Koreansk kæmpebil udfordrer VWs elektriske Buzz

Kia bejler til børnefamilien med barnevogn med den enorme elbil PV5. Priserne begynder ved 280.000 kr., men så er rækkevidden beskeden.

Har Kia lige genopfundet Berlingoen? I hvert fald tilbyder koreanerne nu de mest pladshungrende familier et spændende alternativ til de dominerende og dyrere SUVere. Kia PV5 Passenger hedder den kasseformede MPV, der lige som Berlingo gør det muligt at sætte en barnevogn direkte i bagagerummet uden at skille den ad.

Dét glansnummer gjorde Citroën Berlingo til et kæmpehit i 00erne. Og til hadeobjekt for nogle, der mente, at den praktiske biltype var en antibil til alt for bløde mænd. Berlingo-ejerne var ligeglade og nød bare at fylde bilen med barnevogn, bleer og børn uden at få ondt i ryggen.

Udfordrer VWs Buzz

Med et bagagerum på 1.320 liter og et bagsæde, der rummer tre barnestole ved siden af hinanden, har Kia PV5 de indre kvaliteter til at blive et moderne, elektrisk alternativ til Berlingo-fans. Eller måske snarere et billigere alternativ til VWs elektriske retro-Buzz.

Kia PV5 er fuldstændig kasseformet og 470 cm lang.

Ret beset har Kia PV5 mest tilfælles med VW Buzz. Som Buzz’en kommer PV5 også som varevogn og senere følger personbils-udgaver med seks og syv siddepladser.

Beskedne batterier

Sammenlignet med VW har Kia et trumfkort – prisen. Billigste PV5 Passenger med fem sæder koster fra 280.000 kr. VW tager 395.000 kr. for deres billigste Buzz, også med fem siddepladser.

Der er dog et lille men. Kia nøjes med små batterier i PV5. Basisudgaven kører med et 52 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på 295 km. Long Range-udgaven koster fra 310.000 kr. og har et batteri på 71 kWh, der øger rækkevidden til 412 km. Men det er stadig noget mindre end VWs Buzz, hvor selv det mindste batteri er på 79 kWh og giver en rækkevidde på 455 km.

Masser af udstyr
Pladsen er overdådig i PV5 og der er skydedøre.

Mens batterierne altså er beskedne, fedter Kia ikke med udstyret. Selv basisudgaven Access har blandt andet 13-tommer touchskærm med navigation, splitbagsæde, forvarmning af batteriet, motorvejsassistent, udvidet vejbaneassistent, aut. nødbremse m. registrering af bløde trafikanter og af venstresving for modkørende, fjernlysassistent, adaptiv fartpilot, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, trådløs telefonopladning, p-sensor for og bag med bakkamera, LED-lygter, og klimaanlæg. Varmepumpe, varme i rat og for- og bagsæder er også standard.

Prestige-udgaven tilføjer bl.a. alufælge, kunstlædersæder, aktiv blindvinkel assistent og elektrisk bagklap til udstyret. Topudgaven Upgrade gør udstyrslisten komplet med elektriske skydedøre og el-justerbare, ventilerede forsæder.

Milepæl for Kia

Modsat fortidens Berlingo kommer du altså ikke til at mangle udstyr, hvis du går all-in på plads til børnefamilien.

Selv basisudgaven er veludstyret – bl.a. med navigation og trådsløs Apple Carplay og telefonopladning.

Den danske Kia-importør tror da også, at de kommer med et nyt, spændende og frem for alt ekstremt rummeligt alternativ til alle de andre elbiler derude.

”PV5 Passenger er ikke bare endnu en model – det er en vigtig milepæl for Kia i Danmark. Vi har skabt en rummelig, praktisk og teknologisk stærk bil, der kan følge med børnefamiliernes hverdag, weekender og ferier – og samtidig matche kravene fra kunder med en aktiv livsstil, hvor fleksibilitet, plads og funktionalitet er afgørende. Uanset om du pakker bilen til en campingtur, et mountainbike-eventyr eller blot en travl hverdag med børn, er PV5 Passenger klar til at flytte grænserne for, hvad en elektrisk MPV kan. Og vi gør det til en pris, der gør elektrisk mobilitet realistisk for langt flere,” siger Rasmus Aagaard, CEO hos Kia Danmark.

Kia PV5 kommer til Danmark i november.

Priser Kia PV5 Passenger

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here