Kias store mellemklassebil, Optima, kommer nu i en faceliftet version – senere og for første gang også som stationcar.
Den er en succes i blandt andet USA, men herhjemme har den svært ved at kapre kunder. Kia Optima er solgt i under 50 styk herhjemme i år – til sammenligning er der indregistreret over 1800 VW Passat, knap 1100 Ford Mondeo og godt 900 Toyota Avensis ifølge De Danske Bilimportører i årets første syv måneder
Men nu prøver Kia igen om de kan få lige så stor succes med den store Optima, som de har i både mikro-, mini- og den lille mellemklasse med Picanto, Rio og Ceed – alle med den for privatbilister så attraktive syv års garanti.
Sidst på året er koreanerne, der designer deres biler i Tyskland og producerer flere modeller i Slovakiet, klar med en ny generation af Optima. Ifølge Kia selv en helt ny bil, men vi vil ikke udelukke, at der snarere er tale om et meget omfattende facelift af den fem år gamle Optima a la den midtvejsrenovering som Ford Mondeo har været igennem.
I begyndelsen 2016 er den nye sedan ude hos de danske forhandlere, og midt på året kommer den billet, som Kia længe har savnet for at få adgang til den danske firmabilsklasse; en stationcar, som formentlig kommer til at ligne det flotte stilstudie Sportspace fra februar i år.
Den nye Optima-sedan kører allerede i USA og vises på den internationale biludstilling i Frankfurt. Her vil man se en bil, der er vokset lidt i de ydre mål – til 486 cm og en akselafstand på 281 cm, samt med 25 mm i bredden til 186 cm.
Inden døre loves også finish og materialer af et mere europæisk tilsnit end i den nuværende udgave. Det samme gælder køreegenskaberne, som forventes at blive mere dynamiske og mindre flyder-agtige end nu. Det skyldes øget brug af aluminium og højstyrkestål, der samtidig gør Optima lidt lettere.
Alt i sikkerhedsudstyr
Den nye Optima byder ifølge Kia også på muligheden for sikkerhedsudstyr som adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse, vognbaneassistent og skiltegenkendelse. Hvor meget af det, der bliver standardudstyr i Danmark må tiden vise.
På motorsiden er det fortsat de kendte motorer – en 1,7 liters turbodiesel med 141 mod nuværende 136 hk og en 2,0 liters benzin sugemotor med uændrede 163 hk – der huserer.
Ikke mindst dieselen, som absolut er den mest interessante for de danske firmabilskunder, skulle efter sigende være mere sparsommelig i den nye Optima.
Takket være en ny turbolader er det lykkes ingeniørerne at hive 5 hk mere ud af maskinen, samtidig med at drejningsmomentet er øget fra 325 til 340 Nm. Det maksimale moment er til stede allerede fra 1.750 omdr./min. i stedet for de nuværende 2.000 omdr./min. Det betyder alt i alt, at den 1,7-liters dieselmotor får bedre speederrespons, bedre drejningsmoment ved lave omdrejningstal, højere effektivitet, samtidig med at den udleder mindre CO2, 110 g/km, hvilket svarer til en reducering på 14 procent, lover Kia.
Senere støder der en GT-version med 250 turbobenzinheste til familien, ligesom rygtet siger, at en plug-in-hybrid også kommer på programmet.
Prismæssigt er der ikke noget konkret endnu fra Kia-importøren herhjemme, men udmeldingen er, at man ikke vil være billigst men tilbyde noget ekstra for at få fingre i firmabilisterne.
Læs også vores test af den nuværende Kia Optima.