BILTEST: Mini-SUV’en Skoda Kamiq sprænger rammerne for de små crossovers – og inden for egne rækker. Men prisen kan også vokse sig stor.
Hvilken bil?
Det er snart længe siden, Seat kom med førsteudgaven af Volkswagen-koncernens bud på en lille SUV. I slutningen af 2017 blev den kåret som Årets Bil i Danmark 2018. I 2019 fulgte VW’s egen fortolkning i form af T-Cross, og nu er det endelig blevet Skodas tur til lancere tjekkernes ’take’ på en mini-SUV. Skoda har fået lov at strække den fælles MQB-platform, hvilket gør Kamiq både længere, bredere og dermed endnu mere rummelig end den spanske og den tyske fætter. Priserne for Kamiq starter ved 195.000 kr. Til den pris får du en én-liters, 3-cylindret turbobenziner med 95 hk under hjelmen og laveste udstyrstrin, Active. Testbilen har fået motorydelsen skruet op til 115 hk og mellemste udstyrstrin, Ambition, til 228.000 kr., mens det 6-trins manuelle gear er opgraderet til et 7-trins DSG-automatgear til 20.000 kr. ekstra. I alt altså 248.000 kr.
Vidste du at?
Skoda Kamiq bygger egentlig på samme skalérbare platform, MQB-A0, som VW Polo og en lang række andre af Volkswagen-koncernens biler, men den er forlænget mellem akslerne.
Kamiq har desuden meget nært slægtskab med mellemklassebilen Skoda Scala, der er en VW Golf-konkurrent. Akselafstanden er identisk og faktisk er Kamiq lidt forenklet en let forhøjet Scala.
Sidstnævnte har dog en anelse større bagagerum, men ellers er instrumentbordets layout og udstyr samt kabinen stort set identiske. Skoda Scala, der har fået priserne justeret lidt ned siden lanceringen i 2019, koster fra blot 180.000 kr., men som med Kamiq, vil vi undgå den basismodellen, Active, der er betydeligt ringere udstyret end Ambition-udgaven. Scala’en koster 240.000 kr. i en variant, der svarer til bilen i denne test. Altså er der 8.000 kr. at spare ved at sidde lidt tættere på vejbanen.
Hvordan er førerpladsen?
Der er mange ting at glæde sig over bag rattet i Kamiq. Først og fremmest en flot finish og et gedigent materialevalg. Samtidig er ergonomien – forholdet mellem sæde, rat og pedaler – som vi er vant til fra denne kant i orden. Førersædet er klassisk for VW-koncernen velformet og fast i polstringen og støtter udmærket. Typisk for SUV/crossover-klassen sidder du ca. 10 cm højere over vejen end i en VW Polo, og har dermed bedre udsyn. En 6,5 tommer touchskærm uden Apple CarPlay er standard, men testbilen er opgraderet til en 8 tommer knivskarp skærm, som vi anbefaler sammen med SmartLink (for Apple CarPlay/Android Auto) til i alt ca. 4.000 kr. Denne testkører nikker anerkendende til, at varmeapparat, sædevarme og el-bagrude styres med klassiske knapper og ikke via touchskærmen, som fjerner førers opmærksomhed fra trafikken.
Hvordan opleves kabinen?
Som lidt af et ’raumwunder’. Kamiq er absolut den mest rummelige SUV i miniklassen. Her kan de fleste familier finde sig til rette. At akselafstanden er øget med næsten 10 cm i forhold til VW T-Cross og Seat Arona, mærker man især på bagsædet, hvor to voksne og et barn sidder særdeles godt og har friskluftdyser men ikke opladningsstik. Benpladsen er ganske enkelt imponerende – og faktisk bedre end i mange mellemklasse SUV’er. Målt mellem akslerne er Kamiq endda et par cm større end storebror Karoq. Bagsædet er ikke længdejusterbart, som i f.eks. Renault Captur. Den ekstravagante bagsædeplads stjæler dermed permanent lidt plads i bagagerummet, der er på 400 liter. Det er en anelse mindre end konkurrenterne, men uden betydning i praksis.
Er sikkerheden i orden?
Ja. Skoda Kamiq kører sikkert topkarakteren på fem stjerner hjem i Euro NCAP sikkerhedstesten. Det er svært at finde noget at sætte fingeren på, når det gælder om at undgå ulykker og beskytte børn og voksne i kabinen. Kamiq’en klarer endda den særligt hårdhændede test, hvor bilen kastes sidelæns ind i en stålpæl, til fuld pointhøst. Som det er standard nu om dage, er Kamiq udstyret med en avanceret nødbremse, der både kan ’se’ andre biler samt cyklister og fodgængere, og det radar- og kamerabaserede system virker både i bykørsel og ved højere hastigheder. En velfungerende vognbaneassistent er også standard, men vi savner en adaptiv fartpilot, der hjælper med at holde afstand til forankørende biler. Den er standard i fætteren VW T-Cross, men koster næsten 7.000 kr. ekstra i Kamiq. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
På mange måder komfortabelt, men der er minusser i bogen. Styringen er letgående og tilfredsstillende præcis, uden at Kamiq på nogen måde er en ’drivers car’, men det forventer vi heller ikke af en højbenet crossover. Kamiq har en vognbaneassistent, der hjælper med at holde bilen i vejbanen, og det er en af de bedst fungerende, jeg har prøvet i denne prisklasse. Affjedringen er godt afstemt til landevejs- og motorvejskørsel, hvor en god retningsstabilitet giver en afslappet og harmonisk kørsel. Disharmonien stammer fra den simple, stive bagaksel i Kamiq, som VW-koncernen benytter i de fleste biler op til 150 hk. Den er ikke god til at opfange de små huller og ujævnheder i vejbanen, der slår ind i kabinen, og slår skår i harmonien. DSG-gearet kan være lidt svært at dosere, når man sætter i gang, men efter et par dage har man lært det.
Hvordan er motoren?
Den lille, 3-cylindrede turbobenziner med 115 hk er imponerende lydløs i Kamiq. Kun ved hård acceleration kan du fremprovokere en svag snerren og lidt vibrationer ude fra motorrummet.
Og det er den helt rigtige motor til bilen. Du kan spare 8.000 kr. ved at nøjes med 95 hk versionen, men det er ikke min anbefaling. Du vil savne det ekstra moment i en overhaling, og benzinøkonomien er stort set ens. Vi nåede 14,7 km/l i testugen, hvilket er tæt på det, brochuren lover. Omvendt er der heller ingen grund til at opgradere til den 4-cylindrede 150 hk benzinmotor, som du skal lægge 24.000 kr. ekstra for. Dertil klarer den 115 hk motor opgaven alt for godt. Til gengæld vil denne testkører til enhver tid spendere de ekstra 20.000 kr. for at få Kamiq udstyret med det 7-trins DSG-gearaf dobbeltkoblingstypen. Det er vel nok markedets bedst fungerende automatgear til mindre biler med silkebløde og kvikke skift op gennem gearene.
Passer prisen?
Det kommer an på øjnene, der ser. Umiddelbart ser prissætningen af Skoda Kamiq skarp ud, men pas på – prisen kan hurtigt løbe op. Selv her i Ambition-udgaven til 248.000 kr. mangler Kamiq udstyr i forhold til flere konkurrenter. Trods ekstraudstyr for 89.000 kr. mangler her stadig klimaanlæg, højdejusterbart passagersæde, og opladningsstik og midterarmlæn på bagsædet. En ’Ambition Premium’ pakke til 29.000 kr. dækker de største huller med bl.a. klimaanlæg, p-sensorer for og bag, bakkamera, nøglefri adgang/start, 8” Bolero touchskærm med trådløs opkobling til fx Apple CarPlay og adaptiv fartpilot. Basismodellen Active til 195.000 kr. vil jeg helt set bort fra – listen over hvad den savner på udstyrssiden i forhold til testbilen er alenlang.
Er der alternativer?
Mange. Lad os starte med ’fætrene’ i VW-koncernen: Seat Arona og VW T-Cross. Dem – og alle andre konkurrenter – overgår Skoda Kamiq på plads. Med 115 hk og 7-trins DSG-gear koster T-Cross 257.000 kr. Seat Arona Xcellence med samme motor og gear som testbilen fås til godt 243.000 kr. Der er en del konkurrenter, som også for nylig er kommet i helt nye udgaver: Peugeot 2008 byder sig til med priser fra 210.000 kr. men løber helt op i 280.000 kr. med automatgear. En ny version af Renault Captur med 130 hk og 7-trins automatgear til 252.000 kr. er et mere veludstyret alternativ med næsten lige så god plads som Kamiq og tilmed længdejusterbart bagsæde. Endelig er det værd at nævne Ford Puma til 225.000 kr. med 125 hk og Titanium udstyr og i en fræk ST-udgave med 155 hk til 255.000 kr. – begge dog uden automatgear.
Konklusion:
For: Plads, plads, plads samt motor og DSG-gear
Imod: Kun to års garanti, affjedring bag, udstyrsniveau
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Skoda Kamiq Ambition 1,0 TSI 115 hk DSG
Vejl. pris, inkl. lev.: 248.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 8.000 kr.
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP):
Antal airbags: 7
Forbrug (WLTP-norm): 16,4 km/l (138 gr. CO2 pr. km.)
Forbrug i test: 14,7 km/l
Længde/bredde/højde: 424/179/155 cm
Akselafstand: 265 cm
Bagagerum (min/max): 400/1395 liter
Køreklar vægt: 1.409 kg
Motor: 3 cyl., 1,0 liter turbobenzin
Effekt: 115 hk/200 Nm (v. 2000 omdr./min.)
0-100 km/t: 10,0 sek
Topfart: 193 km/t
Særligt standard udstyr (Ambition)
16″ alufælge, læderrat, aircondition, armlæn foran med Jumbo Box, elruder for og bag, designelementer på stødfangere i sølv-look, fartpilot og hastighedsbegrænser, hill hold, tagræling i sort, træthedsregistrering, varme i forsæder og forreste sprinklerdyser, paraply i førerdør, udtagelig LED lampe i bagagerum, bagagerumspakke m. kroge og net, mm.
Ekstraudstyr:
Multifunktionslæderrat: 1.700 kr.
’Amundsen’ navigation inkl. digitalt cockpit:17.500 kr.
Dynamisk/adaptiv fartpilot: (kræver multifunktionsrat) 5.200 kr.
El-bagklap: 4.600 kr.
Fuld LED forlygter med AFS og tågelygter: 11.500 kr.
Lysassistent/regnsensor: 2.800 kr.
P-sensorer for og bag: 8.400 kr.
Metallak: 6.500 kr.
17” alufælge: 15.000 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)