Ampera-e bliver Opels første rene elbil. Tyskerne lover mere end 300 km på en opladning, når nyheden kommer til Danmark i begyndelsen af 2017.
Der går et års tid, før man kan købe Opels første elbil, men meget tyder på, at den bliver ventetiden værd: Opel Ampera-e, som bilen hedder, får nemlig den næst længste rækkevidde blandt alle elbiler på en fuld opladning efter Tesla Model S – over 300 km. Men modsat den californiske superbil, kommer Ampera-e til at koste omtrent det samme som en veludstyret Opel Astra – formentlig lidt mere end 260.000 kroner, når den dukker op i Danmark i begyndelsen af 2017.
Ampera-e, der låner navn efter ladehybriden Opel Ampera, er Opels udgave af den amerikanske elbil Chevrolet Bolt. Indtil for nylig afviste Opel, at der ville komme en europæisk udgave af Bolt, men nu er det altså officielt.
Mellem Corsa og Astra
Med en længde på knapt 4,2 meter placerer Opel Ampera-e sig størrelsesmæssigt mellem Corsa og Astra. Ampera-e er dog baseret på en ny platform, hvor alle batterier er placeret under gulvet, og det giver angiveligt god plads til fem voksne i kabinen. Masser af batterier i bunden af bilen og teknik, der fra starten er udviklet til en ægte elbil, er også forklaringen på både den lange rækkevidde og relativt lave pris.
Efter amerikanske opgivelser kan Ampera-e køre op til 320 km på en opladning. Til sammenligning kører en BMW i3 160 km per opladning, mens VW e-Golf klarer 190 km. Ampera-e forventes at blive billigere end begge sine europæiske rivaler, og det kan give Opel et afgørende forspring blandt elbilerne, håber fabrikken selv.
”Ampera-e vil bane vejen for elektrisk mobilitet, ved at nedbryde tidligere barrierer som høj pris og kort rækkevidde,” sagde Opels chef Karl-Thomas Neumann i forbindelse med afsløringen af nyheden.
Ampera-e får officiel verdenspremiere på biludstillingen i Geneve til marts.
Læs også: Nye elbiler skruer op for spændingen