Kia Carens frister familien med udstyr

Der er ikke sparet på udstyret i 3. generation af den koreanske familieflytter Kia Carens – selv sædevarme på 2. række er standard til priser fra 264.000 kr.

Det bliver svært at finde noget ekstraudstyr at sætte kryds ved, når 3. generation af storfamiliebilen Kia Carens kommer til Danmark i begyndelsen af november. Et af de stærke salgsargumenter, der endelig skal sende den koreanske MPV op ad salgslisten, bliver nemlig udstyr ad libitum. Detaljer som klimaanlæg, sædevarme til bagsædepassagererne, fartpilot, regnsensor, læderrat og Bluetooth-forbindelse er alt sammen standard i basisudgaven med 135 hestes benzinmotor til 264.000 kr. Til gengæld tager Kia 10.000 kr. ekstra, hvis man vil have Carens som 7-personers med 3. sæderække.

Det høje udstyrsniveau taget i betragtning er der tale om moderate priser sammenlignet med direkte konkurrenter som Renault Grand Scenic, Citroën C4 Picasso, Ford Grand C-Max og Toyota Verso. Der er formentlig også nødvendigt, for de to foregående udgaver af Kia Carens har aldrig fænget hos de danske familier: Siden den første Carens kom til landet i 2002, er der kun solgt knapt 2.000 styk, mens Citroën C4 Picasso og især Renault Grand Scenic har været blandt danskernes mest populære storfamiliebiler overhovedet.

Det ønsker ambitiøse Kia at lave om på. Den danske Kia-importørs ambition er at rykke mærket op blandt Danmarks 5 mest solgte bilmærker, og her spiller Kia Carens en vigtig rolle.

Et andet salgsargument bliver designet, som den tidligere Audi-designer Peter Schreyer er ansvarlig for. Om det er vellykket er altid en smagssag, men sammenlignet med forgængerne er der tale om en mindre revolution. 3. generation af Carens går f.eks. mod strømmen ved at være lavere, kortere og smallere end sin forgænger i et forsøg på at få et mere sportsligt look. Alligevel skulle den indvendige plads være væsentligt forbedret, fordi akselafstanden er øget med 5 cm.

Jeg ønskede at give den nye Carens et udtryk som integrerer bilens funktionalitet og alsidighed i en mere atletisk og dynamisk helhed. Denne nye visuelle dynamik er vigtig – Carens er nødt til at se indbydende og attraktiv ud – men i design- og udviklingsfaserne holdt vi os hele tiden for øje, at bilens fleksible rummelighed og alsidighed er årsagen til, at folk køber denne type bil”, forklarer Schreyer.

Teknisk er Kia Carens baseret på Kia Ceed, som den både deler undervogn og motorer med. Udover 1,6 benzin med 135 heste kan man vælge mellem to udgaver af Kia’s fine 1,7 liters dieselmotor med enten 115 eller 136 hk – alle med 6-trins gearkasse. Merprisen for den mindste diesel er 20.000 kr., mens den store diesel er koblet til højeste udstyrsniveau Premium og derfor ender på 364.000 kr.

Kia Carens har premiere hos de danske forhandlere 2. november.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here