Hver tredje vinterdæk dumper i test

Foto: ADAC/Marc Wittkowski

12 ud af 31 nye vinterdæk er uegnede til dansk vintervejr, afslører årets vinterdæktest. Evnen til at bremse på våd vej er for dårlig.

Mere end hver tredje vinterdæk dumper i stor dæktest udført af europæiske bilklubber som tyske ADAC og danske FDM. 12 ud af 31 vinterdæk bremser simpelthen for dårligt på våd vej – og det er helt afgørende for bilister i Danmark, hvor vinteren som regel er mere våd end hvid.

Det nedslående resultat kommer op til en vinter, hvor det bliver lovpligtigt at køre på dæk, der er beregnet til årstiden. Overtræder man loven, lyder bøden på 1.000 kr. per dæk.

Det er med andre ord slut med at liste bilen gennem vintermånederne på sommerdæk. Og derfor vigtigere end nogensinde at se sig for, når man vælger vinterdæk. Både af hensyn til trafiksikkerheden og pengepungen.

Kun ni dæk anbefales

Årets vinterdæktest afslører, at der er overraskende stor forskel på de gode og mindre gode dæk.

De testede dæk er i størrelse 18 tommer (225/40 R18), der passer til populære biler som Skoda Octavia, VW Golf og en lang række mindre og mellemstore elbiler.

Mens 12 af de 31 dæk dumper, klarer 10 dæk sig gennemsnitligt. Kun ni dæk klarer sig godt og slipper fra testen med fire eller fem point ud af fem mulige og får dermed anbefalingen ’køb’ af FDM.

Egenskaber på våd er vigtigst

Det er egenskaberne på våd vej, der for alvor skiller hit fra skidt i den nye vinterdæktest.

”Et godt vinterdæk skal ikke bare have gode egenskaber i dyb sne, men i lige så høj grad på tør og især våd vej ved lave temperaturer. Det er særligt vigtigt herhjemme, hvor vintervejene ofte er mere våde end hvide. Derfor er det også bekymrende, at hele 12 dæk falder igennem på netop det,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.

Bremsetesten på våd vej afslører med brutal tydelighed, hvor meget gummiblanding og dækmønster betyder for dækkenes egenskaber.

Dæktestens samlede vinder – også i disciplinen bremsning på våd vej - Goodyear UltraGrip Performance 3 bruger 31,7 meter på at standse. Til sammenligning bruger testens dårligste dæk, Syron Everest 2, 47,1 meter på samme øvelse – altså mere end 15 meter mere.

Spar ikke på dækkene

Mere skræmmende er det, at bilen på Syron Everest 2-dækket kørte næsten 46 km/t, da bilen med Goodyear-dækket holdt stille. Man behøver ikke have en livlig fantasi for at forestille sig, hvad det kan betyde i en kritisk situation i virkelighedens trafik.

Forskellen får FDM til at advare: Lad være med at spare den sidste hundredekroneseddel på dækkene:

”I en kritisk situation er et godt vejgreb helt afgørende. Det er et spørgsmål om sikkerhed, og den må man aldrig gå på kompromis med. Heller ikke selvom man kan spare nogle hundrede kroner pr. dæk,” siger Søren W. Rasmussen.

Dårlige Kina-dæk

Ud over at dækkenes køreegenskaber, indgår deres miljøegenskaber også i testen. Altså levetid, slidstyrke, støj og rullemodstand, samt hvor dækkene er produceret.

Mens de velkendte dækproducenter scorer højt, er det især lavprismærker, der dumper i vinterdæktesten – det gælder ikke mindst billige dæk fremstillet i Kina.

”FDM har længe efterlyst regler for, at man skal køre på vinteregnede dæk i vinterføre. Helt som man har det i flere andre lande. Det er positivt, at det nu er blevet et lovkrav. For mange betyder det, at der nu ikke er nogen vej uden om at skifte til vinterdæk eller helårsdæk. Men som testen med al tydelighed viser, er der stor forskel på dæk, og markedet kan være svært at overskue. Derfor anbefaler vi, at man dykker ned i en test som vores,” siger Søren W. Rasmussen.

Du kan nærstudere alle del-resultaterne fra årets vinterdæktest her.

Ni gode råd om vinterdæk

  • Tjek, at dækket har symbolerne M+S og 3PMS (3 bjergtinder).
  • Ved køb af dæk skal du sørge for, at dækkene på alle fire hjul om muligt har samme produktionsdato og dermed også samme egenskaber.
  • Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Jo ældre gummi, desto dårligere egenskaber. Oplysninger om dækkenes alder står på dæksiden i form af fire tal: Produktionsuge og -år.
  • Køb om muligt nye dækmodeller, så du drager fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne løbende foretager.
  • Brug altid fire dæk af samme model og type.
  • Dækkenes mønsterdybde bør ikke komme under 3 mm (lovkravet er min 1,6 mm).
  • Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen – det sikrer bedst mod udskridning på glat vej.
  • Kontrollér dæktrykket regelmæssigt – gerne hver anden uge.
  • Ved tung last i bilen skal dæktrykket øges i henhold til bilfabrikantens specifikationer.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here