Hyundai i10 finpudser formen

Flere farver, ny front og ikke mindst opdateret elektronik skal fastholde Hyundai i10 som mikroklassens ukronede konge af komfort og plads.

Opel Karl buldrer frem i salgsstatistikken, dansker-darlingen VW Up er netop blevet Up-dateret og Peugeot 108 lokker med lave leasingpriser. Jo, selv om afgiftsnedsættelsen har fået danskerne til at vælge lidt større biler, er der som sædvanlig benhård konkurrence i mikroklassen.

Man skal med andre ord være helt fremme ved startlinjen for at lege med, og det gælder også en ellers rost model som Hyundai i10. Tre år er der gået siden introduktionen af den koreanske mikro, der har høstet mange roser for især sin plads, kørekomfort og fine finish. Her på redaktionen er den stadig vores favorit i mikroklassen et mulehår foran VW Up og Opel Karl, fordi den simpelthen er den bil i klassen, der bedst giver en illusion af at køre i en større bil.

Frem over kan kabinen i Hyundai i10 peppes op med røde indlæg.
Frem over kan kabinen i Hyundai i10 peppes op med røde indlæg.

Men alting kan som bekendt forbedres og midtvejs i sin livscyklus får Hyundai i10 derfor et facelift, der skal holde den skarp i konkurrencen med de bedste rivaler.

Kosmetisk sker det i form af en ny kølergrill, som ifølge Hyundai har form som et vandfald – et stiltræk, som den faceliftede i10 lancerer og som fremover skal pryde fronten på alle Hyundai-modeller. Et andet markant træk er kuglerundt LED-kørelys, der ‘spejles’ af ditto runde tågebaglygter i i10’s bagerste kofangere. Endelig tilføjes farven rød til paletten af interiørfarver, der i forvejen rummer blå, orange, sort og beige.

Kollisionsadvarsel og linjevogter
De vigtigste ændringer er dog sket på diverse printkort rundt omkring i bilen. Mod merpris kan i10 leveres med et nyt infotainment-system, der kan kobles sammen med både Apple og Android-smartphones. Og så forbedrer Hyundai sig på det eneste punkt, hvor i10 for alvor ser svag ud sammenlignet med f.eks. VW Up – sikkerhedsudstyret. Med faceliftet får i10 nemlig en aktiv sporassistent, der advarer chaufføren, hvis bilen passerer vejstriber ved hastigheder over 60 km/t. Samtidig advarer et kamerabaseret system om risiko for kollision, hvis du kommer for tæt på forankørende.

Du må dog nøjes med den akustiske advarsel, for der er fortsat ingen automatisk nødbremse i i10 og dermed kun tale om en moderat forbedring af den aktive sikkerhed.

Mekanikken er der stort set ikke ændret ved. Hyundai hævder, at undervogn og styretøj er modificeret, men fortæller ikke, hvad ændringerne består i. Også motorprogrammet fortsætter uændret med valget mellem tre cylindre og 66 hk eller fire cylindre og 86 hk.

De runde tågebaglygter afslører, at her kører den faceliftede Hyundai i10.
De runde tågebaglygter afslører, at her kører den faceliftede Hyundai i10.

Den faceliftede Hyundai i10 ventes at nå frem til de danske Hyundai-forhandlere senere i år.

Læs også testen: Hyundai i10 kører lige Up med de bedste

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here