Kia EV5: Kinesisk sydkoreaner kommer til efteråret

Kia EV5 produceres i Kina og deler ikke teknik med andre af Kias EV-modeller. Den kinesiske sydkoreaner kommer senere i år.

Årets Bil i Danmark, Kia EV3, har en storebror, der blev født i Kina i 2023. Den kommer inden årsskiftet til Danmark, og Kia EV5 dumper lige ned i et særdeles tæt besat SUV-segment. Der blandt andet tæller Volkswagen-koncernens VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og Cupra Tavascan samt Tesla Model Y, Renault Scenic E-Tech, Peugoet E3008/E-5008 og Xpeng G6.

EV5 er 462 centimeter lang, 188 cm bred og 172 cm høj. Til sammenligning er den nye Skoda Enyaqs mål 466/188/162 cm. EV5-bagagerummet tager 513 liter, og den har et “frunk” – rum under fronthjelmen til f.eks. ladekabler. Enyaq tager 585 liter i bagagerummet og har ikke noget frunk.

Rækkevidde: Op til 555 km
Kia EV5
Kia EV5 ligner den enorme EV9 til forveksling, men er et nummer mindre.

Kia EV5 er sydkoreanernes første bil fremstillet i Kina, og det bliver interessant at se, om den holder samme høje kvalitet som modellerne fra hjemlandet. EV5 er produceret hos Kias kinesiske samarbejdspartner, Jiangsu Yueda Kia Motors.

Bilen har været på det kinesiske marked i nogen tid og kører også rundt i Australien og New Zealand. Vi formoder, at EV5 til det europæiske marked ikke vil adskille sig fra EV5 i Australien og New Zealand, så vi har kigget på specifikationerne dér.

EV5 Standard Range, der er basismodellen med en elmotor, har et batteri på 64 kWh og en rækkevidde på 400 kilometer efter WLTP-normen, som vi også benytter i Europa. Elmotoren yder 160 kW (218 hestekræfter). 

Med stort batteri på 88 kWh er rækkevidden 555 km. Til sammenligning er Skoda Enyaq 85’s rækkevidde 575 km.

Med to elmotorer – og dermed firehjulstræk – og stort batteri er EV5’s rækkevidde fra 470 til 500 km. De to elmotorer yder tilsammen 230 kW (313 hk).

Halvsløv lynladning

Den maksimale ladeeffekt fremgår ikke af australske Kias hjemmeside, men det oplyses, at EV5 med stort batteri kan lynlade fra 10 til 80 procent af batteriets kapacitet på 38 minutter. Det er ikke imponerende. 

Den sydkoreansk-fremstillede EV3 har til sammenligning et batteri på 81 kWh, og 10-80 pct. lades på 31 minutter. EV3’s ladeeffekt er op til 128 kWh og kan karakteriseres som gennemsnitlig.

Kia EV4
Kia EV4 får samme kantede stil som EV3 og EV9, men er lavere og lidt mere sportslig. Her hatchbacken med fem døre og stor bagklap.

EV5 har opnået de maksimale fem stjerner i ANCAP, Australiens svar på Euro NCAP.

Den danske Kia-importør regner med, at EV5 er hos forhandlerne i løbet af efteråret. Forinden er Kia klar med EV4 fra Sydkorea, der ikke er en SUV som EV3 og EV5 – EV4 kommer i hatchback- og sedan-habit. 

Priser og præcise specifikationer på EV5 ventes i løbet af sommeren.

Hvis man vil kigge nærmere på EV5, kan den findes på Kias australske hjemmeside her.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here