ID.4 er VWs elektriske Tiguan

elbiler
Bortset fra striberne i lakken løfter VW sløret for den produktionsklare ID.4. Som mærkets første elektriske SUV er det en afgørende model for VW.

Efter den Golf-store elbil ID.3 viser VW nu den anden model i den nye, elektriske ID-serie. Betegnelsen er ID.4, og den kan meget vel vise sig at blive en endnu vigtigere model i VW-koncernens storstilede satsning på elbiler. ID.4 kan nemlig bedst beskrives som den elektriske udgave af Tiguan. Altså en SUV-agtig model, der skal tilfredsstille forbrugernes tilsyneladende umættelige appetit på høje biler i offroader-look.

Med den afgørende forskel, at ID.4 som elbil er væsentligt blidere ved miljøet. Den grundlæggende teknik adskiller sig stort set ikke fra den mindre og lavere ID.3. Begge biler benytter nemlig VW’s MEB-platform, der er udviklet specifikt til elbiler. Til ID.4 er akselafstanden dog forlænget. Da batteriet er placeret under gulvet og elmotoren – to i den kraftigste udgave – ikke fylder meget, lover VW massiv plads i kabinen.

Op til 500 km rækkevidde

Det tror vi på, for det er lykkes at skubbe hjulene helt ud i hjørnerne og gøre motorhjelmen kort. Elbiler er lettere at ’pakke’ end almindelige biler, og det forbedrer pladsudnyttelsen.

VW fortæller meget lidt om teknikken i ID.4 og afstår helt fra at give et kig inden for i kabinen. Men det skulle være sikkert, at ID.4 får præcist samme drivliner og betjening som sin lillesøster. Det kan oversættes til en basisudgave med baghjulstræk og en rækkevidde på lidt under 400 km – det sidste er vores gæt. Topudgaven får træk på alle fire og ifølge VW en rækkevidde på 500 km.

id.4
Se bort fra striberne, og du kigger på den produktionsklare udgave af VWs elektriske ID.4.

Til gengæld tør vi godt love, at det er den produktionsklare bil, som du ser på billederne her. Bortset fra den psykedeliske striber i lakken har ID.4 nu fundet sin endelige form. Og er relativt tæt på konceptbilen ID.CROZZ, som var VWs første bud mærkets første, elektriske SUV.

I Danmark i 2021

Mens ID.3 kommer til Danmark omkring sommer, skal vi ind i 2021, før ID.4 får dansk asfalt under sine 20-tommer dæk. Samlebåndene på fabrikken i Zwickau begynder ganske vist at rulle sidst på året, men det store hjemmemarked står først i køen.

VW har skruet op for sine elbil-ambitioner og forventer nu at fremstille 1,5 millioner af slagsen i 2025. En del af satsningen består i at fremstille batterier selv. Præcist som Tesla gør for på den måde at forsøge at gøre sig uafhængig af de flaskehalse i batteriproduktionen, der p.t. plager adskillige bilmærker.

Planen er at opføre en batterifabrik i Salzgitter i samarbejde med svenske Northvolt. Første spadestik tages i 2021, men fabrikken er dog først klar til at levere batterier i 2024.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here