Kæmpe prisfald på Mini

mini prisfald

Mini sætter priserne ned på mærkets tre elbiler Cooper E, Aceman og Countryman. Prisfald kommer efter et år, hvor salget nærmest er gået i stå.

Har du heller ikke rigtigt bemærket, at der er kommet nye elbiler fra Mini?

Du er ikke den eneste. Selv om Mini har lanceret hele tre ny elbiler på det boomende danske marked for elbiler inden for det seneste års tid, er de stort set kørt under radaren hos de danske bilkøbere. Ifølge bilstatistik.dk er de tre elektriske Minier Cooper E, Aceman og Countryman tilsammen solgt i færre end 600 eksemplarer i årets første 10 måneder.

Absurd dyre 

Måske er det ikke så mærkeligt, for især Cooper E og Aceman har været nærmest absurd dyre. Men det laves der om på nu. I dén grad: De tre modeller er sat ned med mellem 48.000 og hele 96.000 kroner. Det er voldsomme prisfald, som det danske marked ikke har set, siden Tesla ud af det blå nærmest dumpede priserne i januar 2023.

De to mindste modeller, den tredørs Cooper E og den lidt større Aceman med fem døre, har begge fået barberet 48.200 kroner af prisen. Ny pris for basisudgaverne med 288 og 298 km rækkevidde er henholdsvis 224.800 og 240.800 kr.

Den større Countryman, der er Minis udgave af SUV’en BMW iX1, er blevet 95.780 kroner billigere og koster nu fra 289.220 kroner med 398 km rækkevidde.

Alle tre biler fås med større batterier og længere rækkevidde.

BMW dikterer prisen

Mini er i stand til sænke priserne, fordi mærket i sommers gik over til en ny, direkte salgsmodel, som vi også kender fra Tesla. Direkte salg betyder her, at producenten - altså Mini, der ejes af tyske BMW - selv dikterer priserne på det danske marked. 

De danske Mini-forhandlere har ikke noget at skulle have sagt, men fremviser, leverer og servicerer groft sagt bare bilerne.

Der er især penge at spare på den største Mini, SUV'en Countryman, der er Minis udgave af søsterbilen BMW iX1.

Den måde at sælge biler på, kaldes også agentmodellen, fordi forhandlerne på mange måder reduceres til at agere som agenter for bilproducenten. Efter Mini er det også meningen, at BMW skal overgå til agentmodellen i Danmark. Hvad det kommer til at betyde for BMW’s priser er endnu uvist.

Biler fra Kina

Den direkte salgsmodel giver bilproducenterne nogle friheder, som Mini altså i første omgang omsætter til væsentligt lavere priser.

Om det så vil booste det svage Mini-salg herhjemme, er et åbent spørgsmål. Det er ofte set, at de priser, som nye bilmodeller lanceres til, bestemmer bilernes succes. Mini forbindes i dag med endog meget høje priser, og det kan tage år at ændre bilkøbernes opfattelse.

At Mini får fremstillet de to mindste modeller, Cooper E og Aceman, hos BMWs kinesiske samarbejdspartner Great Wall Motors i Kina med kinesisk teknologi, har næppe øget forståelsen for de hidtidige høje priser. 

Med de nye priser er Mini ikke desto mindre pludselig i stand til at konkurrere med nogle af de mere kompakte og økonomisk overkommelige biler, der kommer til Danmark i disse måneder. Elbiler som Renault 5 og Renault 4, Alfa Romeo Junior, Ford Puma Gen-e og Suzuki e Vitara.

Prisfald på Mini - spar næsten 100.000 kr.

Mini har sat priserne drastisk ned. Herunder kan du se hvor meget - der er tale om fra-priser.

Model Før Nu Besparelse
Cooper E 273.000 kr. 224.800 kr. 48.200 kr.
Aceman 289.000 kr. 240.800 kr. 48.200 kr.
Countryman 385.000 kr. 289.220 kr. 95.780 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here