Lang garanti giver lav afskrivning

Ekspert: Biler med længere garanti er også lettere at sælge som brugte til en højere pris – det gavner for eksempel Kia og Hyundai.

En lang garanti er et plus i karakterbogen, når bilen skal sælges som brugt. Den er lettere at komme af med, og det smitter af på prisen. Sådan lyder vurderingen fra Jan Lang, der er analytiker på Bilbasen.

”Bilerne er typisk omkring fem år gamle, når de handles. Derfor giver det mening og er meget relevant. På et konkurrencepræget marked er det virkelig en ting, der flytter noget. Brandet løftes på sigt,” siger Jan Lang til jp.dk.

Han henviser til, at det er lykkedes for Kia at komme i det gode selskab af mærker med en lav afskrivningsprofil og dermed et lavt værditab. Her finder vi for eksempel også Skoda og BMW i hver deres ende af prisskalaen.

”Kias indsats har haft effekt. Her betyder den syv års garanti (eller 150.000 km., red.) virkelig noget for afskrivningsprofilen,” siger Jan Lang videre.

Kia, som tidligere lå uden for top 10, er i dag højere oppe på salgslisten. Medvirkende hertil er dog også, at bilerne er blevet bedre.

Kias søstermærke Hyundai tilbyder også lang garanti, fem år, og for ganske nylig er det japanske mærke Mitsubishi, som et led i et forsøg på comeback i Danmark, hoppet med på vognen med lange garantiperioder og har hævet fabriksgarantien fra tre til fem år.

”På et marked som det danske kan man enten gå ud med en skarpere pris eller tilbyde større sikkerhed, når man køber bilen. Og Mitsubishi gør det rigtige her,” siger analytikeren.

Det er med til at øge konkurrencen, og det er godt for forbrugerne, vurderer Jan Lang over for jp.dk.

Han kan ikke sætte konkrete tal på, hvad en øget garanti i sig selv betyder for prisen, da en række faktorer indgår. Men han er ikke i tvivl om, at den bidrager positivt. Bilbasen beregner afskrivningsprofilen ud fra bl.a. udviklingen på nyprisen, markedsudviklingen, salgstal, efterspørgsel, udbud, service- og reservedelspriser og garanti.

Garanti ikke så vigtig for nyvognskøbere
Mens garantien altså er vigtig for brugtbilkøberne, vejer den ikke særligt tungt i det samlede billede, når vi køber ny bil.

En undersøgelse fra FDMs AutoIndex har tidligere vist, at kun 15 procent af bilkøberne prioriterer en lang garanti højest ved køb af ny bil. Til sammenligning prioriterer 38 procent ekstra udstyr højest.

Men ifølge FDM bør garantien på bilen vægte lige så højt som bilens pris og udstyr.

Jens Velling, redaktør på hvilkenbil.dk er enig.
”Når man som dansker skal betale en høj pris for sin nye bil, og mange vælger at beholde i bilen i tre år eller mere, er det underligt, at forbrugerne ikke vægter garantien højere,” siger Jens Velling. Han vurderer dog, at lang garanti på sigt vil styrke mærker som Kia, Hyundai og Mitsubishi.

”Den lange garanti er med til at øge disse mærkers troværdighed og image. Det er et langt sejt træk, men når f.eks. tyske AutoBilds langtidstest viser, at Kia ikke blot tilbyder lang garanti, men også laver langtidsholdbare biler, så vil det flytte opfattelsen af disse mærker i positiv retning. Og mange Kia-købere vil købe Kia igen, fordi de vil opleve, at den lange garanti mindsker værditabet,” fastslår Jens Velling.

FDM anbefaler, at man som minimum går efter biler med en garanti på tre år eller 100.000 km.

Læs også: Mitsubishi nu med fem års garanti

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here