Inspireret af Toyota vil BYD fremover fremstille batterier til egne og andres elbiler med nul fejl.
Den kinesiske bil- og batteriproducent BYD har netop sat ny rekord for produktion af batterier til elbiler: I årets første ni måneder har BYD fremstillet batterier med en samlet kapacitet på 113 GWh til både egne og andre mærkers elbiler.
Det er en ny milepæl for BYD, men det får ikke kineserne til at hvile på laurbærrerne. Tværtimod har BYD lanceret en “nul fejl” plan for den fremtidige produktion af batterier til elbiler. Det skriver CarNewsChina.
Målet er at øge kvaliteten yderligere. Både i produktionen af batterier til elbiler og til energilagring, der er en voksende forretning for BYD.
Præcist hvordan og hvilke mål, der er sat for “Zero Defects” planen oplyser, historien dog ikke noget om.
Inspiration fra Toyota
BYD’s plan er inspireret af Toyota, der er berømte for deres præcise produktion og effektive management-systemer med meget få fejl.
Ønsket om nul fejl kommer i en tid, hvor BYD når flere store milepæle. Den kinesiske bilproducent har overhalet Teslas som verdens største elbilproducent. I august lykkedes det også BYD at sælge flere elbiler end netop Tesla i Europa. Det samme skete på det kinesiske i hjemmemarked i juni.
Her drager BYD endda fordel af at levere batterier til nogle af de Teslaer, der sælges i Kina.
BMW kom først
Trods succesen er BYD fortsat inspireret af udenlandske konkurrenter. Ud over at nævne Toyota som forbillede for styring af produktionen, skæver BYD tilsyneladende også mod tyske BMW. I hvert fald lovede BMW allerede i juli, at batterier til den nye ‘Neue Klasse’ af elbiler skal være fejlfrie.
Det er også nødvendigt, for i Neue Klasse er batterierne integreret i bilernes chassis. Det sparer vægt og plads og øger bilernes stivhed. Til gengæld er det ikke muligt at skifte enkelte moduler i batteriet, hvis der opstår fejl. Derfor er det helt afgørende at sikre sig mod fejl i batterierne.







Hej. Dette er nyt for mig. Dvs. har man en Neue klasse, der er mere end to år gammel og dermed uden garanti (eller X år gammel hvis batterigaranti er X år), så skal man smide bilen ud da den ikke kan repereres?
"i Neue Klasse er batterierne integreret i bilernes chassis. Det sparer vægt og plads og øger bilernes stivhed. Til gengæld er det ikke muligt at skifte enkelte moduler i batteriet, hvis der opstår fejl."
Eller?
PS smide bilen ud hvis der kommer fejl på batteriet, forstås 😉