Ladetest: Så hurtigt lader elbiler i virkeligheden

ladetest

Norsk ladetest viser, at de fleste elbiler lader lige så hurtigt, som producenterne lover. Porsche er hurtigst, BYD og Peugeot skuffer.

Forleden offentliggjorde NAF, det norske svar på FDM, deres velkendte rækkeviddetest. Men elbilers ladeevne – altså hvor meget strøm, de er i stand til at tage imod, og hvor hurtigt det går – er også vigtig. Ikke mindst på langturen.

Så NAFs rækkeviddetest indeholder også en ladetest. Og som altid er den lige så spændende som rækkeviddetesten.

Alle biler i testen kører først et par timer, til batteri-kapaciteten kommer ned på 10 procent, og der har været lejlighed til at aktivere elbilens forvarmning af batteriet. Sådan en funktion, der gør batteriet i stand til at modtage mest mulig strøm, har de fleste moderne elbiler.

Herefter oplades elbilerne fra 10-80 pct. ved en lynlader, der leverer hele 350 kW. NAF måler tre ting: Max ladeeffekt, samlet ladetid fra 10-80 pct. samt batteriets ladekurve. Stort set alle elbiler lægger nemlig hårdt ud med at tage meget strøm i starten af opladningen, hvorefter ladeevnen aftager. Du kan læse mere og se ladekurver her i NAFs bilmedie motor.no.

800 volt er hurtigst

Konklusionen på den norske ladetest er relativt klar. Især når det gælder målingen af den maksimale ladeeffekt. Stort set alle elbiler når den effekt, som producenterne lover. Også de biler, der kan prale af nogle virkeligt høje max-effekter og som har 800 volt-teknologi. Det gælder den opdaterede Porsche Taycan, super-SUV’en Lotus Eletre og den nye G6 fra Xpeng, der er kendte for korte ladetider.

Kilde: NAF. Grafik: Hvilkenbil.dk

Lotus topper og modtager 347 af de lovede 350 kW. Herefter kommer Porsche Taycan, der med 324 kW faktisk tager imod mere end de lovede 320 kW, mens den langt billigere Xpeng G6 tager 264 ud af de lovede 280 kW.

Hyundai Ioniq 5N kan håndtere 262 kW, men skuffer alligevel, fordi det er langt under de lovede 350 kW.

I den anden ende af skalaen tager den billige BYD Dolphin imod 87 af de lovede 88 kW.

Den opgraderede Porsche Taycan lader fra 10-80 pct. på blot 18 min.
18 minutter

Men én ting er max effekt. Den reelle ladetid fra 10-80 pct. er vigtigere, fordi det er den, der afgør, hvor lang tid du skal vente ved ladestanderen, inden du kan køre videre.

Her er det igen de fire biler med 800 volt, der brillierer i NAFs ladetest.

Porsche Taycan når 80 pct. på blot 18 min. Det er så hurtigt, så du næppe kan nå på toilettet og bestille og spise en hurtig burger-menu, før Taycan’ens batteri melder 80 pct.

Lotus Eletre og Xpeng G6 klarer det på 20 min., mens Hyundai Ioniq 5N bruger 21 min. Kias kæmpe SUV med plads til syv, EV9, var femte-hurtigst med en ladetid på 25 min.

Kilde: NAF. Tesla opgiver ikke 10-80 pct. ladetider, Peugeot opgiver ladetid for 20-80 pct.
Ny Peugeot er langsom

I den langsomme afdeling, hvor der trækkes noget mere på tålmodigheden ved ladestanderen, skiller biler som BYD Seal U sig ud. Trods sit moderne ’Blade’ LFP-batteri tager det 44 minutter at lade fra 10-80 pct. – testens langsomste opladning.

Tesla skuffer også en smule. Model Y Long Range med baghjulstræk har Li-Ion-batteri, der tager op til 250 kW. Men typisk for Tesla fader ladekurven hurtigt, og så tager det 33 minutter at nå 80 pct.

Peugeot E-3008 skal bruge 42 min. på at lade batteriet fra 10-80 pct. i NAF-testen.

Den norske ladetest må dog udløse de største panderynker hos Peugeot. Den helt nye E-3008 tager på papiret imod 160 kW. I testen topper effekten dog ved 155 kW, og da ladekurven først stiger langsomt, for derefter at falde hurtigt, ender det med at tage 42 minutter at lade batteriet fra 10-80 pct. Det er lang tid for en ny elbil med et relativt moderat batteri på netto 73 kWh.

Den mindre Peugeot E-308 kan heller ikke siges at være hurtig blandt de hurtigste ellerter ved lynladeren. Max ladeeffekt er beskedne 100 kW, men med et lille batteri på 51 kWh og en mere flad ladekurve, tager det trods alt kun overkommelige 29 min. at nå de 80 pct. på batteriet.

[email protected]

3 Kommentarer

  1. Tiderne for 10-80% vil være mere interessante, hvis det samtidig blev oplyst hvor mange kwh og evt. km, der blev tilført. Findes de oplysninger?

    En lav 10-80% tid er jo let at opnå på et lille batteri.

    • Ikke ubetinget, ladehastigheden stiger med størrelsen på batteriet (fordi strømstyrken bliver fordelt på flere celler).

      • Ok, men alligevel ret relevant at kende batteristørrelsen.

        Hvad fortæller det mig, at bil A bruger 20 min på 10-80%, og bil B det dobbelte, hvis jeg ikke kender batteristørrelsen? Eller WLTP? Ellee et andet mål for hvad der er fyldt på batteriet?

        Uden den viden er sammenlignen af ladetider jo ikke meningsfuld.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here