Kia klar med tredje generation af Ceed

Ny platform gør Kia Ceed lavere, bredere og mere sportslig. De største nyheder ligger i elektronikken, der bl.a. tilbyder delvis autonom kørsel op til 130 km/t og adaptiv fartpilot.

Kia løfter sløret for tredje oplag af Ceed – koreanernes vellykkede og godt sælgende bud på en ’Golf-spiller’ i den lille mellemklasse. Faktisk er Ceed den tredje bedst sælgende Kia-model, kun overgået af den mindre Rio og den kompakte SUV, Sportage.

Kendere har allerede bemærket, at Ceed nu staves anderledes: Væk er det lille c og den lille apostrof mellem det sidste e og d – cee’d – som bilen tidligere hed. Angiveligt fordi de fleste – hvilkenbil.dk inklusive – syntes at stavemåden var så fjollet, at de simpelthen lod som om, den ikke eksisterede! Det har koreanerne nu taget konsekvensen af og tak for det.

Betjeningen er inddelt i fi tre lag: Øverst på midterkonsollen sidder infoskærmen, derunder er placeret genvejstaster til skærmmenuerne, og derunder sidder knapper og greb til ventilationsanlæg og sædevarme.
Betjeningen er inddelt i tre lag: Øverst på midterkonsollen sidder infoskærmen, derunder genvejstaster til skærm-menuerne, og nederst sidder knapper og greb til ventilationsanlæg og sædevarme.

Langt mere interessant er det, at tredje oplag af Ceed bygges på en ny platform. Akselafstanden på klassetypiske 265 cm bevares, men Ceed bliver to cm lavere og to cm bredere, hvilket sammen med smallere vinduer giver et mere sportsligt og bredskuldret udtryk. Ceed deler den nye platform med søsterbilen Hyundai i30 og det betyder et mindre vægttab på 25 kg og en mulighed for at ’pakke’ mekanik som motor og gearkasse mere effektivt, for på den måde at opnå mere plads i kabinen. Selv bagagerummet vokser en smule – fra 380 til 395 liter og bliver dermed blandt de største i Golf-klassen.

Mens forgængeren var præget af bløde kurver og store vinduesflader, kreeret af den tidligere Audi-designer Peter Schreyer, får den nye Ceed flere kanter og en højere hoftelinje. Udtrykket er mere massivt og maskulint, mens ’pynten’ er reduceret til LED-teknik i lygterne samt en gennemført kurve i taglinjen.

Tidligere BMW-chef skærper køreoplevelsen
Siddepositionen er også blevet et par cm lavere for at understrege Kias fokus på køreegenskaber – og det er angiveligt ikke bare reklamesnak: Kia har hyret den tidligere udviklingschef fra BMW’s legendariske M-sport afdeling, tyskeren Albert Biermann, til at trylle med fjedre, styretøj og hjulophæng for at gøre Ceed til en bedre køreoplevelse. Komforten, som afgjort var et plus i forgængeren, skal være bevaret, mens især styringen bliver væsentligt mere præcis og direkte.

Helt efter bogen finder vi de største nyheder i afdelingen for elektronik og software: I kabinen opgraderer koreanerne Ceed med bedre materialer og indlæg i metal og pianolak, mens betjeningen centreres omkring en trykfølsom skærm, der ser ud til at svæve øverst på midterkonsollen. Vi kender løsningen fra Hyundai i30, men Kia Ceed er et år yngre, og det skal gøre softwaren hurtigere til at reagere på kommandoer. Standard bliver en beskeden skærm på fem tommer, der kan opgraderes til enten syv tommer eller otte tommer med indbygget navigation.

Tredje udgave af Kia Ceed genbruger en del af formsproget fra crossover-modellerne Stonic og Sportage. Alt efter udstyr har Ceed hjul på 15, 16 eller 17-tommer.
Tredje udgave af Kia Ceed genbruger en del af formsproget fra crossover-modellerne Stonic og Sportage. Alt efter udstyr har Ceed hjul på 15, 16 eller 17-tommer.

Nyt er også et væld af moderne assistenter. Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse bliver standard, mens Ceed fremover også kan udstyres med adaptiv fartpilot, aktiv sporassistent og træthedsadvarsel. Topudgaverne kan endda forsynes med en aktiv køassistent, der gør Ceed delvist selvkørende op til 130 km/t – du skal dog hele tiden beholde hænderne på rattet.

Motorerne kender vi allerede. Med tiden skal Ceed tilbydes i forskellige hybrid-versioner, men i første omgang kan vi vælge mellem fire kendinge: To turbobenzinere med henholdsvis tre og fire cylindre, der yder 120 eller 140 hk. Diesel er altid en firecylindret 1,6 liter med enten 115 eller 136 hk. En særlig GT-udgave støder til senere og får over 200 hk.

Ceed på fire måder
Ceed får officiel premiere på biludstillingen i Geneve i begyndelsen af marts. Derefter skal vi nok hen i sidste del af sommeren eller begyndelsen af efteråret, før Ceed står hos de danske forhandlere. I første omgang som fem-dørs hatchback, senere som praktisk stationcar. Senere udvides Ceed-familien med to spændende medlemmer. Dels en ’shooting brake’ lav og sportslig stationcar, der afløser den hidtidige tre-dørs coupé, dels en let forhøjet crossover-version. Sidstnævnte kommer kun med forhjulstræk, men kan ikke undgå at lægge sig tæt op ad en anden Kia-crossover, Niro, i omtrent samme størrelse.

Læs også: Tysker giver koreanske biler X-faktor

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here