Nissans pickup Navara, der tidligere er blevet dømt livsfarlig af EuroNCAP, er klar i en helt ny udgave med et mere spændstigt design. De tekniske revolutioner udebliver dog.
Kabinen i den helt nye 2015-udgave af Nissan Navara byder sig til med svunge linjer, der ikke er ulig dem, du kan kæle for i seneste Qashqai og X-Trail.
Men tryk på den runde startknap eller gå på knæ og kig ind under det let forlængede lad og du vil opdage, at Navara mekanisk set er helt sig selv.
Motoren er samme (fremragende) 2,5-liters 4-cylindrede turbodiesel som i forgængeren, og den lanceres med enten 163 eller 190 hk. Sidstnævnte stamper i jorden med et moment på hele 450 Nm.
Chassiset er også så klassisk, som det kan blive, med stiv bagaksel og langsgående bladfjedre under ladet, mens forhjulene er hængt op i uafhængige hjulophæng med skruefjedre.
På den ene side er Nissans dispositioner fuldt ud forståelige. Navara har igennem tre generationer været en succes for mærket, og herhjemme har modellen taget permanent ophold blandt de bedst sælgende pickup’er – i 2013 blev der solgt omkring 500 Navara. Så sent som i 2012 vandt bilen endda en sammenlignende test mod tre nyere konkurrenter i Bil Magasinet.
På den anden side efterlader valget os også en kende bekymrede. Da den nuværende model blev crashtestet af EuroNCAP første gang i 2008 opnåede den, hvad der svarer til en halv stjerne, og bilens chassisramme nærmest kollapsede i den ene side. En ny test efter en overhaling hjemme på værkstedet, hvor blandt andet udløsningen af airbaggene og aktiveringen af selestrammerne blev optimeret, resulterede i en karakter på tre stjerner, men turen i mediemøllen gav Navara dybe ridser i lakken.
Spørgsmålet er, hvor meget Nissans ingeniører har været i stand til at “skrue” på modellens grundlæggende konstruktion frem mod en kommende, hårdere test hos EuroNCAP. Vi må formode, at de normalt så ærekære japanere har fuldt fokus på at vaske pletten fra 2008 af sig.
Hvad Navara ikke har af nyheder på teknik-siden har den i designet. Fronten er inspireret – ikke af de føromtalte SUV’ere – men af seneste udgave af den rå offroader Patrol, som ikke sælges herhjemme længere.
Mest markante ændringer ses på bilens profil. A-stolperne (som forruden sidder monteret i) er lænet mere bagover for at forbedre aerodynamiken. Kombineret med en lavere taghøjde og øget frihøjde samt tilbagetrukne forlygter giver det bilen et klart mere dynamisk udtryk.
Navara har verdenspremiere i Thailand og skal sælges over det meste af kloden. Indtil videre har Nissan ikke løftet sløret for forbrugstal og præstationer, men japanerne indikerer en forbedring af brændstoføkonomien på 11 procent i forhold til forgængeren.
Den nye Navara lanceres i Europa i begyndelsen af 2015.