Markant design, god plads og op til 600 km rækkevidde skal gøre Kia EV3 til et hit i klassen for kompakte, elektriske SUV’er.
Designet er modigt og markant, som vi efterhånden kender det fra Kia. Koreanerne har netop løftet sløret for den kompakte, elektriske SUV EV3, der stort set uden brug af viskelæderet holder fast i de frække og meget lige streger fra konceptudgaven.
Dermed kan EV3 ligne en krympet udgave af den enorme, syv-personers EV9, der er umulig at overse i gadebilledet.
EV3 er dog en mere beskeden skabning. For det første er den 70 cm kortere med sin længde på 430 cm. Dermed kommer den til at konkurrere med elbiler som Volvo EX30, koncernfætteren Hyundai Kona Electric og den kommende Opel Frontera. På sigt skal EV3 med stor sandsynlighed afløse Kias egen e-Niro, der rent teknisk er sakket bagud.
Nøjes med 400 volt
For det andet er teknologien i EV3 ikke helt så avanceret i den store EV9, der bl.a. kører med 800 volt-elsystem, der gør det muligt at lade batteriet lynhurtigt. Den nye lillebror må dog nøjes med almindelig 400 volt-teknologi, og det handler helt sikkert om at holde prisen nede. Det vender vi tilbage til.
I første omgang kommer EV3 i to udgaver, standard og long range. Begge er udstyret med en elmotor, der yder 150 kW (204 hk) og 283 Nm og trækker på forhjulene. Forskellen består i batteristørrelsen: Standard nøjes med 58 kWh, mens long range har et batteri på 81 kWh. Det giver en rækkevidde på 600 km efter WLTP – Kia oplyser endnu ikke rækkevidden med det lille batteri.
I betragtning af det nærmest firkantede karrosseri, er 600 km en fin rækkevidde. Ifølge Kia skyldes det bl.a., at en meget vindglat bund holder luftmodstanden nede på 0,26 Cd. Det svarer til den mindre VW ID.3.
Lynladning kommer ikke til at gå lige så hurtigt som i Kias større modeller. Koreanerne lover 10-80 pct. på 31 minutter, men oplyser ikke, om det gælder det store eller lille batteri. Lynladekapaciteten er angiveligt lige under 130 kW.
Trods den relativt beskedne elmotor er 0-100 km/t overstået på 7,5 sekunder, mens topfarten er 170 km/t. Elektronisk styring af drejningsmomentet skal sikre, at de trækkende forhjul ikke mister grebet i asfalten.
Frunk og stort bagagerum
Selv om elmotoren er placeret foran, er der alligevel blevet plads til et praktisk frunk til fx ladekabler under fronthjelmen. EV3 er i det hele taget rummelig, lover Kia: Bagagerummet tager 460 liter, har justerbar bund og mellem forsæderne er der blevet plads til et lille udtræksbord.
Inde i kabinen genkender vi Kias brede display, der består af to 12-tommers skærme. Head-up display kan tilkøbes, men på alle udgaver kan mange af EV3s funktioner som fartpilot og navigation styres med et enkelt tryk på en af knapper i rattet. En stribe knapper under den centrale skærm i midterkonsollen skal også gøre betjeningen mere direkte og intuitiv.
EV3 bliver også den første Kia, der får regenerativ bremsning i tredje generation. På dansk betyder det, at føreren får mulighed for at justere graden af motorbremsning, hvor strømmen sendes tilbage til batteriet, så det bliver muligt kun at køre med én pedal, præcis som føreren ønsker det.
Lige under 300.000 kr.
Med sin kompakte størrelse og fornuftige rækkevidde ligner Kia EV3 en elbil, der kunne få mange danskere til at tage springet over i en moderne elbil. Kia har et solidt navn herhjemme, og vil bakke bilen op med en langvarig garanti, der også kan overbevise nogle elbils-skeptikere.
Som altid bliver prisen dog afgørende – og den kender vi endnu ikke. EV3 lanceres på hjemmebane i Sydkorea i juli, men kommer først til Danmark i løbet af efteråret. I betragtning af den benhårde konkurrence på elbiler, er der ikke noget at sige til, at den danske Kia-importør venter med at sætte et prisskilt på EV3.
I mellemtiden kan vi gætte. Vi tror, at Kia kommer til at skæve til den lidt mindre Volvo EX30 og koncernfætteren Hyundai Kona Electric. Det kan give en pris lige under 300.000 kr. for standard-udgaven med det lille batteri, mens long range med stort batteri vil nærme sig 350.000 kr.
Fakta: Kia EV3
Længde/bredde/højde: 430/185/156 cm
Akselafstand: 268 cm
Motor: 150 kW/283 Nm
Standard: 58 kWh batteri, rækkevidde: ikke oplyst
Long Range: 81 kWh, rækkevidde: 600 km