Det kinesiske bilmærke Seres skulle være lanceret i Danmark i 2024. Nu forlader det Norge efter svigtende salg.
Kina er så stærke på elbiler, at de vil udkonkurrere mange kendte bilmærker og sætte sig på store dele af verdens bilsalg. Også i Danmark og resten af Europa.
Sådan har det lydt længe. Virkeligheden er langt mere nuanceret. Og direkte barsk for langt hovedparten af de 129 bilmærker, der findes i Kina.
For nylig konkluderede en frisk analyse af Kinas bilindustri, at kun 15 af landets 129 bilproducenter vil være økonomisk levedygtige i 2030. Ifølge stifteren af ét af de mange bilmærker, Xpengs He Xiaopeng, er antallet af levedygtige Kina-mærker snarere nede på otte. https://hvilkenbil.dk/kun-15-ud-af-kinas-129-bilmaerker-er-levedygtige/
I Danmark i 2024
Seneste eksempel på, at Kinas bilproducenter befinder sig i et nådesløst udskilningsløb præget af overproduktion, prisfald og snyd med den kinesiske statsstøtte, finder vi i Norge. Her har den norske importør af det kinesiske bilmærke Seres nu kastet håndklædet i ringen: Salget har svigtet, også selv om importøren har forsøgt sig med prisfald på mere end 30 procent.
Seres-navnet ringer måske en klokke for den meget opmærksomme læser. Tilbage i 2024 planlagde den danske Citroën og Peugeot-importør K. W. Bruun at tage mærket til Danmark. Det skulle ske med Tesla Model Y-konkurrenten SF5. Når projektet lød en smule spændende, skyldtes det, at Seres havde en udviklingsafdeling i Californien og frem til 2017 havde den tidligere medgrundlægger af Tesla, Martin Eberhard, med i ledelsen.
Men importen til Danmark blev aldrig etableret. Siden har K. W. Bruun skiftet navn til Wismo Group, der har andre kinesiske bilmærker i porteføljen som Hongqi, Voyah, Navor og fra næste måned Leapmotor.
Kina-mærker sælger sløjt
Ingen af disse Kina-mærker er for alvor slået igennem i Danmark. Der er ganske vist solgt over 1.200 af ladehybriden Navor, men fra årsskiftet stiger den så meget i afgift, at det ligner et tidligt exit for bilen, der blev lanceret i januar.
Hongqi har fundet godt 200 danske købere i årets første ni måneder, mens Voyah de facto er sat på pause efter et par meget stille år. I år er der blot solgt en enkelt Voyah i Danmark, og to nye modeller - MPV’en Dream og sedanen Passion - er aldrig blevet lanceret.
Set i det lys er det måske meget godt, at der aldrig kom gang i importen af Seres. Ifølge Hvilkenbils oplysninger har Wismo Group heller ingen planer om at prøve lykken med mærket på et senere tidspunkt.
Nyt navn - ny chance
Og dog. Seres indgår i et joint venture med den store kinesiske bilproducent Dongfeng under navnet DFSK. Sammen med elektronikgiganten Huawei har Seres udviklet et nyt bilmærke, Aito, som flere gange har været rygtet til Danmark.
Udfordringen er at skaffe villige importører og ikke mindst forhandlere. Det koster mange penge at lancere et nyt bilmærke. Der findes allerede omkring 20 kinesiske bilmærker i Danmark, og mange af dem sælger næsten ingen biler. Med udsigt til at kun en brøkdel vil overleve på langt sigt, skal man altså være stærk i troen for at lancere endnu et kinesisk bilmærke i Danmark.
Principielt kan det dog ikke udelukkes, at Seres alligevel kommer til Danmark - blot under et nyt navn.