sammen i 2026

Honda er klar til at tage nødlidende Nissan under sine vinger. Dermed ser en ny japansk bilgigant dagens lys i 2026. 

To bliver til én, når Honda og Nissan slår sig sammen. Den ventede fusion er resultatet efter længere tids kulisse-snak mellem de to japanske bilproducenter. 

Intet er dog underskrevet endnu, men den forberedende dialog ventes ifølge flere internationale medier afsluttet i juni næste år. Dermed vil vejen være banet for fusionen, så den kan træde i kraft i 2026.

En masse praktiske formalia skal falde på plads, men begge synes sikre på, at det lykkes. Nissan har udsendt en pressemeddelelse om samarbejdet, og Hondas topchef, Toshihiro Mibe, var forleden vært ved et pressemøde, hvor han redegjorde for planerne.

Nissan i dødskamp

Dialogen mellem de to opstod, fordi Nissan er seriøst på spanden. Likviditetskrisen er ikke opstået natten over, men faktum er, at fra at have været verdensledende elbil-pionér i 2010’erne med Leaf, er Nissan de seneste år sakket alvorligt bagud. 

Nissan-ledelsens kurs har været slingrende. Tilblivelsen af elbilen Ariya var i begyndelsen ramt af produktionsvanskeligheder. Og det mangeårige samarbejde med franske Renault gik af forskellige grunde ikke Nissans vej. Med afskedigelser og fabrikslukninger som konsekvens.

Begge er ramt af kineserne, der moser frem. Og i det spil, har Honda brug for en partner, der kan styrke mærkets indtil videre ret begrænsede tilstedeværelse på markedet for elbiler. 

For at forhindre fjendtlig magtovertagelse

Analytikere spekulerer i, om ægteskabet mellem de to nu også er et match made in Heaven. Er fusionen helt enkelt bare et resultat af to bilproducenter med forskellige forudsætninger, som mener at have fundet den rette partner i en turbulent verden? Eller er fusionen i virkeligheden sat i værk for at hindre en “fremmed overtagelse”? Eller en kombination af begge?

Hvis vi tager den fjendtlige magtovertagelse først, så vurderer visse analytikere overfor bl.a. nyhedsbureauerne Bloomberg og Reuters, at den taiwanske mobiltelefon-gigant Foxconns interesse i Nissan spiller en ikke ubetydelig rolle for Hondas offensiv. Med andre ord kan traditionel stolthed meget vel spille ind for at holde Nissan på japanske hænder, mener analytikerne.

Hvad angår vurderingerne af, om Honda og Nissan er det helt rigtige fornuftsægteskab, så var Honda-topchef Toshihiro Mibe ikke overbevisende, da han på pressemødet forleden blev spurgt, hvorfor Nissan vil være en god partner for Honda. Som det amerikanske medie Insideevs beskriver det, så ledte Mibe efter ordene, tøvede og valgte så at svare:

“Det er et vanskeligt spørgsmål.”

Mindre tøvende var han, da han sagde, at de mange “kinesiske bilproducenter har i høj grad forandret bilindustrien”.

Honda bliver storebror

Når det hele måtte falde på plads, vil Honda være storebror i butikken, eftersom Hondas nuværende børsværdi er fire gange større end Nissans. Også Mitsubishi, som Nissan ejer 24 pct. af, kan komme til at indgå i fusionen, skriver bl.a. Reuters.

Partnerskabet vil gøre Honda-Nissan-Mitsubishi til verdens tredjestørste bilkoncern efter Volkswagen og Toyota. Det seneste årlige omsætningstal for Honda og Nissan var på 191 milliarder dollar (1.367 mia. kroner), og det seneste tal for antal solgte biler på et år var for de to på otte millioner styk.

Den fælles indsats haster – især for Nissan – og håbet er selvfølgelig, at stordriftsfordelen vil gøre godt, når det kommer til hurtigere udvikling og lavere omkostninger.

Seneste stor-fusion i bilbranchen fandt sted i 2021, da Stellantis-koncernen blev en realitet ved sammenlægningen af PSA (Citroën, DS Automobiles, Opel, Peugeot og Vauxhall) og Fiat Chrysler (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia og Maserati). Som Hvilkenbil har beskrevet, går det i øjeblikket heller ikke overvældende godt hos Stellantis.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here