Kia satser på heftige GT-udgaver af alle elbiler

Kia vil lave GT-udgaver af alle mærkets elbiler - den næste bliver EV4, der er på vej med to motorer, firehjulstræk og vilde præstationer.

Kia mener det alvorligt med elbiler. Ikke alene har det sydkoreanske mærke helt droppet at sælge fossilbiler i Danmark, der skal også tilbydes en heftig GT-udgave af hver eneste elbil-model.

Efter GT-udgaverne af først EV6 og derefter den enorme SUV EV9, kommer turen snart til EV4. Modellen, der både kommer som fem-dørs hatchback og fire-dørs sedan, lanceres i Danmark sidst på året, og i løbet af sommeren 2026 ser vi så GT-udgaverne.

Kia løfter endnu ikke sløret for specifikationer og præstationer, men med tanke på de nuværende GT-modeller bliver der næppe sparet på hestekræfterne.

Firehjulstræk og 400 hk

Kia EV6 GT er noget af en vildbasse med to elmotorer, firehjulstræk og 478 kW (650 hk), der sender bilen fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder og først stopper ved 260 km/t.

EV9 GT, en velvoksen SUV med plads til syv i fem-meter klassen, holder sig heller ikke tilbage med sine 374 kW (509 hk).

EV4 er baseret på platformen til den mindre EV3 og født med forhjulstræk. Det spændende er, om Kia kan skohorne en elmotor ned til bagakslen og dermed tilbyde træk på alle fire. 

Ifølge britiske Autocar er det præcis planen, og det vil give GT-udgaven af den ellers fornuftige EV4 i omegnen af 295 kW (400 hk).

Dansk smugvisit

Faktisk har Kia EV4 GT allerede været på smugvisit i Danmark. Det skete fornylig, da juryen til Årets Bil i Europa havde de traditionelle test-dage i nordjyske Tversted. Her deltog Kia med en kamufleret GT-udgave af EV4 (billedet).

Efter den enorme EV9 her giver Kia til sommer EV4 den samme GT-behandling.

Folien vil blive brugt på alle fremtidige GT-prototyper, der testkøres inden modellerne sættes i serieproduktion.

Ifølge Kia selv skal EV4 GT ikke bare være et elektrisk fartmonster, men tilbyde afbalanceret køredynamik, der også gør bilen nem og omgængelig i hverdagen.

Også GT-udgaver af EV3 og EV5

Når nu de sydkoreanske ingeniører øger spændingen med EV4, ligger det jo lige for at give den teknisk identiske EV3 samme behandling. Og ganske rigtigt: Kia lover, at der også kommer en GT-variant af den lidt kortere SUV. Faktisk vil det samme ske, når Kia i løbet af foråret lancerer den nye mellemstore SUV EV5, der kiler sig ind mellem EV3 og ‘elgiganten’ EV9.

Dermed er der fuld plade med GT-udgaver af alle Kia’s elbiler, hvilket understreger mærkets helhjertede satsning på elbiler.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here