Hyundai tror fortsat på brintbiler og vil firedoble salget frem mod 2030. Men sydkoreanerne erkender, at brint har brug for hjælp.
Har brintbiler en fremtid? Ja, mener den sydkoreanske bilproducent Hyundai. Koncernen, der også storsatser på elbiler, viste for nylig mærkets nyeste brintbil-koncept, Initium. Samtidig fortalte Hyundai, at man vil gøre “brintbiler tilgængelig for alle” og forventer at firedoble salget af brintbiler – fra 50.000 biler i år til 200.000 biler i 2030.
Sammenlignet med verdens produktion af fossil- og elbiler er det beskedne tal. Men i et historisk perspektiv for Hyundai, er det en markant fremgang. Siden Hyundai lancerede brintbilen Tucson iX35 i 2013 og den efterfølgende Nexo i 2018, har det samlede salg blot været knapt 43.000 brintbiler.
Brug for hjælp
Hyundai erkender da også, at succes for brintbiler afhænger af en række faktorer, som de ikke selv har indflydelse på.
”Vi kan ikke gøre det helt alene,” siger Chang Hwan Kim, Hyundais direktør for elektrificering og energiløsninger til branchebladet Automotive News.
Hvis forbrugerne for alvor skal omfavne brintbiler, skal teknologien være billigere. Det kræver økonomisk og politisk støtte, som man ser det til elbiler. Endelig skal antallet af tankstationer til brintbiler naturligvis udbygges, hvilket også kræver en indsats fra flere aktører.
Toyota og BMW er også med
Hyundai ser brintbiler som en af flere måder at gøre biler CO2-neutrale på. Dermed er sydkoreanerne på linje med verdens største bilproducent, Toyota, der også fortsat tror på brint. I lighed med Hyundai forventer Toyota at sælge 200.000 brintbiler i 2030.
BMW er også på brintvognen – i øvrigt i samarbejde med netop Toyota. Efter planen vil BMW lancere en brintdrevet model i 2028. Tyskerne har dog ikke opgivet et salgsmål for bilen, der bliver en SUV på størrelse med X3.
Japanske Honda, der længe har arbejdet med brintbiler, tror også fortsat på teknologien. Sammen med amerikanske GM har de udviklet en brintdrevet CR-V, der på forsøgsbasis kører i den amerikanske delstat Californien.
Op ad bakke for brint
Men herefter tynder det ud i tilhængerne af brint. Hyundais plan om at firedoble salget af brintbiler kommer nemlig i en tid, hvor brintbiler kører i modvind, og hvor stadig flere dømmer teknikken ude. I hvert fald til personbiler.
Tallene fortæller en langt mere pessimistisk historie om brintbiler: I første halvdel af 2024 faldt det globale salg af brint-personbiler med 34 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.
I 2022 toppede det globale salg af brintbiler på 20.704 biler. Sidste år faldt det samlede salg til 16.413 biler, og i første halvår 2024 faldt det yderligere med mere end i tredjedel.
Samtidig lukkes flere af de i forvejen ganske få brintstationer ude i verden. I 2022 lukkede de blot tre brintstationer i Danmark. I 2023 fulgte Shell op ved at lukke alle sine syv brintstationer i den amerikanske delstat Californien.
Dyrt og ineffektivt
Udfordringen for brintbiler er fortsat, at teknologien er både dyr og ineffektiv sammenlignet med elbiler. Mens en elbil udnytter ca. 90 pct. af energien, er det samme tal for brintbiler ca. 30 pct. Størstedelen af energien forsvinder i fremstillingen af brint og når brinten omsættes til strøm, der driver elmotoren i en brintbil. Samtidig er teknologien mange gange dyrere – både i selve brintbilerne og de nødvendige tankstationer.
Brint kan dog have en fremtid i køretøjer, hvor batterier er for tunge og ikke tilbyder tilstrækkelig rækkevidde. Det kunne være lastbiler, men selv her satser mange bilproducenter på at udvikle mere effektive batterier, der vil gøre brint overflødig.