Først var det elbiler og nu vil kommunistpartiet i Kina have brintbiler til at hjælpe til med at gøre Kina CO2-neutral i 2060.
I Kina benytter man ikke kun mundbind for at undgå corona-virus. Luften kan være grå af smoggen fra kulkraftværker og biler i en grad, så det er sundhedsfarligt at bevæge sig uden for. Selv med maske.
Kineserne ved godt, at det ikke er holdbart og er derfor i gang med en omstilling til mere vedvarende energi. Landets bilfabrikker sprøjter også stadig flere elbiler ud til de kinesiske forbrugere. I dag kører der en rund million elbiler i Kina, og mange af dem er ’hjemmelavede’. Omstillingen har på mange måder været en succes for kinesisk bilindustri, der har fået værdifuld erfaring i at fremstille elbiler og de batterier, der skal puttes i dem. Derfor begynder vi også at se kinesiske elbiler på vore breddegrader som MG og Aiways, og flere er på vej.
Ikke desto mindre har kommunistpartiet fået en ny plan: Kina skal også være storproducent af brintbiler. Det skriver flere medier.
Allerede i efteråret nævnte præsident Xi Jinping brintbiler som en måde at nå målet om et CO2-neutralt Kina på i 2060. Og fulgte kort efter op på udtalelsen ved at love statsstøtte.
I Kina sidder man ikke præsidentens ønsker overhørig. Derfor er der ingen tvivl om, at der er en bølge af brintbiler på vej fra Kina. Spørgsmålet er, om de bliver lige så stor en succes som de kinesiske elbiler?
Elon Musk er skeptisk
Skeptikerne ryster på hovedet. Blandt dem er Tesla-stifter og selvudnævnt ’tekno-konge’ Elon Musk. Som mange andre mener han, at brintbiler for dyre og ineffektive: Det kræver store mængder energi at fremstille brint, der derefter skal transporteres til tankanlæg. Endelig forsvinder en stor del af energien i brint, når den omdannes til den strøm, der driver brintbilerne. Alt sammen kendte modargumenter, som Elon Musk fornylig fremførte på en kongres for kinesiske erhvervsfolk.
Som ejer af verdens mest succesfulde elbilsmærke er det fristende at afskrive Musks holdning som et partsindlæg. Men han er ikke alene om at være skeptisk. Sidste år droppede Mercedes tanken om at fremstille brintbiler og Honda, der ellers har været pioner på området, har sat deres udviklingsarbejde på pause.
Andre taler om, at brint kun er realistisk som brændstof til tunge køretøjer som lastbiler og busser. Reelt er det kun koreanske Hyundai-Kia og Toyota og BMW i et nyt samarbejde, der for alvor fortsætter arbejdet med at udvikle brint-personbiler. Og så altså en række kinesiske bilfabrikker med et solidt skub i ryggen fra det kinesiske kommunistparti.
Investerer milliarder
Blandt dem er Great Wall, der er Kinas største producent af SUV’ere. Great Wall hævder, at de allerede i år sender deres første britbil ud på de kinesiske veje. Dermed bliver Great Wall for alvor pionerer. I dag findes der kun ca. 6.000 brint-køretøjer i Kina, langt de fleste af dem er lastbiler og busser, og de kan blot tankes på ca. et dusin brintstationer i hele Kina.
Det afskrækker ikke Great Walls grundlægger, Wei Jianhun:
”Udviklingen af brint-industrien vil gå lige så hurtigt som den for elektriske køretøjer,” fastslog han i forbindelse med offentliggørelsen af mærkets første brintbil. Great Wall har allerede investeret to milliarder kroner i brintteknologi og har planer om at investere yderligere tre milliarder kroner i teknologien frem mod 2025.
Verdens største producent af brintbiler, koreanske Hyundai, har også opfanget signalerne og overvejer at bygge en brintbilsfabrik i Kina. Bliver den til noget, skal den fremstille 6.500 brintbiler om året. Det lyder beskedent, men Hyundai sælger i dag 4.500 brintbiler årligt.
Begge tal fortæller dog en historie om, at der er lang vej før brintbilen – måske – bliver allemandseje: Til sammenligning blev der solgt to millioner elbiler i 2019. Siden er salget steget markant, så forspringet til brint er massivt.