I New York hænger laderen til elbiler oppe i lygtepælen

Amerikansk firma gør det nemmere, hurtigere og billigere at opstille ladere til elbiler ved at koble dem til lygtepæle - også højt oppe for at undgå hærværk.

Hvorfor ikke gøre det nemmere og billigere at opsætte en masse ladere til elbiler ved at koble dem til lygtepæle. Her er der allerede strøm, og så slipper man også for at grave gaden op til kabler. Og når man nu er i gang, kan man placere laderen tre meter oppe i luften, så man undgår hærværk.

Sådan tænker de hos Voltpost, en blot fire år gammel amerikansk start-up fra New York, der vil gøre det nemmere at udvide netværket af ladere til elbiler. I første omgang i USA, men potentielt kan idéen bruges mange steder i verden.

Kabel sænkes ned med app

Voltpost har allerede opstillet mange ladere i lygtepæle flere steder i USA. Forleden blev den første Voltpost Air opsat i New York. Som navnet antyder placeres Air højt oppe på lygtepælen, hvor den er bedre beskyttet mod uheld, hærværk og store mængder regnvand på overfladen.

Voltpost Air kan have op til to ladestik, der sænkes ned, når man aktiverer app’en til opladning. Hver lader leverer op til 9,6 kW - altså næsten lige så meget som de 11 kW-ladere, vi kender fra gadebilledet i Danmark.

Nem og billig installation

Den helt store fordel ved Voltpost er, at den kobles på det eksisterende elnet via lygtepælen. Ifølge Voltpost kan det gøres på et par timer til en brøkdel af prisen sammenlignet med en traditionel lader, der også kræver nedgravning af kabler i fortov eller vej. 

Placeringen i eksisterende lygtepæle tager heller ikke plads op på fortove og reducerer risikoen for, at fodgængere snubler over ladekabler på vejen.

“Med millioner af lygtepæle i USA vil muligheden for at omdanne bare en brøkdel af dem til ladere gøre en stor, positiv forskel,” siger Voltposts stifter Jeffrey Prosserman om Voltpost.

Lader i kantstenen

Voltpost er ikke de første, der tænker i alternative ladere til elbiler, der nemmere glider ind i gadebilledet. 

Den tyske våbenproducent Rheinmetall har udviklet en lader på størrelse med en kantsten, der særdeles diskret kan integreres i fortovskanten.

Laderen leverer op til 22 kW, og fungerer som alle andre ladere med et type 2-ladestik og betaling via app, ladebrik eller QR-kode. Laderen er dog noget mere kompleks en Voltpost-laderen i lygtepælen. Reheinmetall har naturligvis sørget for, at laderen er 100 pct. vandtæt, mens indbygget varme skal holde den fri for sne og is om vinteren.

Herhjemme er der foreløbig ingen ladeoperatører, der tilbyder alternative ladere til hverken lygtepæle eller kantstene.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here