Kia viser fjerde generation af den store SUV Sorento. De bløde former får mere kant, og der skulle også være en ladehybrid-udgave på vej.
Kia løfter sløret for fjerde udgave af den store SUV Sorento. Men heller ikke ret meget mere end det: Der er officiel verdenspremiere på biludstillingen i Geneve den 3. marts, og ind til da fortæller koreanerne stort set intet om teknikken. Men billeder må vi gerne se. Og de viser en Sorento, der får strammet og skærpet den nuværende models håndsæbeglatte former ganske markant.
Kia selv taler om ’raffineret dristighed’. Fra alle vinkler er stregerne tegnet skarpt op. Ikke mindst fronten med seks-dobbelte LED-forlygter og en kantet udgave af Kias såkaldte ‘tigernæse’ kølergrill. Bagenden skiller sig også ud med to-delte, lodretstående baglygter.
Akselafstanden er forøget og sammen med en forrude, der er rykket tre cm tilbage og kortere udhæng, skal det give Sorento et mere dynamisk og atletisk udtryk. Sådan direkte sportslig bliver Sorento dog med garanti ikke: Vi taler fortsat en granvoksen SUV i 4,8 meter-klassen med tre sæderækker og en køreklar kampvægt, der vil nærme sig de to tons.
12-tommers skærm
Indvendig skulle Sorento sætte nye standard for Kia, hvad angår finish og ’lækkerhed’. Kabinen ser da også fuldfed ud, godt hjulpet af en 12-tommers infotainmentskærm øverst på midterkonsollen. Vi gætter også på, at Kia disker op med en lang liste over standardudstyr. Hvad den indeholder, ved vi endnu ikke, men Kia er kendt for ikke at fedte med de lækre detaljer. Slet ikke i en model der p.t. koster 700.000 kr.
Hvor meget den nye Sorento skal koste, ved vi af gode grunde ikke endnu. Vi forventer, at den nuværende 2,2 liters diesel med 200 hk og automatgear fortsætter i mere eller mindre opgraderet form. Og så kommer der angiveligt en spændende ladehybrid-udgave, der kan gøre Sorento attraktiv herhjemme. I hvert fald hvis den kan reducere forbruget i en grad, så den kæmpestore koreaner kan opnå en pæn afgiftslettelse. Det vil også være nødvendigt, hvis Sorento igen skal opnå de pæne salgstal som den oprindelige model fik i starten af 00erne. Dengang lykkedes det at sælge næsten 2.000 styk over tre år, men siden har Sorento været et relativt sjældent syn på danske veje.
Sorento skal konkurrere med topudgaverne af andre syv-personers SUV’ere som Skoda Kodiaq, Seat Tarraco og Peugeot 5008. Der er dansk premiere på den anden side af sommerferien.