Hybridbiler vinder nyt terræn

hybridbiler

I flere europæiske lande er andelen af solgte hybridbiler den seneste tid vokset hurtigere end andelen af elbiler.

De europæiske bilkøbere vender sig i øjeblikket i højere grad mod hybridbiler, viser de nyeste tal fra sammenslutningen af europæiske bilproducenter, ACEA.

I den senest opgjorte måned, februar, var 7,3 procent af alle nyindregistrerede biler i EU ladehybrider, andelen af konventionelle hybridbiler var 28,9 pct., og andelen af elbiler var 12 pct.

I februar 2023 var de tilsvarende tal 7,2 pct., 25,5 pct. og 12,1 pct.

Andelen af benzinbiler er stadig størst med 35,5 pct. mod 36,9 pct. i februar 2023. Diesel fortsætter nedturen – i februar i år var andelen af nyregistrerede 12,9 pct. mod 15 pct. året før. I USA er især salget af opladningshybrider i øjeblikket stigende.

Skal leve op til CO2-krav

Af iagttagere ses det øgede salg af hybrider og ladehybrider blandt andet som et tegn på, at bilproducenterne skal imødekomme de skærpede krav til CO2-udledning.

Især ladehybriderne ses som en overgangsteknologi frem mod 2035, når det ifølge EU-lovgivning ikke længere er tilladt at lancere nye modeller med fossildrevne motorer.

Men ladehybriderne møder kritik. Anvendt optimalt kan særligt de nyeste ladehybrider dog være et brugbart alternativ til elbiler, hvis man har et dagligt kørselsbehov på op mod 100 kilometer og sørger for at lade batteriet op hver dag.

Men problemet er, at ladehybrider sluger mere benzin, når batteriet er tomt end sammenlignelige rene benzinbiler, og kritikere anfører, at mange bilejere ikke bruger deres ladehybrider efter hensigten.

Det gennemsnitlige brændstofforbrug og CO2-udledningen, som ladehybriderne efter WLTP-normen registreres og beskattes efter, medvirker imidlertid til at nedbringe bilproducenternes gennemsnitlige CO2-udledning pr. produceret bil, så de lever op til myndighedernes krav.

Tror på hybridbiler

BMW’s europæiske salgschef, Jochen Göllder, sagde for få dage siden til branchetidsskriftet Automotive News, at BMW forventer et stabilt salg af opladningshybrider i 2024. Audis administrerende direktør, Gernot Döllner, har sagt, at hvis der i år bliver behov for tilpasninger i retning af øget produktion af ladehybrider, så er Audi klar til at reagere på det. Han sagde dog også, at fra 2026 vil Audi kun introducere rene elbiler.

Ola Kallenius, Mercedes-Benz’ administrerende direktør, sagde for nogle uger siden, at Mercedes forventer, at opladningshybrider vil være relevante i mange år endnu.

Elbil bliver også hybrid

Björn Annwall, der er kommerciel direktør for Volvo, har sagt til Automotive News, at man lige nu har øget opmærksomhed på XC60’eren. Det skyldes, at mange af Volvos kunder ser en ladehybrid som første skridt på vejen mod fuld elektrificering, så den næste bil, som kunderne køber, er en fuldelektrisk.

At ladehybrider ikke skal afskrives endnu, og at der stadig er god økonomi i at producere dem, viser også en udmelding fra verdens største producent af elbiler: Kinesiske BYD vil lancere en ladehybrid baseret på den rene elbil Seal U.

[email protected]

1 COMMENT

  1. Hej. Jeg har en Megane ladehybrid. Den kører længere pr liter benzin, end den Megane jeg kørte før denne, som var med en 1,3 turbomotor. Den jeg har nu, er 1,6 l uden turbo. Vil bruge mest uden bremseenergi. Men den bremseenergi jeg får, giver mig kørsel på 20 km pr. liter. Dette måler jeg, når vi kører til Kbh og tilbage; 680 km. Jeg tanker 39 l benzin og ingen strøm.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here