Hyundai satser på high-tech design og masser af sikkerhedsudstyr i den kompakte crossover Kona. Som en af de få i klassen kommer Kona også med firehjulstræk.
Forleden kunne Citroën vise deres indtog i klassen for kompakte crossovers med den formfuldendte C3 Aircross. Det vil Hyundai ikke stå tilbage for, så blot et døgn efter løfter koreanerne sløret for den direkte udfordrer, Kona.
Timingen siger en del om, hvor brandvarmt markedet er for især de mere kompakte SUV- og crossover-typer. Klassen bliver bare ved med at vokse, og det er blevet helt afgørende for bilfabrikkerne at kunne tilbyde en moderigtig, højbenet udgave af en bil i den i forvejen populære mini-klasse.
Med en længde på 416 cm og en bredde på hele 1,8 meter, rammer Hyundai Kona lige ned i en klasse, der i forvejen tæller konkurrenter som bestselleren Renault Captur, Peugeot 2008, Mazda CX-3, Nissan Juke og snart Opel Crossland X samt et kommende trekløver fra VW-koncernen.
I så tæt et felt gælder det om at skille sig ud, og her overrasker sædvanligvis lidt forsigtige Hyundai ved at kaste sig helhjertet ind i kampen om kundernes hjerter og betalingskort. Kona er nemlig lettere vovet med sit meget ungdommelige design fuld af detaljer og frækheder som LED-kørelys som smalle ‘øjenbryn’, to-delt kølergrill, katteøjne-baglygter og ikke mindst et markant skørtesæt, der ikke føler sig forpligtet til at følge den runde bue på hjulene.
Inspireret af Iron Man
Hyundai selv omtaler de markante plastdele på bilen som et ‘maskulint skjold’, der skal understrege Konas appetit på eventyr. Faktisk har designerne ladet sig inspirere af tegneserie-superhelten Iron Man’s ikoniske røde og guldfarvede jerndragt, der giver superkræfter. Dermed bejler koreanerne til et ungt publikum, men Kona er mere end en Hollywood-kulisse af en SUV: Som en af de få i klassen, kan Kona faktisk fås med ægte firehjulstræk og dermed klatreevner, der rækker til mere end en tur på byens toppede brosten. Måske en tur ud på den berømte surfer-strand på Hawaii, som bilen er opkaldt efter.
Praktikken skulle også være i orden med en akselafstand på 260 cm, der angiveligt giver god plads i både kabine og bagagerum. Platformen er helt ny og gør, at Kona kan fornyes med firehjulstræk uden at det går ud over kapaciteten i bagagerummet – det er usædvanligt.
Indvendig skruer Hyundai så lidt ned for tegneserie-stilen med en kabine, der minder ganske meget om den nøgterne arbejdsplads i den større i30. Luftdyserne er dog runde og flere steder kan Kona udstyres med pynteringe i stærke farver som gul, rød eller blå.
Masser af sikkerhedsassistenter
Elektronikken er dog førnævnte Iron Man værdig. En ‘svævende’ betjeningsskærm på enten fem, syv eller otte tommer alt efter udstyrsvariant følger med, mens sikkerheden er i top med assistenter som automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, træthedsregistrering, kollisionsadvarsel, fjernlysassistent og blind-vinkel advarsel – også for tværgående trafik bag bilen. Opkobling via Apple CarPlay eller Android Auto samt trådløs opladning af smartphones er også en del af pakken.
I første ombæring kommer Kona med tre motorer bag den markante front: En basis-benzinmotor med turbo på 1,0 liter med 120 hk og manuelt gear eller en 1,6 med fire cylindre, turbo og automatgear med dobbeltkobling og 177 hk. Endelig tilbydes en 1,6 liters diesel, som Hyundai endnu ikke har sat ydelse på.
Kona forventes at være klar til salg i Danmark kort tid efter den officielle verdenspremiere på biludstillingen i Frankfurt til september. Omtrent samtidig får Kona følgeskab af sin ‘søsterbil’, Kia Stonic.
Læs mere om konkurrenten: Citroën C3 får luft under vangerne