Maxus relancerer den store el-SUV Euniq 6 til 255.000 kr. Prisen er lav, men det er rækkevidden og ladehastigheden også.
Store, elektriske SUVere hitter fortsat på det danske bilmarked. Men ikke alle har råd til at lægge 350.000 – 400.000 kr. for en VW ID.4, Tesla Model Y, Skoda Enyaq eller nogle af de andre storsælgende, elektriske SUVere.
Nu får flere muligheden for at købe en elbil i denne klasse. Kinesiske Maxus giver nemlig den særdeles rummelige Euniq 6 comeback i Danmark. Og det sker med et enormt prisfald. Da Hvilkenbil testede Euniq 6 i 2022, kostede bilen 415.000 kr. I denne ombæring er prisen faldet til 255.000 kr. Det svarer til et prisfald på næsten 39 pct. – eller 160.000 kr.
Meget udstyr
Trods discountprisen er der på ingen måde sparet på udstyret i den 474 cm lange kineser.
Udstyrslisten indeholder blandt andet elektrisk panoramasoltag, nøglefri betjening, trådløs mobilopladning, Apple CarPlay og ambientebelysning i 60 forskellige farver.
Assistenter er der også masser af. Bl.a. adaptiv fartpilot, 360° parkeringskamera, blindvinkeladvarsel og parkeringssensorer for og bag. Hvor sikker Maxus Euniq 6 er, ved vi dog ikke, for Euro NCAP har aldrig crashtestet bilen.
Garantien er dog omfattende med fem år eller 100.000 km på bilen og otte år eller 200.000 km på batteriet.
Trumfkortet er oceaner af plads. Trods størrelsen er der fem siddepladser i Euniq 6, og det giver et enormt bagagerum på 754 liter.
Langsom opladning
Udfordringen for den efterhånden aldrende Euniq 6 er batteriteknologien. Batteriet med – den for bilstørrelsen – relativt beskedne kapacitet på 70 kWh giver en rækkevidde på 354 km efter WLTP.
Opladning kræver også en vis tålmodighed – både på veksel- og jævnstrøm.
Derhjemme lader Maxus Euniq 6 med enten én eller to faser alt efter laderen. Dermed kan det altså tage op til 19 timer at lade batteriet fra 0-100 pct. i en AC-oplader.
Ved lynladeren tager Euniq 6 max 80 kW – ifølge Maxus tager det 35 min. at lynlade batteriet fra 20-80 pct. Det er ikke længere helt tidssvarende.
Maxus er en del af SAIC Motors-koncernen, der også står bl.a. MG og er ejet af den kinesiske stat.
Læs hele vores test af Maxus Euniq 6 her.