Kompakte nyheder fra Hyundai

Hyundai i20-serien udvides og opgraderes med trecylindret turbobenzinmotor, faceliftet mini-MPV og moderigtig crossover-version.

Vil du have din mini som klassisk hatchback, praktisk MPV eller moderigtig crossover? Hyundai tilbyder nu den kompakte i20 i varianter for enhver smag. Det sker fra starten af april, når der er premiere på den komplette i20-serie.

Størst nyhedsværdi har crossover-udgaven i20 Active Cross. Ret beset er der tale om den almindelige i20 iført bilernes svar på skovmandsskjorte, gummistøvler og motorsav – nemlig mere frihøjde, rustikke skærmforøgere og bundskjold samt tagrælinger. Små designfif der giver i20 et moderne crossover-look og får dig til at ligne en skovhugger, der let forcerer hullede skovveje på vej ud for at fælde og hjembringe store grantræer – også selv om du for en kort stund er parkeret foran din yndlingscafé hjemme på stenbroen.

Større frihøjde, runde baglygter og antydning af et bundskjold giver i20 Active Cross et moderigtigt look.
Større frihøjde, runde baglygter og antydning af et bundskjold giver i20 Active Cross et moderigtigt look.

Højere bil, højere pris
Så pyt med at Active Cross koster 22.000 kr. mere end civilist-udgaven af i20 og i øvrigt også kører kortere på literen: Stilen sidder lige i mode-skabet og sammenlignet med den tilsvarende Polo Cross, som den danske importør har opgivet at sælge herhjemme, er den koreanske kloning nærmest billig: 164.000 kr. rækker til basisudgaven med 90 benzinheste og for blot 5.000 kr. ekstra får du i20 Active Cross med Hyundai’s fine, trecylindrede turbomotor på 1,0 liter med 100 hk. 1.0 TGD-i hedder den, og det er den, du skal gå efter. Kører du meget langt, er alternativet en 1,4 liters diesel med 90 hk, der begynder ved 189.000 kr. inkl. levering.

Men lad os dvæle lidt ved den trecylindrede turbomotor. Den lille maskine er nemlig ved at modernisere et væld af modeller i Hyundai-Kia-koncernen, og derfor dukker den nu også op i den almindelige i20. Med den under hjelmen begynder priserne ved 148.000 kr, og så får du både godt med kraftoverskud og et snitforbrug på beskedne 23,3 km/l.

Har du mere brug for plads, hedder det bedste tilbud i i20-serien iX20. Den kompakte mini-MPV er blot otte cm længere end i20, men da du sidder højere og mere opret giver det væsentligt bedre plads i både kabine og bagagerum. Sidstnævnte sluger hele 440 liter, hvilket er meget for en bil med en byvenlig længde på 412 cm.

Det nye ved iX20 er en ansigtsløftning med Hyundai’s Audi-inspirerede kølergrill og en opgraderet kabine. Desværre bliver der ikke plads til TGD-i motoren i iX20, der fortsætter med velkendte maskiner i form af 1,4 benzin med 90 hk, 1,4 diesel også med 90 hk eller en 1,6 liters benzin med 125 og automatgear. Priserne for Hyundai iX20 begynder ved 164.000 kr. inkl. levering – diesel koster 25.000 kr. ekstra.

Med faceliftet får iX20 samme Audi-agtige kølergrill som resten af Hyundai-familien.
Med faceliftet får iX20 samme Audi-agtige kølergrill som resten af Hyundai-familien.

Læs også testen: Hyundai i20 er mere fornuft end følelse

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here