Krise: Italiens bilindustri er i knæ

Italien krise fiat

De italienske bilproducenter er i krise. Ikke siden 1956 har Italiens bilindustri produceret færre biler, viser ny statistik.

Hvis italienerne troede, at krisen kulminerede i 2024, så kommer de tilsyneladende til at tro om. Også i 2025’s første tre måneder ser det mistrøstigt ud. De ubarmhjertige tal viser, at det er 70 år siden, at Italiens bilindustri har produceret så få biler.

I første kvartal blev der kun produceret 109.900 biler i Italien. En nedgang på 35,5 procent i forhold til samme kvartal 2024, hvor der blev produceret 170.415 biler. Når man kigger på hele kalenderår, var minusset fra 2023 til 2024 på 37 pct.

Alle fem Stellantis-ejede mærker med italiensk blod i årerne er på tilbagetog, viser opgørelsen fra det italienske metalarbejderforbund FIM (Federazione Italiana Metalmeccanici).

Værst ser det ud for Maserati, der “toppede” i første kvartal med en tilbagegang på 72 pct. sammenlignet med første kvartal 2024. Alfa Romeo-nedgangen var på 52 pct.

Mere nedtur i vente

Vendingen, at “det skal gøre ondt, før det bliver godt”, kommer den italienske bilindustri til at klynge sig til som et håb i år. Fagforbundet FIM’s leder, Ferdinando Uliano, håber selvfølgelig på bedring, men han forventer ikke mirakler.

“Nye modeller vil have en vis positiv indflydelse, men det vil vi først kunne mærke i 2026,” siger han til branchemediet Automotive News. De førstkommende “nye modeller” er den genoplivede hybridversion af Fiat 500 og en efterfølger til Alfa Romeo Stelvio. 

Ifølge nyhedsbureauet Reuters var der ved årsskiftet beskæftiget omkring 40.000 mennesker i Italiens bilindustri.

Generel Stellantis-krise

Stellantis står i øjeblikket i et ledelsesmæssigt og strategisk dødvande på grund af elendig økonomi og fraværet af en styrmand efter afskedigelsen i december af topchef Carlos Tavares. Det overvejes at lukke et eller flere mærker. Også Stellantis-importøren i Danmark er ramt af en seriøs nedtur.

Bilindustrien i Italien er særligt hårdt ramt af omstillingen til elbiler, hvor de på ingen måde står stærkt. Samtidig er der faktorer som konkurrencen fra Kina og den amerikanske regerings øgede straftold.

Stellantis-koncernens fem mærker i Italien er Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia og Abarth. Derudover består Stellantis af franske Peugeot – der har det store ord at skulle have sagt i koncernen – samt Citroën og DS, tysk-britiske Opel/Vauxhall og amerikanske Jeep, Chrysler, Dodge og RAM.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here