Peugeot 208 GTi er tilbage. Denne gang som elbil med hele 280 hk, der med differentiale gør det muligt at overstå 0-100 km/t på 5,7 sek.
Måske skal man være lidt oppe i årene for rigtigt at sætte pris på dagens nyhed fra Peugeot Motorsport. Men for 40 år siden lancerede Peugeot den lille 205 GTi, der stadig står som noget af det sjoveste denne skribent har prøvet bag et rat. 205 GTi var lille, temperamentsfuld og alligevel nem at presse til grænsen. Det var køreglæde ad libitum og en bil, der fortjent skaffede Peugeot nye fans. Ikke mindst blandt dem, der var stået på GTi-bølgen med VW Golf. Med den virkeligt velkørende 205 med røde seler og telefonskive-fælge blev Peugeot et fuldgyldigt medlem af GTi-klubben.
Siden er vi som bekendt kommet til en markant omstilling til elbiler. Det har på den ene side givet adgang til nogle meget potente elbiler, da det er nemt at hive en masse kræfter ud af de bomstærke elmotorer.

På den anden side har entusiaster efterlyst sportslige biler, der også er sjove at køre. Og nok tænkt, at det var slut med firehjulet underholdning, fordi elbiler i sagens natur hverken vibrerer, larmer eller dufter af olie.
Overhaler VW
Enkelte elbiler som Tesla Model 3 Performance og Hyundai Ioniq 5 N modbeviser skeptikerne. Og nu vil Peugeot gøre det samme med den fuldt elektriske e-208 GTi. Der i øvrigt lægger hårdt ud med at overhale VW, opfinderen af GTi-begrebet, inden om. VW planlægger nemlig en hel stribe af elektriske GTi-modeller. Den første bliver baseret på den Polo-store ID.2, der kommer næste år. Om GTi-versionen er klar i 2026 er dog tvivlsomt, så Peugeot har lige sikret sig et gedigent forspring i klassen for kompakte, sportslige elbiler.
Meget passende løftede Peugeot sløret for bilen i dag i Le Mans hjemme i Frankrig, hvor det legendariske 24 timers racerløb køres i denne weekend.
Den lille e-208 GTi er en heftig sag. Teknisk baserer den sig på den nuværende e-208, men Peugeot Motorsport har givet det lille lyn den helt store overhaling.
5,7 kg pr. hk
Hjertet er en ny, hjemmelavet M4+ elmotor med hele 206 kW (280 hk) – næsten dobbelt så meget som i den almindelige e-208. Med et moment på 345 nm og integreret spærredifferentiale, rykker e-208 GTI fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 180 km/t.

Batteriet på 54 kWh har et særligt kølesystem og en optimeret styring, der sikrer stabil ydeevne – også under sportslig kørsel. Med det relativt beskedne batteri kan Peugeot holde vægten under 1.600 kg. Det giver et vægt/effekt-forhold på 5,7 kg/hk, hvilket mange sportsvogne vil være godt tilfredse med. Da vægten samtidig er placeret i bunden af bilen, undervognen er sænket og sporvidden øget både for og bag, er der lagt op til køreegenskaber, der kan måle sig med originalens.
Bremserne er der også tænkt på med store 355 mm bremseskiver foran, der har kontakt til asfalten via sportslige Michelin Pilot Sport Cup 2-dæk.
Kunstig lyd
Lyd skal vi heller ikke undvære. Den er dog kunstig – det er jo en elbil – men e-208 GTi får et soundtrack, der følger bilens fart og motorens omdrejninger. Med mindre du slukker for det og bare koncentrerer dig om at udnytte elmotorens bjørnekræfter og undervognen, der i dén grad er spændt op til lir.
På et punkt, der er typisk for mange franske elbiler, er e-208 GTi ikke specielt hurtig. Ved lynladeren er den mere lad end lyn: Trods det moderate batteri tager det en halv time at lade fra 20 til 80 pct., bl.a. fordi den maksimale effekt er 100 kW.
Fransk stolthed
Det skal dog ikke spolere forventningens glæde over den første elbil med et GTI-skilt på bagsmækken.

Stoltheden er da også tydelig hos Peugeot.
”Efter selv at have været involveret i udviklingen af den oprindelige 205 GTi for 40 år siden, har denne nye æra med e-208 GTi en særlig betydning for mig. Jeg er glad for igen at genfinde den typiske PEUGEOT GTi-smidighed og styrefornemmelse. Jeg er stolt over at kunne præsentere en bil, der forener motorsportens ekspertise med moderne køreglæde,” siger Jean Marc Finot, Senior Vice President for Stellantis Motorsport om sin nye ’baby’.
Der er endnu ikke danske priser eller for den sags skyld et lanceringstidspunkt for e-GTi herhjemme.