BILTEST: MG er første kinesiske bilmærke i Danmark. Ladehybriden EHS stiller med alt i udstyr til lavpris og vil tages alvorligt.
Hvilken bil?
MG EHS er en mellemstor, moderigtig SUV med ladehybrid-teknik, masser af udstyr og et prisskilt på den billige side af 300.000 kr. Bilentusiaster – især de ældre – forbinder MG-navnet med britiske sportsvogne fra tiden efter 2. verdenskrig og frem til 60erne. I dag ejes MG af kinesiske SAIC Motor, der er en af de fire store statsejede bilfabrikker i Kina. Det er også her, at EHS produceres, og dermed er MG det første kinesiske bilmærke, der sælges i Danmark. SAIC har beholdt den gamle MG-fabrik i Longbridge, der nu er omdannet til design og udviklingscenter. Her arbejder 500 medarbejdere, og på den måde opretholdes en forbindelse til MG’s engelske fortid.
MG EHS gør sit indtog i en klasse, der er blevet attraktiv, efter at afgiftslettelser har gjort ladehybrider billige. EHS fås fra 270.000 kr. Her tester vi topudgaven Luxury, der for 20.000 kr. ekstra lægger lædersæder, glastag, LED-lygter og 360-graders kamera til den lange udstyrsliste.
Vidste du at?
Kineserne kommer! Sådan har det lydt i årevis, men når en bil fra Riget i Midten endelig har dristet sig til Europa, har den ofte skuffet fælt. F.eks. i crashtests, hvor kineserne er dumpet med et brag.
Sådan er det ikke længere. Kineserne har læst på lektien og ofte ansat erfarne ingeniører og designere, der tidligere har haft topposter i europæisk og asiatisk bilindustri. Samtidig har kineserne længe satset på elbiler, så MG bliver ikke det sidste Kina-mærke vi ser i Danmark. Mange flere er på vej – og de ser ud til endelig at være på omgangshøjde med konkurrenterne. En del af forklaringen er, at kineserne ikke holder sig for fine til at lade sig inspirere – nogle vil sige kopiere – forbillederne. Et lovligt eksempel finder vi i øvrigt i EHS, der benytter samme 1,5 liters turbobenzinmotor som vi kender fra Opel Insignia og flere GM-modeller.
Hvordan er førerpladsen?
MG EHS er en ægte SUV, som du nærmest stiger op i. Selv om rattet kan justeres i alle retninger, er der rigeligt langt til det for langbenede chauffører, men udsigten oppe fra de eldrevne lædersæder er overbevisende. Og her mener vi også til instrumentpanelet, der både er nydeligt og moderne med 12-tommers digital instrumentering og stor infotainmentskærm øverst på midterkonsollen. Softwaren er bare urimeligt langsom. Beder du om navigation, skal du først se på den klassiske farvestrimmel, der løber tværs over skærmen, mens systemet opdaterer. Virkeligt old school. Efter et minut begynder elektronikken at være klar, og så fungerer det meste faktisk fint. Dog er det besværligt at justere ventilation og sædevarme gennem den sløve skærm, men bortset fra software i sneglefart, føler du dig hurtigt tilpas i den kinesiske MG.
Hvordan opleves kabinen?
Solid, nærmest semilækker finish er den store overraskelse i MG EHS. Her er blød plast, pæne samlinger og fikse syninger, der får nye VW-modeller til at fremstå lettere rustikke. Karrosseriet virker præcist samlet, dørene smækker med dæmpede drøn, og alle knapper klikker præcist og tillidsvækkende som i en anerkendt japaner. Bagsædet er rummeligt, men du sidder lavt og dermed på spidsen af bagdelen – det er ikke rart på langturen. Bagagerummet har ingen læssekant, for gulvet er højt placeret. Der er et lille kælderrum til ’mormorladeren’, men det er ikke stort nok til det rigtige ladekabel, der må ligge i en taske i bagagerummet. Det blev altså heller ikke kineserne, der fandt en løsning på dette lavpraktiske problem…
Er sikkerheden i orden?
Når kinesiske biler for år tilbage i sjældne tilfælde blev crashtestet, var der i enhver forstand tale om katastrofer i slow-motion. Det gik helt galt – sikkerheden var årtier bagefter. Sådan er det ikke med MG EHS. Den slipper tværtimod fra mødet med Euro NCAPs mur med pæne ord og topkarakteren fem stjerner. Fra alle vinkler håndterer den sammenstød lige efter NCAP-protokollen og de aktive sikkerhedsassistenter som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, blindvinkelassistent og aktiv vognbaneassistent fungerer fint. Kun i den vanskelige pæletest, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl, noterer NCAP ’svag’ beskyttelse af brystkassen. I alt scorer MG EHS 92 pct. og det siger alt om, at kineserne – i hvert fald MG – har fået styr på sikkerheden. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
Overraskende kompetent. Ikke sportsligt som MG-navnet lægger op til, men forudsigeligt, stabilt og entydigt. Selv når du virkelig presser den store EHS, bevarer den sin godmodige natur med et fint vejgreb, mild understyring og en servostyring, der ikke mister pusten, når du flår i rattet. Sjovt? Nej, men trygt og sikkert, som det skal være i en højbenet SUV. MG EHS får dig altså ikke til at vælge den snoede sognevej for sjovs skyld. Dens hjemmebane er motorvejen, hvor den er kursstabil som en Microsoft-aktie og affjedringen fungerer bedre end på de små, skarpe ujævnheder i byen, som EHS ikke rigtigt kan absorbere. Desværre ødelægges motorvejsidyllen lidt af rigelig støj fra vind og dæk. Her skal kineserne læse op på støjdæmpning og luftmodstand.
Hvordan er motoren?
258 hk lyder jo imponerende. Men de opleves som kinesiske papirtigere. Især under kraftig acceleration fra lav fart, hvor de mister pusten efter det umiddelbare afsæt.
Det er som om den komplicerede 10-trins gearkasse, der består af et traditionelt seks-trins automatgear i et nogle gange disharmonisk samspil med et fire-trins planetgear, ’hænger’ mellem to trin. Den anstrengte motorlyd ved høje omdrejninger er der heller ikke meget musik i. Hvad værre er, så får MG for lidt ud af eldriften, bl.a. fordi benzinmotoren skal køre for at skabe varme i kabinen. Trods et relativt stort batteri på 16,6 kW og flittig brug af ladekablet nåede vi kun et snitforbrug på 12,5 km/l. Tvinger du EHS til ren eldrift, er batteriet fladt efter 40 km. Begge dele er for lidt. Kinesiske MG får endnu mindre ud af elektrificeringen end deres mere hybrid-erfarne konkurrenter.
Passer prisen?
Ja. 290.000 kr. for en stor, rummelig, velbygget og nærmest overdådigt udstyret SUV er absolut godkendt. Spørgsmålet er, om danskerne er klar til at betale små 300.000 kr. for en bil, der er ’made in China’ og helt uden historie på vores breddegrader? Mon ikke. Vi hører, at der er stor købelyst hos de blot fem danske MG-forhandlere. Den danske importør hjælper også beslutningen på vej med en solid garanti på hele syv år/150.000 km. Det gælder så også rustgarantien, hvilket måske godt kan give nervøse trækninger i et land, hvor vejsalten flyder i vinterhalvåret. Syv år er dog meget mere end de to år, vi får på dyre Apple-telefoner og Lenovo-computere, der som bekendt også er fremstillet i Kina, og som vi køber containervis af.
Er der alternativer?
Med afgiftslettelsen for ladehybrider er biltypen blevet brandvarm. Mest oplagte alternativ er Ford Kuga PHEV, der matcher MG EHS på størrelse og plads, kører klart bedre, men også har været hæmmet af problemer med batteriet. De skulle være løst nu, og så skal du overveje en Titanium til 309.000 kr., selv om den har mindre udstyr end MG’en. Frankrig tilbyder også et par spændende alternativer, nemlig søsterbilerne Peugeot 3008 Allure og Citroën C5 Aircross Feel til henholdsvis 325.000 og 310.000 kr. Peugeot er den sportslige, Citroën den komfortable. Ingen af dem matcher MG EHS på plads og udstyr, men begge får mere ud af strømmen og er mere økonomiske at køre i – både for dig og miljøet. Det samme kan siges om den tyske søsterbil til de to franske biler Opel Grandland X PHEV. Her begynder priserne fra 320.000 kr. I dette selskab ser MG EHS godt ud på pris og udstyr, men bliver slået på teknologi.
Konklusion:
For: Plads, finish, udstyr og pris.
Imod: Tørstig hybridteknik, langsom infotainment.
Hvilkenbil siger:
Fakta: MG EHS Luxury
Vejl. pris, inkl. lev.: 290.000 kr.
Anslået kontantrabat: * 3.000 kr.
Privatleasing: 3.995 kr./måned. Førstegangsydelse 5.000 kr., 15.000 km/år, leasingperiode 36 mdr.
Årlig ejerafgift: 1.000 kr.
Garanti (rust/mekanik/): 7 år/7 år – 150.000 km
Sikkerhed (Euro NCAP): *****
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 55,2 km/l (42 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 12,5 km/l
Længde/bredde/højde: 457/188/169 cm
Akselafstand: 272 cm
Bagagerum (min/max): 448/1.375 liter
Vægt: 1.737 kg
Motor: 4 cyl., 1,5 liter 162 hk turbobenzinmotor/122 hk elmotor.
Systemeffekt: 258 hk. Batteri på 16,6 kWh – op til 52 km kørsel på el.
Opladningstid: Ca. 4,5 timer (EHS lader med max 3,7 kW).
0-100 km/t: 6,9 sek.
Topfart: 190 km/t (135 km/t i eldrift)
Særligt standardudstyr (Luxury):
Digital instrumentering, multifunktionslæderrat, 18” alufælge, LED-lygter, adaptiv fartpilot, elruder for og bag, 10” infotainment med navigation, DAB-radio og Apple Carplay/Android Auto, parkeringssensor for og bag samt bakkamera og 360 graders kameraovervågning, regnsensor, el-foldbare sidespejle med varme, to-zoners klimaanlæg, nøglefri døre og start, ambiente belysning, el-justerbare lædersæder, håndfri bagklap, panorama-soltag, mørktonede ruder bagi mm. (*Anslået af hvilkenbil.dk)
Metallak: 4.800 kr.