Salget af opladelige hybridbiler stiger, men bilernes batterier lades ikke altid op. Det øger CO2-udslippet og gør ladehybrider til ‘falske elbiler’, mener kritikere.
Plug-in hybridbilerne (biler der både har en forbrændingsmotor, en elmotor og batteri som kan oplades i et stik) er på vej frem. Også på de danske veje.
I september fik 441 ladehybrider plader på, hvilket er en stigning på 231,5 procent i forhold til september sidste år, hvor der blev solgt 124 opladelige hybridbiler. Til og med september er der blevet solgt 2.770 ladehybrider. Hele sidste år blev der solgt 2.647 ladehybrider – en stigning på knap 5 procent, viser tal fra De Danske Bilimportører.
De mange opladelige hybridbiler strækker bilejernes brændstoføkonomi, og får bilproducenternes samlede CO2-aftryk ned, som lovgivningen kræver. Ellers vanker der milliard-bøder.
Værre end andre biler
Ladehybrider kan typisk køre omkring 50 km på strøm. Men det forudsætter, at bilejeren oplader det indbyggede batteri i bilen, så elmotoren kan supplere forbrændingsmotoren. Ellers nytter det ikke noget.
Og det er langt fra altid, at batteriet bliver ladet op, skriver branchebladet Automotive News. Derfor er biltypen kommet i modvind visse steder i Europa.
”Vi kalder dem for falske elbiler,” lyder det fra Julia Poliscanova, der er direktør i græsrodsorganisationen Transport & Environment.
”Klimafordelene ved ladehybrider er direkte proportionale med, hvor meget den elektriske motor kører. Hvis det viser sig, at de fleste ikke oplader batteriet, så er bilerne værre end den sidste generation af biler,” forklarer hun.
Det gælder især, hvis en relativt lille benzinmotor med turbo skal accelerere en større bil med batteri og elmotor. Den øgede vægt kan ifølge bladet betyde en større CO2-udledning end på en konventionel dieselbil.
Støtte droppet i Holland
Det er uklart, i hvor stort omfanget batteriet ikke oplades. Men bladet beskriver det hollandske marked, hvor firmabilister, ligesom i Danmark, får betalt benzin, men ikke strøm til de opladningshybrider, der blev solgt med store tilskud til firmafolket i Holland. Da det blev påvist, at de aldrig blev ladet op, trak den hollandske regering tilskuddet. Det skriver finans.dk.
Årsagen til, at hybrid-bilisterne ikke lader op, skyldes også, at rækkevidden på batteriet ikke er tilstrækkelig attraktiv, lyder det fra den tyske batterileverandør ZF.
”Ofte oplader ejerne af disse biler ikke deres batteri, da rækkevidden ikke er tilstrækkelig i den daglige kørsel. Så de større batterier markerer et stort skifte for ladehybrider,” siger Stephen von Schmuckmann, der er chef for bildrivliner hos ZF, til Automotive News.
Den nye BMW 3-serie er for eksempel netop lanceret som opladningshybrid. I en opgraderet version med et større batteri på 35 kWh, kan rækkevidden måske strækkes til over 100 km. Det kan få flere til at lade op.
I en række lande, herunder Danmark, er det ifølge finans.dk gunstige afgiftsregler til ladehybriderne, som har fået salget i vejret. Samtidig er biltypen beskrevet som en slags brobygger på vejen mod elbiler, fordi det vænner forbrugerne til at køre elektrisk.
Som I skriver, er det uklart i hvilket omfang ladehybrider oplades, så om de er CO2-syndere eller ej er svært at vurdere i praksis.
For en del personer kan ladehybrider give god mening, indtil infrastrukturen af offentlige ladestandere er markant udbygget.
Eksempelvis dem som bor i en en lejlighed i byen. For mit vedkommende giver en plug-in hybrid rigtig god mening som pendlerbil til og fra arbejde, hvor jeg kører på ren strøm. Det skyldes, at jeg både kan lade hjemmefra (via offentlige ladestandere) og på min arbejdsplads. Så der er meget langt mellem mine besøg på en benzintankstation.
Når jeg kører uden for Københavnsområdet, er netværket af offentlige ladestandere desværre ikke særligt udbygget, så her er det fortsat nødvendigt med en benzinmotor som back-up.
En tur til Jylland i sommerferien viste også, at der er meget langt mellem offentlige ladestandere – selvom vi valgte hoteller med ladestandere.
Så afhængigt af ens kørselsbehov og mulighed for opladning vil plug-in hybridbiler i en årrække fortsat være det bedste valg, indtil ladenetværket er udbygget markant i alle egne af Danmark – og ikke blot langs motorvejene men også i bolig- og erhvervsområder.
Og det behøver ikke nødvendigvis at være mere belastende for klima og miljø med et lille batteri alt efter ens primære kørselsbehov, og hvor ofte man lader – så der ikke blot er tale om en tung benzinbil men primært kørsel på el.
Et lidt større batteri lige under 16 kWh vil være fint for en del, så det månedlige lade-abonnement ikke bliver for dyrt (hvis det altså matcher ens kørselsbehov). Men det er mindst lige så vigtigt, at ladehybrider kan lade lige så hurtigt op, som de bedste elbiler for at man primært kan køre på el – hvis man kører flere korte ture med kort mellemrum.
Og omkring 2022 ser elbiler også ud til at falde i pris (dog afhængig af statens afgifter), og de produceres også i en mængde, så man ikke skal vente op til et år på levering. Se DR video om prisudvikling på elbiler: https://www.dr.dk/tv/se/tv-avisen-explainer/tv-avisen-explainer-2/elbiler-derfor-er-de-sa-dyre