Salget af nye og import af brugte elbiler har så meget fart på, at elbiler runder en milepæl og nu udgør 10 pct. af den danske bilbestand.
Danskerne har i dén grad fundet gnisten, når det gælder omstillingen til elbiler.
Sidste måned var fjerde måned i træk, at elbiler udgjorde mere end halvdelen af det danske nybilsalg. Samtidig importeres der stadig flere brugte elbiler fra især Tyskland. Tilsammen betyder det, at der nu kører 285.000 elbiler herhjemme. Dermed runder elbiler en milepæl ved for første gang at udgøre 10 pct. af den samlede danske bilpark på 2.850.000 biler.
“Det er imponerende at se, hvordan elbilsalget er skudt i vejret. Hver måned vokser antallet af elbiler på vejene, og det er et klart tegn på, at vi bevæger os i den rigtige retning mod en grønnere persontransport. Personbilerne står for ca. 20 procent af CO2-udledningen i Danmark, og derfor er der også en stor klimagevinst ved at skifte til moderne motorer,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark, der samler flere aktører i den danske bilbranche.
Økonomisk attraktivt
Den høje andel af elbiler er nået hurtigere end forventet. Ifølge Mobility Denmark skyldes den bl.a. fortsat udbygning af infrastrukturen til opladning, stigende udbud af forskellige elbiler og afgiftsfritagelser, der gør det økonomisk attraktivt for mange danskere at vælge elbiler frem for fossilbiler.
Elbiler kan blive endnu mere attraktive, fordi kommunerne har fået lov til at indføre nulemissionszoner i byerne. Dermed kan det blive forbudt at køre i byerne i fossilbiler, mens det vil være tilladt i nulemissionsbiler som elbiler. Aarhus har som den første kommune i landet allerede planlagt at indføre en nulemissionszone i midtbyen.
“Hvis afgiften på elbiler holdes nede, vil elbilsalget virkelig tage fart i de kommende år. Nulemissionszonerne kommer til at sætte skub i udviklingen, da kommunerne får mulighed for at begrænse adgangen til byerne til nulemissionsbiler, og det forventes at blive brugt flittigt,” siger Mads Rørvig.
Tilbagegang i Europa
Danskernes begejstring for elbiler står i kontrast til udviklingen i Europa. Her falder salget af elbiler. I juli stod elbiler for 13,6 pct. af det samlede, europæiske bilsalg – for et år siden var andelen 14,5 pct.
Særligt i Tyskland, der også er Europas største bilmarked, falder salget af elbiler markant efter at den tyske støtteordning til elbiler udløb ved årsskiftet. Alene i juli gik salget af elbiler tilbage med 37 pct. Elbiler står nu for 13 pct. af det tyske bilsalg. For et år siden var andelen 20 pct.
Der er også stor forskel på, hvilke biler danskerne og europæerne køber.
Mens der ikke optræder en eneste elbil på listen over de 20 mest solgte biler i Europa, dominerer elbiler den hjemlige hitliste.
Særligt Tesla har fået fodfæste i Danmark. Det amerikanske elbilmærke ligger suverænt i toppen, når man kigger på de mest udbredte elbiler herhjemme.
De 20 mest udbredte elbiler i Danmark
Nr. | Mærke | Model | Antal |
1 | Tesla | Model Y | 34.318 |
2 | Tesla | Model 3 | 33.396 |
3 | Volkswagen | ID.4 | 17.100 |
4 | Skoda | Enyaq iV | 14.413 |
5 | Volkswagen | ID.3 | 11.482 |
6 | Audi | Q4 e-tron | 10.867 |
7 | Hyundai | Kona | 7.530 |
8 | Polestar | 2 | 7.131 |
9 | Mercedes | EQA | 6.399 |
10 | Volvo | XC40 | 6.393 |
11 | Ford | Mustang Mach-E | 5.798 |
12 | Kia | Niro | 5.796 |
13 | Renault | Zoe | 5.482 |
14 | Tesla | Model S | 4.956 |
15 | BMW | iX3 | 4.900 |
16 | Volkswagen | ID.5 | 4.886 |
17 | Cupra | Born | 4.613 |
18 | Volkswagen | Golf | 4.494 |
19 | Renault | Megane E-Tech | 4.344 |
20 | Audi | e-tron | 3.905 |
Kilde: Bilstatistik.dk