Det ikoniske, amerikanske offroader-mærke lægger forsigtigt ud i Danmark. Foreløbig skal der kun sælges Jeep fra to forhandlere herhjemme.
Siden 1941 har Jeep været selve inkarnationen af den amerikanske drøm om frihed, eventyr og råstyrke på fire hjul. Nu er den ikoniske firehjulstrækker tilbage i Danmark med lanceringen af de to modeller Grand Cherokee (billedet) og Wrangler.
Jeep vender tilbage til Danmark efter en pause forårsaget af usikkerhed om ejerskabet og ikke mindst en afgiftsomlægning, der ramte de engang så populære offroadere på gule nummerplader særligt hårdt. Siden har Fiat overtaget Chrysler og dermed Jeep og samtidig er der en lille, men gryende interesse for firehjulstrækkere på det danske bilmarked.
”Bilister i dag er nysgerrige og opdaterede på de seneste teknologiske fremskridt og har en meget aktiv livsstil. Derfor er vi stolte af at kunne genintroducere Jeep på det danske marked,” siger Steffen Holm, pressechef i Fiat Group Automobiles Denmark.
Jeep Grand Cherokee kommer til landet i en helt ny udgave, på klassisk amerikanske vis udstyret med alt, hvad man kan tænke sig i standardudstyr. Under kølerhjelmen finder man en kraftfuld 3-liters V6 Multijet dieselmotor med 250 hestekræfter, som med et drejningsmoment på 570 nm ved 2.000 omdr./min. er klar til at trække helt op til 3.500 kg på et anhængertræk.
På udstyrssiden byder alle Jeep Grand Cherokee bl.a. på el-betjente forsæder, xenon-lygter, elektrisk betjent bagklap, opvarmede for- og bagsæder, varme i rattet, parkeringssensor for og bag, bakkamera, en stor 8,4” touch screen med Bluetooth, DAB-radio, mediaplayer og stort lydanlæg med 9 højtalere og subwoofer.
Alle Jeep Grand Cherokee er udstyret med permanent firehjulstræk, og topversionen Summit har yderligere elektronisk styret differentialespærre på forakslen samt luftaffjedring, som hjælper til endnu bedre fremkommelighed ved kørsel i terræn.
Originalen over dem alle
Jeep Wrangler er en arketype i autoindustrien, og modellens DNA kan spores helt tilbage til den originale Willys Jeep FRA 1941, der var med til at vinde 2. verdenskrig for de Allierede. Trods gennemgribende moderniseringer er Wrangler tro mod sit ophav. Den autentiske Wrangler introduceres med en firecylindret turbodieselmaskine på 2,8 liter med 200 hestekræfter og et omdrejningsmoment på 460 nm ved 1600 omdr./min.
Dermed gør Jeep comeback med to modeller, der bliver dyre for langt de fleste danskere. Der er dog forstærkning på vej: Senere kommer der en helt ny basismodel, der formentlig får navnet Jeepster. Med teknik fra Fiat 500L kan Jeepster sandsynligvis tage kampen op med rivaler som Renault Captur og Peugeot 2008 i klassen for kompakte crossover-biler.
Jeep sælges hos to danske forhandlere – i Nærum nord for København og i Fredericia. Desuden er der ni serviceværksteder, fordelt over hele landet, hvor kunder kan få serviceret deres Jeep biler.
Modelprogram og priser, eks. lev.:
Grand Cherokee Limited kr. 1.098.000 – som van kr. 643.847 inkl. moms
Grand Cherokee Summit kr. 1.330.000 – som van kr. 768.133 inkl. moms
Wrangler Unlimited Sahara kr. 750.000 – som van kr. 457.112 inkl. moms
Fakta: Milepæle i Jeep’s historie:
1941: Den amerikanske hærs behov for et let terrængående køretøj var den direkte årsag til, at Jeep blev skabt. I hård konkurrence med Ford valgte den amerikanske hær Willys-Overland lette køretøj med den berømte Go-Devil motor. Modellen, der blev specificeret som standard i den amerikanske hær hed Willys MB – men fik straks øgenavnet Jeep.
1945: Efter udelukkende at have været et militærkøretøj, dukkede den første Jeep op i civiludgave, nu lettere modificeret i design med f.eks. bagklap og sidemonteret reservehjul.
1953: Willys-Overland får ny ejer da Kaiser-Frazer overtager virksomheden for 60 millioner dollars.
1955: Jeep bliver mere civiliseret da man igangsætter produktionen af den CJ-5, der viser sigproduktionsbæredygtig i mere end 30 år. Der er tale om en større Jeep med længere akselafstand, der giver basis for mere plads og komfort. Samtidigt tager Willys-Overland et designspring med et mere blødt formet karrosseri.
1962: Jeeps fortolkning af en stationcar lanceres. Jeep Wagoneer fremstår som datidens Jeep Cherokee, forsynet med fast tag og som den første Jeep med automatisk transmission i kombination med uafhængigt forhjulsophæng. Dengang en revolution i 4-hjulstrækker klassen. Med de nye teknologiske landvindinger var Wagoneer den første luksus 4-hjulstrækker og i virkeligheden grundlægger af SUV klassen.
1970: Jeep får ny ejer: AMC – American Motors Corporation. Dagsproduktionen er 175 biler om dagen.
1979: Efter en række succesrige år når Jeep i 1979 en dagsproduktion på lige under 2.600 biler.
1987: Detroit-baserede Chrysler overtager Jeep. Wrangler ser dagens lys og markerer sig som den legitime efterfølger til Willis Jeep 4×4. Wrangler programmet tilbydes med både 4- og 6-cylindrede motorer. Undervognen er stadig med bladfjedre både for og bag.
1998: Med fusionen mellem Daimler-Benz og Chrysler – ser Daimler-Chrysler dagens lys og en en ny tid begynder også for Jeep.
2006: Jeep spiller ud med to nye modeller, Jeep Patriot og Compass, i den såkaldte Crossover klasse, der henvender sig til en ny kundegruppe.
2009: Chrysler og Fiat danner en strategisk alliance under navnet Chrysler Group LLC.
2011: Jeep fylder 70 år og fødselsdagen fejrer af fans verden over.
2012: Jeep sætter ny salgsrekord med et globalt salg på 701.626 biler.
2013: Den helt nye Cherokee introduceres. En kompakt SUV, der baserer sig på et chassis fra Fiat Chrysler Alliancen. 2013 bliver et fantastisk år for Jeep, hvor der igen sættes salgsrekord med 731.565 solgte biler. På årets sidste dag opnås enighed om Fiats endelige overtagelse af Chrysler.